Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Americký crashtest potvrdil, že na straně řidiče jsou auta pevnější

aktualizováno 
Americký institut pro bezpečnost silniční dopravy IIHS vyzkoušel svůj náročný test čelního nárazu s malým přesahem na stranu spolujezdce. Volkswagen Passat pro severní Ameriku propadl.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: IIHS

Insurance Institute for Highway Safety se na ochranu spolujezdce nezaměřil poprvé. Vloni podobně otestoval kompaktní SUV. Základem jeho náročného testu je čelní náraz s malým přesahem, kdy vůz naráží rychlostí 64 km/h do překážky jen 25 % své šířky. Tento crashtest se stal již v roce 2012 prubířským kamenem sedanů střední třídy. Simulovaný náraz na stranu řidiče tehdy nezvládlo třeba BMW řady 3. Má simulovat situaci, kdy auto naráží například do sloupu.

Od loňského roku IIHS stejným způsobem zkouší i stranu spolujezdce. Vloni ho absolvovalo sedm SUV a s dobrým hodnocením odešel jen Hyundai Tucson. Toyota RAV4 a předchozí generace Nissanu Rogue naopak vloni předvedly špatnou strukturální pevnost, která se projevila přílišným průnikem konstrukce vozu do prostoru pro cestující. U Rogue se odpáral sloupek se závěsy dveří, RAV4 se dveře otevřely zcela, spolujezdec by tedy po nárazu mohl vypadnout. Výrazně nesymetrické výsledky mezi stranou řidiče a spolujezdce se ukázaly i v případě Subaru Forester a předchozí Mazdy CX-5.

Do velké míry je to logické, protože konstrukce vozu není symetrická. Řidičova a spolujezdcova strana se liší umístěním např. sloupku řízení nebo pedálů. V případě Subaru a Mazdy ale IIHS vyslovilo podezření, že s ohledem na crashtesty byla zesílena nebo upravena karoserie jen u řidiče.

Nejnovější várka testů IIHS se zaměřila na testování ochrany spolujezdce u sedanů střední třídy. Celkem bylo vyzkoušeno 13 aut a ani u jednoho se tentokrát neobjevily drastické nedostatky v konstrukci karoserie jako vloni. Problémy byly tentokrát odhaleny u zádržných systémů, což ostatně ukázal i další loňský netradiční crashtest, který provedl ADAC.

VIDEO: Crashtesty na roh ukazují slabé místo moderních aut

Americký institut IIHS provádí crashtesty na levý přední roh vozidel, kde jsou...

Jako příkladné se ukázalo nové Subaru Outback (a jeho americké nezvýšené dvojče Legacy). Při nárazu s malým přesahem na stranu spolujezdce došlo jen k minimálnímu průniku konstrukce vozu do prostoru pro posádku, bezpečnostní pás a boční i čelní airbag zajistily, že testovací figurína zůstala po srážce na svém místě. To v Chevroletu Malibu (vzdálený příbuzný našeho Opelu Insignia) a Volkswagenu Passat spolujezdcova hlava sjela z čelního airbagu a narazila do palubní desky. Na rozdíl od „dobrého“ Subaru to v případě obou znamená jen „průměrné“ hodnocení.

V případě Passatu také došlo k výraznějšímu průniku na straně spolujezdce. A-sloupek se na straně spolujezdce posunul o necelých 18 cm, u řidiče jen o deset. Taková Mazda 6 ale ukazuje, že podobné poškození konstrukce nemusí být tak problematické. Sloupek se v jeho případě posunul u spolujezdce cca o 23 cm (u řidiče o 13 cm), správně fungující airbagy a pásy ale zamezily závažnému zranění pasažéra. Mazda si tak odnesla celkově dobré hodnocení. Kromě zmíněného Subaru ji překonaly ještě Ford Fusion (u nás Mondeo), Honda Accord, Lincoln MKZ a Hyundai Sonata.

Autoři:



Nejčtenější

Kdo zachránil školáka, zůstane tajemstvím. Mohl to být člověk i kamion

Takhle funguje nouzové brzdění v kamionech Volvo

Video z norského města Høyanger, kde malý chlapec vběhne přímo před jedoucí kamion, který „zázračně“ na poslední...

Hon na pevné částice pokračuje. Brzdy dostanou vysavače

Brzdový systém Tallano

Bojovníci proti škodlivým pevným částicím mají nového nepřítele – brzdy. Podle vědeckých prací se totiž z brzdového...



Sůl umí sežrat i nové auto. Postřik za pár tisíc podvozek ochrání

Ošetření podvozku je hodně špinavá a ne zrovna příjemná práce.

Zdálo se, že moru v podobě rzi se automobilky zbavily. Ale auta reznou stále, jen to není tolik vidět. Největším...

V Nošovicích startuje výroba nového auta. Ladného fastbacku Hyundai

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show

Právě dnes startuje výroba dalšího auta z Česka. Ladný Hyundai i30 Fastback doplňuje nabídku aut vyráběných ve...

Čínské pneumatiky na cestě do Evropy. Linglongu pomáhají Španělé i Češi

Testuje se mimo jiné ovalita – pneumatika se roztočí a stroj zjistí, jestli...

Čínský výrobce pneumatik Linglong plánuje expanzi v Evropě. V Číně nyní otevírají nejmodernější testovací trať na...

Další z rubriky

VIDEO: Jak vznikal hliněný model crossoveru ze Škody Fabie

Hliněný model crossoveru postavený na základech Škody Fabia

Nová generace fabie dorazí asi za čtyři roky. Podle všeho se ovšem nedočká kombíkového provedení. Místo něj nabídku...

VIDEO: Papež dostal lamborghini, ale užije si ho jen do května

Nový papamobil? Papež František dostal Lamborghini

Papež František dostal od šéfa Lamborghini Stefana Domenicaliho supersport. Huracán v provedení RWD (to znamená pohon...

Europoslanci navrhli povinné asistenční systémy v nových autech

Asistent udržování v jízdním pruhu

Evropští poslanci ve Štrasburku podpořili návrh, aby součástí nových motorových vozidel byly v budoucnu povinně...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.