Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Americký test zjistil, že SUV nejsou tak bezpečná, jak si mnozí myslí

aktualizováno 
Proč si lidé kupují čím dál víc SUV? Jde samozřejmě o módní záležitost, spousta lidí ovšem tvrdí, že je kupují pro svoji rodinu, protože SUV jsou bezpečná. Nárazový test amerického institutu pro bezpečnost IIHS odhalil, že to příliš neplatí. Bez chyb totiž prošla jen dvě auta z osmi.

Je samozřejmě pravda, že když se střetne miniauto se sedmimístným SUV, bude srážka kvůli rozdílu hmotnosti fatálnější pro posádku menšího vozu.

IHS společně s Insurance Institute for Highway Safety si ovšem vybral poněkud specifický nárazový test, a to čelní náraz s 25procentním přesahem na straně spolujezdce při rychlosti 64 km/h. Jde o simulaci nárazu například do stojícího nákladního auta, stromu či sloupu. IIHS dělá tento typ zkoušky kvůli tomu, že před pár lety zjistil, že automobilky věnují větší pozornost ochraně řidiče při nárazu než jeho spolujezdce. Více o „small overlap“ crashtestu čtěte zde.

Zkoušce nově podrobil osm středně velkých modelů SUV, z nichž část se prodává i v Evropě a České republice. A výsledky nebyly moc dobré.

„Ačkoli některé vozy v této skupině nabízejí velmi dobrou ochranu, u řady modelů vykázaly airbagy, bezpečnostní pásy či samotná konstrukce vozu závažné nedostatky,“ uvedl ředitel IIHS pro výzkum David Zuby. „V těchto SUV by byl cestující na předním sedadle vystaven riziku zranění hlavy, kyčle nebo celých nohou.“ Dobré hodnocení si odnesly jen tři modely – Kia Sorento, Volkswagen Atlas a GMC Acadia. Jediná Kia Sorento si odnesla nejvyšší hodnocení Top Safety Pick +. Při nárazu došlo k posunu dílů karoserie jen o 11 centimetrů a airbagy figurínu plně ochránily. Jen o něco horší výsledek ukázal VW Atlas, kde došlo k posunu skeletu o 14 centimetrů.

Crashtest Kie Sorento s 25procentním přesazením
Crashtest Kie Sorento s 25procentním přesazením

Ještě přijatelné hodnocení („Acceptable“) získaly modely Toyota Highlander, Nissan Pathfinder a Honda Pilot. U prvních dvou jmenovaných IIHS zjistil problémy se stabilitou struktury karoserie, u Hondy došlo ke sklouznutí hlavy spolujezdce po airbagu a mírnému nárazu do palubní desky.

Fotogalerie

Na samém chvostu hodnocení se známkou „špatné“ („Poor“) skončily Ford Explorer a Jeep Grand Cherokee. U Fordu došlo k výrazné deformaci karoserie, která se v místech spodního pantu dveří posunula o 38 centimetrů, u horního o 33 centimetrů a v oblasti prahu o 15 centimetrů, takže hrozí závažné poranění nohou. 

Podobně byl hodnocen i Jeep Grand Cherokee, kde sice došlo k menší deformaci karoserie, ale hlava figuríny narazila do palubní desky.

Autoři:


Nejčtenější

Nejdůležitější citroën se povedl. Nové Berlingo je rodinný ideál

Nový Citröen Berlingo

Berlingo je přesně ten typ auta, nad kterým můžete ohrnovat nos, ale neskonalou praktičnost mu upřít nemůžete. Požitek...

Autofotka: Přetížená auta v ČR nechytají, kapitální úlovek je z Francie

Dodávka přetížená o čtyři tuny, kterou nachytala policie v jižní Francii.

Ministr dopravy tento týden pořádně vyděsil autodopravce. Těžké kamiony podle něj ničí české silnice, a proto chce...



V Paříži ověřili, že komunismus nefunguje. Automobilky ho stejně chtějí zkusit

Pařížská veřejná půjčovna elektromobilů Autolib po sedmi letech provozu končí.

Ambiciozní projekt sdílení elektromobilů v Paříži končí. Program Autolib nabral za sedm let existence obrovskou ztrátu,...

Golf do zásuvky nadchne dynamikou i úsporností, na chodce má plašičku

Volkswagen eGolf

Když chce automobilka představit vlastní elektrovůz, má v zásadě dvě možnosti. Buď vyvine úplně nové auto, jako to...

Volkswagen pracuje na splnění emisních regulí, vyrobená auta zatím uloží

Parkoviště s vyrobenými vozy u továrny TPCA u Kolína

Téměř dostavěné letiště Willyho Brandta, které se nakonec možná bude muset zbořit a stavět znovu, teď našlo dočasné...

Další z rubriky

Čínu čeká vymírání automobilek, předpovídají experti

Čínská automobilka GAC se představuje na autosalonu v Detroitu.

Se 118 výrobci je Čína dost možná největší automobilovou velmocí současnosti, řada automobilek ale budou podle všeho...

Jízda v Indii: kráva má přednost, v busu je bezpečnější sedět na střeše

Doprava pro otrlé: kromě běžných dopravních prostředků musíte v Indii počítat i...

Na světě je spousta míst, kde je doprava zcela chaotická, jízdní pruhy neznamenají vůbec nic a červené si nikdo...

Seat to znovu zkusí v Číně. Místo sportu a emocí nasadí moderní techniku

Jak se rodí SEAT

Španělská automobilová značka Seat, která je součástí německého koncernu Volkswagen, by se měla v roce 2020, nebo 2021...

Najdete na iDNES.cz