Švýcaři poslali obytný vůz proti zdi, děti vzadu by nepřežily

  10:44aktualizováno  10:44
Letní dovolená s obytným vozem je i v Česku stále oblíbenější. Švýcarský autoklub TCS teď upozorňuje na dodržování bezpečnostních zásad. Proto nasimuloval autoklub čelní střet obytného vozu se zdí ve vcelku nízké rychlosti 40 km/h.

Crash test karavanu | foto: TCS

Uvnitř bylo dohromady pět figurín, dvě dospělé vpředu připoutané v sedadlech, přičemž spolujezdec měl nohy na palubní desce, tři dětští pasažéři vzadu byli umístěni v různých pozicích. Dvě děti ležely v postelích, třetí sedělo uprostřed vozidla. Kromě toho bylo uvnitř auta volně rozmístěné nádobí, zavazadla a další drobnosti.

Crashtest karavanu

Jakmile došlo k nárazu, byly figuríny dětí vymrštěny směrem vpřed a to samé platí i o neupevněném nákladu. Ve svých ukotveních se dokonce pohnul nábytek. Dětští pasažéři by takový náraz nepřežili, těžká zranění hrozí i oběma dospělým (a nejen kvůli krajně nevhodné pozici spolujezdce s nohami na palubní desce). Kromě toho došlo k velkým škodám na věcech.

Poučení z výsledků crash testu, který švýcarský autoklub provedl ve spolupráci s Bieler Dynamic Test Center, je jednoduché: v obytňáku by měli být připoutaní i cestující v zadní části vozu. Převážené věci by také měly být pevně upevněny a uloženy. TCS doporučuje, aby byly umístěny co nejvíc vpředu a nejníže, co to jde.

Crashtest karavanu
Crashtest karavanu

V souvislosti se simulovaným nárazem upozorňuje TCS i na to, že jízda s obytným vozem je o poznání náročnější než s obyčejným osobákem.

Fotogalerie

Je nutné pamatovat na jeho výrazně větší rozměry (šířku, výšku, převisy, které různě nadbíhají). Těžký automobil má také výrazně delší brzdné dráhy, mizerné pružné zrychlení a při nakládání je nutné dávat pozor, abyste nepřekročili nejvyšší hmotnost 3,5 tuny. Často se k tomuto limitu dostane i posádka s pár zavazadly.

Dlouhou dobu odstavený obytný vůz také vyžaduje péči. Před startem letní sezony je bezpodmínečně nutné zkontrolovat tlak v pneumatikách a ideálně nechat v servisu prověřit stav vedení provozních kapalin. Případná netěsnost by vás na dovolené mohla velice nepříjemně překvapit.

Autoři:

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

ANALÝZA: Svět aut je pod dohledem Velkého bratra, nikdo se neschová

Ilustrační snímek

Auta byla ještě před pár lety symbolem svobody, do moderního vozu je ovšem o strach sednout. Na tapetě je teď Čína,...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Jozef Kabaň: Změny budou, hlavně musí posouvat BMW správným směrem

Šéfdesignér značky BMW Jozef Kabaň

Jozef Kabaň se v Česku proslavil především coby šéfdesignér domácí automobilky Škoda. Když před rokem přestoupil do...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Další z rubriky

Odpovědnost za řízení zatím nese člověk. Otázka je, jak dlouho

Autonomní kabinka Volkswagen Sedric

Divoké představy o budoucí podobě silničního provozu se pomalu začínají naplňovat. Jaké problémy s provozem autonomních...

Jozef Kabaň: Změny budou, hlavně musí posouvat BMW správným směrem

Šéfdesignér značky BMW Jozef Kabaň

Jozef Kabaň se v Česku proslavil především coby šéfdesignér domácí automobilky Škoda. Když před rokem přestoupil do...

Ford umí najít nebezpečná místa dopředu. Sleduje brzdění

Kolony v Praze během dočasného uzavření tunelu Blanka. (11. dubna 2018)

Často nejdříve musí dojít k nehodě, aby byl konkrétní dálniční uzel, křižovatka nebo úsek silnice označen za...

Najdete na iDNES.cz