Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Noci jsou dlouhé, pozor na zvěř na silnici. Divočáka sražte čelem

aktualizováno 
Ze soboty na neděli si o hodinu přispíme. Ve tři hodiny se ručičky hodin posunou zpět na druhou. Přechod na zimní čas znamená, že už je opravdu čas přezout na zimní gumy. Při cestách do práce nebo z ní budeme jezdit za tmy, pozor tedy na zvěř.

Crashtest auto vs. divočák | foto: ADAC

Zvěř se neřídí změnami letního a zimního času, chodí za pastvou ve stále stejnou dobu. Zvýšený provoz po poslední říjnové sobotě, kdy se vrací zimní čas, ji může zmást. Řidiči by měli být opatrnější i proto, že se brzdné dráhy v zimě prodlouží.

Ze statistik pojišťoven vyplývá, že nejčastěji dochází ke střetům se zvěří na jaře a na podzim. Za rizikové podzimní měsíce platí říjen a listopad. Z polí mizí poslední úroda a zvěř se stahuje do lesů.

Zpomalte

Při 90kilometrové rychlosti auto před srnou nezastaví, zjistil ADAC. Za bezpečnou rychlost, ze které se dá před překážkou ještě ubrzdit, je podle ADACu osmdesátka. A to jen za podmínky, že řidič vidí srnu nebo jiné zvíře na alespoň šedesátimetrovou vzdálenost. Více čtěte ZDE

"Největší riziko takové nehody přichází po ranním rozbřesku, kdy divoká zvěř hledá něco k snědku a je ve větším pohybu než během dne," vysvětluje Petr Buček, šéfredaktor specializovaného magazínu AutemBezpečně.cz.

Situaci komplikuje i tma, ve které zvěř vidíte jen stěží. Navíc se zvěř pohybuje.

Když srna skočí těsně před jedoucí auto, radí odborníci jediné: když je střet se zvířetem nevyhnutelný, je lepší do něj najet, než se pokoušet o riskantní vyhýbací manévr, který může skončit i skokem do rybníka (čtěte ZDE). Když už bourat skutečně musíte, je lépe narazit co největší čelní plochou, tam je největší deformační zóna auta. Čím víc energie pohltí deformační zóny, tím lépe. Horší je náraz do boku, tam je méně prostoru.

Podle odhadů expertů autoklubu ADAC může až třetina všech nehod, při nichž auto vrazí do stromu, vzniknout proto, že se řidič snaží vyhnout zvířeti. Auto se může stát neovladatelným.

Pokud se někdo pokusí v plné rychlosti zvíře objet, hrozí například náraz do stromu nebo střet s autem v protisměru, jehož následky mohou být fatální.

Crashtesty takové situace s modelem kančí rodinky provedl německý autoklub ADAC. Stařičký golf si ze střetu s figurínami odnesl velká poškození, ale posádka v kabině by podle techniků ADAC zůstala ochráněna.

Crash test: auto vs. divočák

"Druhý test vyzkoušel situaci, ve které řidič nechce do zvířat narazit a zvolí vyhýbací manévr. Prudce strhne volant doleva a vjede do protisměru," popisuje Petr Buček.

Tam však ve stejném okamžiku může projíždět jiné auto, čehož si řidič během zlomku sekundy stěží stihne všimnout. Následuje náraz s protijedoucím vozidlem, jehož následky jsou mnohem větší než při střetu se zvířaty. ADAC hovoří o ohrožení životů lidí v autech. 

"Nejhůře je na tom při snaze o vyhýbací manévr auto bez stabilizačního systému ESP. Hrozí, že se ve smyku otočí bokem k vozidlu jedoucímu naproti. To narazí do dveří, které chrání posádku," líčí Buček průběh crashtestu.

"Samozřejmě je nutné co nejvíce stlačit brzdový pedál, aby ke střetu došlo při co možná nejnižší rychlosti. Řidič by měl při tom co nejpevněji držet volant a snažit se zůstat ve svém jízdním pruhu," radí šéfredaktor AutemBezpečně.cz.

ADAC ještě přidává radu, opravdu zbystřit v místech, kde hlásí zvýšený výskyt zvěře dopravní značka.

Zvíře neodklízejte

Jakmile se zvíře objeví na silnici, je třeba vypnout dálková světla, přibrzdit, mnohdy i zastavit. A být dále na pozoru. Počítejte s dalšími kusy v okolí silnice.

Když střetu nezabrání ani prudké brzdění a stane se nehoda, řidič by měl ihned poté zapnout výstražné blikače a postavit na silnici varovný trojúhelník.

Zraněnou zvěř ze silnice neodklízejte. Když je poraněná, může vás zranit. Je třeba zavolat místní dopravní policii. Ta ví, koho v těchto případech kontaktovat, aby zvíře ze silnice bezpečně odklidil.

Z bouraček se zvířetem motoristé většinou vyváznou bez pokuty, protože vina nebývá na jejich straně.

"Nadějí pro blízkou budoucnost jsou automatické brzdové systémy, které se právě začínají prokousávat do aut. Rozpoznají překážku, a buď auto úplně zastaví, nebo alespoň sníží před nárazem jeho rychlost," popisuje Petr Buček.





Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.