Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Crash testy: čím větší auto, tím je bezpečnější

  14:20aktualizováno  14:20
- Zatímco nejbezpečnější z malých vozů si z nárazových zkoušek odnesly vysvědčení se třemi hvězdičkami (viz AUTO MOTO 13. 1. 1999), některá z aut nižší střední třídy získala "výbornou" v podobě hvězdiček čtyř. Premianty se staly Renault Mégane, Audi A3 a Volkswagen Golf (ten však se znaménkem minus). Z nezávislých crashtestů vozů střední třídy nejlépe vyšlo Volvo S40 (viz str. 3).
Stejně jako minule i tentokrát prošlo zkouškami hned několik aut od každého modelu. Boční náraz přesně odpovídá zkoušce, kterou musí auto projít před uvedením na trh v rámci homologace. Do auta narazí překážka rychlostí necelých padesát kilometrů v hodině. Čelní náraz je pak ještě přísnější než u předepsaných zkoušek, protože auto se rozdrtí o překážku v rychlosti 64 kilometrů za hodinu. Nedílnou součástí testů už jsou i nehody s chodci, které hodnotí auta podle toho, jak moc jsou nebezpečná pro pěší. Auto sráží dětskou a dospělou figurínu ve čtyřicetikilometrové rychlosti a senzorika vyhodnocuje, jak tvarování čelní části testovaných aut lidem ublíží. Pro bezpečnost chodců toho auotmobilky zatím moc nevymyslely, nejhůře v tomto ohledu dopadly ve srovnání aut nižší střední třídy francouzské vozy Renault Mégane a Peugeot 306.
Jak ukazují výsledky nárazových zkoušek, pro svou bezpečnost udělal dobře ten, kdo si koupil Renault Mégane, Audi A3 nebo Volkswagen Golf. Posledně jmenovaný však dostal nejlepší hodnocení s hodně odřenýma ušima - velký vliv na bezpečnost posádky mají totiž airbagy. A jelikož v západní Evropě má Golf již v základní výbavě i boční airbagy, dosáhl takto vybavený Golf výborného výsledku při nárazu z boku. Na domácím trhu jsou sedadlové nafukovací vaky za příplatek, což by Golfa v hodnocení zařadilo mezi tříhvězdičkové. Špatně na tom byly i nohy řidiče populárního Volkswagenu. To Mégane, ač s jedním airbagem, ochránil posádku výborně, při bočním nárazu se ale absence bočních vaků projevila. O dost dražší Audi A3 mělo jedině citlivé místo v zámku řízení, který při nárazu ohrozil řidičovo stehno.
Mezi nejlepší a nejhorší vozy se vštípily ještě dvě skupiny aut. Mezi ty, které zaostaly jen o něco za nejlepšími, se zařadily Citroen Xsara, Peugeot 306 a Toyota Corolla. Slabší, ale nikoli nejhorší, byly Fiat Brava, Daewoo Lanos a Honda Civic.
Do nárazových zkoušek zahrnuli organizátoři testů vozy v takové výbavě, s jakou jsou tato auta nejčastěji v západní Evropě prodávána. Na to doplatil první z propadáků Suzuki Baleno, které na většině evropských trhů nemá v základní výbavě ani jeden nafukovací vak. V testech skončilo hodně špatně, protože řidičova hlava a hrudník v nárazu utrpěly velká zranění. Na tuzemském trhu je však i nejlevnější Baleno vybaveno hned párem čelních airbagů, což by výsledek testu mohlo vvylepšit. Stejně nevalné hodnocení si vysloužily Mitsubishi Lancer a Hyundai Accent. Lancer byl slabý při bočním nárazu a při čelním nárazu se dokonce rozštípila podlaha tak, že by vážně poranila řidičova chodidla. Accent ukázal hodně slabou boční ochranu.

Jeden z vítězů mezi auty nižší střední třídy - Renault Mégane

Toyota Corolla patří k nejlepším - náraz poškodí kabinu minimálně

Jeden z nejhorších vozů, Mitsubishi Lancer, posádku moc neochránil

Legenda ke grafickým znázorněním výsledků crash testů

Autor:




Nejčtenější

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Polestar 1
OBRAZEM: Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, pohon a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.