Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Crash test v 80 km/h: ani nejbezpečnější auto neodolá

aktualizováno 
Ani velmi bezpečný vůz nezaručuje své posádce při nehodě v osmdesátikilometrové rychlosti, že z něj vyvázne bez úhony. Naopak.

Německý autoklub ADAC posunul běžnou rychlost pro nárazové testy ze 64 km/h, při níž probíhají zkoušky Euro NCAP a jejímiž výsledky v podobě maximálně pěti získaných hvězdiček se automobilky rády chlubí, o něco výše. Na 80 km/h. Následky této nehody jsou už nesrovnatelně horší.

Pro svůj test zvolil vůz Renault Laguna. Francouzský model střední třídy dostal v nezávislých testech Euro NCAP pět hvězdiček, a patří tak mezi nejbezpečnější.

Ani tento nadprůměrně bezpečný automobil nedokáže při nárazu do pevné překážky v 80 km/h posádku dostatečně ochránit. V obvykle zkoušených 64 km/h by přitom řidič a spolujezdec z nárazu vyvázli bez zranění.

ADAC si myslí, že auto dosahuje při nárazech v rychlosti okolo 80 km/h v ohledu nabízeného bezpečí na hranice svých možností. Prostor pro cestující není ochráněn. Možnosti přední deformační zóny, která musí při zvýšené rychlosti odbourat o 56 procent energie navíc, jsou vyčerpány.

Ačkoliv řidiče chrání pás a airbag, narazil v testu jeho hrudník tvrdě do volantu. Ten se silou nárazu posunul dovnitř kabiny. Vysokému riziku poranění čelí také kolena řidiče, která se střetla s palubní deskou.

Crashtest v 80 km/h - infografika

Crash test v 80 km/h - infografika.

Rozdílné výsledky přinesl test pro dvě dětské figuríny na zadním sedadle. Zatímco tříletá postavička sice zaznamenala zvýšený tlak v oblasti hrudníku, k výrazně vyšším poraněním by asi nedošlo. Jinak tomu bylo u menšího bratra. Jeho poranění by byla kritická.

Nejlépe z testu vyvázl spolujezdec na předním sedadle. Narazil sice do palubní desky hlavou, ale pružný materiál předešel vážnému poranění.

Podle autoklubu test dokázal, že pasivní bezpečnost má i přes dobrou konstrukci vozu své přirozené hranice. Od určité rychlosti cestující neochrání ani sebelepší odolná karoserie doplněná o řadu bezpečnostních doplňků.

Co však může pomoci, jsou asistenční systémy neboli prvky aktivní bezpečnosti. Dokážou napravit řidičovy chyby a předcházet nehodám. Například brzdový asistent rozpozná panické brzdění a sám vyvine maximální brzdový účinek. ESP zase samo zabrání vznikajícímu smyku.

Proč ADAC zvolilo pro svůj test právě rychlost 80 km/h? Nárazové zkoušky podle Euro NCAP probíhají při 64 km/h, což odpovídá takové kolizi, kdy se autu jedoucímu "stovkou" postaví ve vzdálenosti 50 metrů pevná překážka.

Než řidič na nebezpečí zareaguje a než dojde po krátkém brzdění ke střetu, dojde ke zpomalení. V momentě nárazu by mělo auto jet právě rychlostí 64 km/h.

Náraz v 80 km/h se má podle stejné úvahy stát tehdy, když auto jede před spatřením překážky rychlostí 110 km/h. Brzdná dráha a dráha, kterou auto ujede, než řidič na nebezpečí stačí zareagovat, totiž s rychlostí narůstají.

Autoři:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Němci vyvíjejí auto se slunečním pohonem, objednává se zatím bez baterek

Německá automobilka Sono Motors vyvíjí elektromobil Sion se solárními články na...

Německá společnost Sono Motor pracuje na plně elektrickém automobilu Sion, který má v karoserii zabudované solární...

Vyrábět ferrari je zlatý důl, na tesle proděláte

Ferrari SP35

Rozdíly v zisku z prodeje těch nejluxusnějších vozů jsou obrovské. Zatímco Ferrari vydělává, Tesla a Bentley v roce...

Autovychytávky: Dominik bojuje s horkem, lednici nakonec ocenili chodci

Otestovali jsme autochladničku. Posloužila i jako krámek se zmrzlinou

Lednice původně určená do kufru auta se dá využít i jinak, redaktor iDNES.cz Dominik Vršanský to vyzkoušel. Největší...

Najdete na iDNES.cz