Americký test zjistil, že SUV nejsou tak bezpečná, jak si mnozí myslí

aktualizováno 
Proč si lidé kupují čím dál víc SUV? Jde samozřejmě o módní záležitost, spousta lidí ovšem tvrdí, že je kupují pro svoji rodinu, protože SUV jsou bezpečná. Nárazový test amerického institutu pro bezpečnost IIHS odhalil, že to příliš neplatí. Bez chyb totiž prošla jen dvě auta z osmi.

Je samozřejmě pravda, že když se střetne miniauto se sedmimístným SUV, bude srážka kvůli rozdílu hmotnosti fatálnější pro posádku menšího vozu.

IHS společně s Insurance Institute for Highway Safety si ovšem vybral poněkud specifický nárazový test, a to čelní náraz s 25procentním přesahem na straně spolujezdce při rychlosti 64 km/h. Jde o simulaci nárazu například do stojícího nákladního auta, stromu či sloupu. IIHS dělá tento typ zkoušky kvůli tomu, že před pár lety zjistil, že automobilky věnují větší pozornost ochraně řidiče při nárazu než jeho spolujezdce. Více o „small overlap“ crashtestu čtěte zde.

Zkoušce nově podrobil osm středně velkých modelů SUV, z nichž část se prodává i v Evropě a České republice. A výsledky nebyly moc dobré.

„Ačkoli některé vozy v této skupině nabízejí velmi dobrou ochranu, u řady modelů vykázaly airbagy, bezpečnostní pásy či samotná konstrukce vozu závažné nedostatky,“ uvedl ředitel IIHS pro výzkum David Zuby. „V těchto SUV by byl cestující na předním sedadle vystaven riziku zranění hlavy, kyčle nebo celých nohou.“ Dobré hodnocení si odnesly jen tři modely – Kia Sorento, Volkswagen Atlas a GMC Acadia. Jediná Kia Sorento si odnesla nejvyšší hodnocení Top Safety Pick +. Při nárazu došlo k posunu dílů karoserie jen o 11 centimetrů a airbagy figurínu plně ochránily. Jen o něco horší výsledek ukázal VW Atlas, kde došlo k posunu skeletu o 14 centimetrů.

Crashtest Kie Sorento s 25procentním přesazením
Crashtest Kie Sorento s 25procentním přesazením

Ještě přijatelné hodnocení („Acceptable“) získaly modely Toyota Highlander, Nissan Pathfinder a Honda Pilot. U prvních dvou jmenovaných IIHS zjistil problémy se stabilitou struktury karoserie, u Hondy došlo ke sklouznutí hlavy spolujezdce po airbagu a mírnému nárazu do palubní desky.

Fotogalerie

Na samém chvostu hodnocení se známkou „špatné“ („Poor“) skončily Ford Explorer a Jeep Grand Cherokee. U Fordu došlo k výrazné deformaci karoserie, která se v místech spodního pantu dveří posunula o 38 centimetrů, u horního o 33 centimetrů a v oblasti prahu o 15 centimetrů, takže hrozí závažné poranění nohou. 

Podobně byl hodnocen i Jeep Grand Cherokee, kde sice došlo k menší deformaci karoserie, ale hlava figuríny narazila do palubní desky.

Autoři:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Kodiaq RS poprvé naživo v Česku. Je to nejdražší škodovka

Návštěvníci si prohlížejí automobil Škoda Kodiaq RS na výstavišti v Lysé nad...

V Lysé nad Labem právě začal třídenní autosalon Kola 2018. Při slavnostním zahájení festivalu byl veřejnosti poprvé v...

Další z rubriky

Crashtest aut, která dělí 20 let, ukázal, jak se posunula bezpečnost

Crashtest aut, které dělí dvacet let - Ford Fiesta z roku 1998 proti vozu z...

Simulovaná srážka dvou Fordů Fiesta, které dělí 20 let, ukázala, jak dramatický pokrok v bezpečnosti auta za tu dobu...

Na zimní gumy zatím přezulo osmdesát procent řidičů, méně než loni

ADAC test letních pneumatik

Na zimní pneumatiky má v současnosti přezuto kolem osmdesáti procent českých řidičů, což je o jednotky procent méně než...

Jeskyně i tráva ve větru. Prohlédněte si nejkrásnější parkoviště světa

Cliniques Universitaires Saint Luc (Belgium)

Parkovali jste někdy v jeskyni, designovém parkovacím domě ozdobeném krajkou nebo tisíci plátky hliníku, který si hraje...

Najdete na iDNES.cz