Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Crashtest motocyklisty: Pomůže airbag

aktualizováno 
Revoluční novinka, kterou je airbag zabudovaný v přední části motocyklu, opravdu může zachraňovat životy a snižovat následky zranění. Potvrdily to zkoušky německého autoklubu ADAC.

Crashtest motorky vybavené airbagem | foto: ADAC

První bude japonská Honda. Jako vůbec první výrobce motorek nabídne letos na podzim k luxusnímu cestovnímu modelu Gold Wing nafukovací vak.

Že jde o přelomový okamžik v bezpečnosti jezdců na motocyklech, potvrdila série crashtestů německého autoklubu.

Při většině nejnebezpečnějších srážek narazí motorka do boční části automobilu. ADAC proto vyslal Hondu Gold Wing s testovací figurínou v sedle proti předním dveřím Volkswagenu Sharan.

A udělal to dvakrát, jednou se kolize účastnil stroj bez airbagu a při druhém pokusu s ním. Jestliže při srážce bez airbagu byla figurína vystavena takovému nárazu, který by zcela jistě vedl ke ztrátě života, stejný střet s nafouknutým airbagem dopadl mnohem lépe.

Figurína zaznamenala jen zranění nohou. Hlava by z takové nehody vyvázla bez zásadních poranění.
Nárazový test se odehrál při rychlosti motocyklu 72 km/h.

Stroj narazil do auta kolmo, hlavu figuríny chránila helma. Airbag vytvořil mezi jezdcem a karoserií auta polštář, který výrazně omezil zranění motocyklisty.

Experti autoklubu zjistili, že airbag ochrání řidiče jednostopého stroje, i když jede v předkloněné pozici.
Nafukovací vak by neměl ztratit účinnost ani při střetu, kdy motorka nesvírá s autem úplně přesně pravý úhel.

Přínos airbagů motorek proto může být značný. ADAC se domnívá, že až u třetiny nehod motocyklistů by vaky zmenšily jejich poranění.

Nakonec autoklub všechny výrobce jednostopých strojů vyzval, aby následovali příkladu Hondy a airbagy neváhali montovat i do strojů svých značek.

Autoři:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Vyrábět ferrari je zlatý důl, na tesle proděláte

Ferrari SP35

Rozdíly v zisku z prodeje těch nejluxusnějších vozů jsou obrovské. Zatímco Ferrari vydělává, Tesla a Bentley v roce...

Elektřiny pro auta do zásuvky bude málo, musí vyrůst jaderné elektrárny

Závod elektromobilů Wave 2017

Automobilky a politici se vzájemně plácají po zádech, jak skvělá bude budoucnost dopravy v podobě elektromobilů. Ale...

VIDEO: Betonové bloky umí zastavit tank, rallyspeciály se jich moc bojí

Hinkelstein – hrozivý nepřítel rally speciálů

Slovo „hinkelstein“ patří do slovníku všech jezdců, kteří někdy zavítali na německou rallye. Betonové bloky...

Najdete na iDNES.cz