Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Crash testy: malá dodávka napáchá velkou škodu

aktualizováno 
Nejen střet s kamionem, ale také s dodávkou může znamenat pro osobní auto a jeho posádku velké nebezpečí. Technici německého a rakouského autoklubu provedli sérii crash testů, které ukázaly, jakou hrozbu představují auta pro převoz zboží.

Dodávka představuje pro osobní auto velké riziko | foto: ADAC

Užitkových vozů, jako jsou Ford Transit, Renault Master nebo například Mercedes Sprinter, v posledních letech hodně přibylo také na českých silnicích.

Střet s dodávkou přitom znamená pro cestující v osobním autě velkou hrozbu. Často se stává, že užitkové auto zezadu narazí do osobního.

Autokluby ADAC a ÖAMTC zjistily, že zatímco takový střet v rychlosti 60 km/h užitkové auto odnese jen lehkým poškozením motorového prostoru, u osobního auta nebezpečně praskají švy svarů na prazích a u střechy.

Sedadlo řidiče se při nárazové zkoušce zdeformovalo a pootočilo. Řidič osobního auta by při stejné situaci na silnici neušel vážnému poškození páteře.

Crashtest dodávky

Posádka ze zadního sedadla osobního auta, do kterého zezadu narazila dodávka, se podle crash testů nevyhne zranění v oblasti šíje, hrudníku a nohou.

Technici autoklubů si myslí, že by také menší užitková auta měla dostat moderní techniku brzd v podobě takzvaných asistentů a nouzových brzd, které zvyšují jejich účinek. Běžně se vyskytují u velkých kamionů.

Podle výpočtů německého autoklubu ADAC se u takto vybavené dodávky zkrátí brzdná dráha z rychlosti 100 km/h o 12 metrů.

Řada nehod dodávkových aut také následuje po smyku, který může vést až k převrácení. Tomu se dá předcházet elektronickým systémem ESP, který se však do malých užitkových aut montuje spíše výjimečně. Rakouský autoklub ÖAMTC si proto myslí, že by ESP mělo do vysokých užitkových aut zamířit z výroby automaticky.

V nebezpečí je však také řidič a jeho spolujezdci v užitkovém autě, když narazí do stromu nebo těžšího nákladního auta. Další nárazová zkouška totiž ukázala, že nejvíce jsou ohroženy spodní části dolních končetin, nohy celkově a hrudník.

Autoklub ADAC proto vyzval automobilky, aby zlepšily odolnost kabin užitkových aut.

Crashtest dodávky

Autoři:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.