Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Crash test v 80 km/h: ani nejbezpečnější auto neodolá

aktualizováno 
Ani velmi bezpečný vůz nezaručuje své posádce při nehodě v osmdesátikilometrové rychlosti, že z něj vyvázne bez úhony. Naopak.

Německý autoklub ADAC posunul běžnou rychlost pro nárazové testy ze 64 km/h, při níž probíhají zkoušky Euro NCAP a jejímiž výsledky v podobě maximálně pěti získaných hvězdiček se automobilky rády chlubí, o něco výše. Na 80 km/h. Následky této nehody jsou už nesrovnatelně horší.

Pro svůj test zvolil vůz Renault Laguna. Francouzský model střední třídy dostal v nezávislých testech Euro NCAP pět hvězdiček, a patří tak mezi nejbezpečnější.

Ani tento nadprůměrně bezpečný automobil nedokáže při nárazu do pevné překážky v 80 km/h posádku dostatečně ochránit. V obvykle zkoušených 64 km/h by přitom řidič a spolujezdec z nárazu vyvázli bez zranění.

ADAC si myslí, že auto dosahuje při nárazech v rychlosti okolo 80 km/h v ohledu nabízeného bezpečí na hranice svých možností. Prostor pro cestující není ochráněn. Možnosti přední deformační zóny, která musí při zvýšené rychlosti odbourat o 56 procent energie navíc, jsou vyčerpány.

Ačkoliv řidiče chrání pás a airbag, narazil v testu jeho hrudník tvrdě do volantu. Ten se silou nárazu posunul dovnitř kabiny. Vysokému riziku poranění čelí také kolena řidiče, která se střetla s palubní deskou.

Crashtest v 80 km/h - infografika

Crash test v 80 km/h - infografika.

Rozdílné výsledky přinesl test pro dvě dětské figuríny na zadním sedadle. Zatímco tříletá postavička sice zaznamenala zvýšený tlak v oblasti hrudníku, k výrazně vyšším poraněním by asi nedošlo. Jinak tomu bylo u menšího bratra. Jeho poranění by byla kritická.

Nejlépe z testu vyvázl spolujezdec na předním sedadle. Narazil sice do palubní desky hlavou, ale pružný materiál předešel vážnému poranění.

Podle autoklubu test dokázal, že pasivní bezpečnost má i přes dobrou konstrukci vozu své přirozené hranice. Od určité rychlosti cestující neochrání ani sebelepší odolná karoserie doplněná o řadu bezpečnostních doplňků.

Co však může pomoci, jsou asistenční systémy neboli prvky aktivní bezpečnosti. Dokážou napravit řidičovy chyby a předcházet nehodám. Například brzdový asistent rozpozná panické brzdění a sám vyvine maximální brzdový účinek. ESP zase samo zabrání vznikajícímu smyku.

Proč ADAC zvolilo pro svůj test právě rychlost 80 km/h? Nárazové zkoušky podle Euro NCAP probíhají při 64 km/h, což odpovídá takové kolizi, kdy se autu jedoucímu "stovkou" postaví ve vzdálenosti 50 metrů pevná překážka.

Než řidič na nebezpečí zareaguje a než dojde po krátkém brzdění ke střetu, dojde ke zpomalení. V momentě nárazu by mělo auto jet právě rychlostí 64 km/h.

Náraz v 80 km/h se má podle stejné úvahy stát tehdy, když auto jede před spatřením překážky rychlostí 110 km/h. Brzdná dráha a dráha, kterou auto ujede, než řidič na nebezpečí stačí zareagovat, totiž s rychlostí narůstají.

Autoři:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.