Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Crash testy: čím větší auto, tím je bezpečnější

  14:20aktualizováno  14:20
- Zatímco nejbezpečnější z malých vozů si z nárazových zkoušek odnesly vysvědčení se třemi hvězdičkami (viz AUTO MOTO 13. 1. 1999), některá z aut nižší střední třídy získala "výbornou" v podobě hvězdiček čtyř. Premianty se staly Renault Mégane, Audi A3 a Volkswagen Golf (ten však se znaménkem minus). Z nezávislých crashtestů vozů střední třídy nejlépe vyšlo Volvo S40 (viz str. 3).
Stejně jako minule i tentokrát prošlo zkouškami hned několik aut od každého modelu. Boční náraz přesně odpovídá zkoušce, kterou musí auto projít před uvedením na trh v rámci homologace. Do auta narazí překážka rychlostí necelých padesát kilometrů v hodině. Čelní náraz je pak ještě přísnější než u předepsaných zkoušek, protože auto se rozdrtí o překážku v rychlosti 64 kilometrů za hodinu. Nedílnou součástí testů už jsou i nehody s chodci, které hodnotí auta podle toho, jak moc jsou nebezpečná pro pěší. Auto sráží dětskou a dospělou figurínu ve čtyřicetikilometrové rychlosti a senzorika vyhodnocuje, jak tvarování čelní části testovaných aut lidem ublíží. Pro bezpečnost chodců toho auotmobilky zatím moc nevymyslely, nejhůře v tomto ohledu dopadly ve srovnání aut nižší střední třídy francouzské vozy Renault Mégane a Peugeot 306.
Jak ukazují výsledky nárazových zkoušek, pro svou bezpečnost udělal dobře ten, kdo si koupil Renault Mégane, Audi A3 nebo Volkswagen Golf. Posledně jmenovaný však dostal nejlepší hodnocení s hodně odřenýma ušima - velký vliv na bezpečnost posádky mají totiž airbagy. A jelikož v západní Evropě má Golf již v základní výbavě i boční airbagy, dosáhl takto vybavený Golf výborného výsledku při nárazu z boku. Na domácím trhu jsou sedadlové nafukovací vaky za příplatek, což by Golfa v hodnocení zařadilo mezi tříhvězdičkové. Špatně na tom byly i nohy řidiče populárního Volkswagenu. To Mégane, ač s jedním airbagem, ochránil posádku výborně, při bočním nárazu se ale absence bočních vaků projevila. O dost dražší Audi A3 mělo jedině citlivé místo v zámku řízení, který při nárazu ohrozil řidičovo stehno.
Mezi nejlepší a nejhorší vozy se vštípily ještě dvě skupiny aut. Mezi ty, které zaostaly jen o něco za nejlepšími, se zařadily Citroen Xsara, Peugeot 306 a Toyota Corolla. Slabší, ale nikoli nejhorší, byly Fiat Brava, Daewoo Lanos a Honda Civic.
Do nárazových zkoušek zahrnuli organizátoři testů vozy v takové výbavě, s jakou jsou tato auta nejčastěji v západní Evropě prodávána. Na to doplatil první z propadáků Suzuki Baleno, které na většině evropských trhů nemá v základní výbavě ani jeden nafukovací vak. V testech skončilo hodně špatně, protože řidičova hlava a hrudník v nárazu utrpěly velká zranění. Na tuzemském trhu je však i nejlevnější Baleno vybaveno hned párem čelních airbagů, což by výsledek testu mohlo vvylepšit. Stejně nevalné hodnocení si vysloužily Mitsubishi Lancer a Hyundai Accent. Lancer byl slabý při bočním nárazu a při čelním nárazu se dokonce rozštípila podlaha tak, že by vážně poranila řidičova chodidla. Accent ukázal hodně slabou boční ochranu.

Jeden z vítězů mezi auty nižší střední třídy - Renault Mégane

Toyota Corolla patří k nejlepším - náraz poškodí kabinu minimálně

Jeden z nejhorších vozů, Mitsubishi Lancer, posádku moc neochránil

Legenda ke grafickým znázorněním výsledků crash testů

Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

VIDEO: Stradivariho štětec udělal z Mini unikát, vydraží se na iDNES.cz

Unikátní Mini Cooper polepený podle návrhu architekta a designéra Lucy...

Luca Stradivari pomaloval Mini Cooper, pětidveřové provedení ikonického vozu mu posloužilo jako plátno. Jedinečný...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Výročí Dieselgate: soudy, miliardové pokuty a rostoucí síla Volkswagenu

Právě motory TDI způsobily Volkswagenu dalekosáhlé problémy.

Přesně před třemi lety vyšla ve světových agenturách nenápadná zpráva o potížích koncernu Volkswagen v USA kvůli měření...

Najdete na iDNES.cz