Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Škoda Octavia okusila crashtest na roh. Podívejte se na výsledek

aktualizováno 
Octavia první generace už je konstrukčně více než dvacetileté auto. Stále velmi rozšířenou, oblíbenou a v některých směrech nepřekonatelnou škodovku otestoval švýcarský bezpečnostní institut DTC novým crashtestem. Podívejte se, jak dopadla ikona českých silnic v crashtestu na roh.

Náraz s malým přesazením (small overlap) začali provádět Američané systematicky v roce 2012. Náraz na roh, kterým se auta míjejí, totiž není nijak výjimečný. Tento druh nárazové zkoušky zahrnul do své metodiky americký pojišťovací institut pro bezpečnost silničního provozu (IIHS), ale třeba Volvo jej pro interní potřeby používá už přes dvacet let.

Crashtest Octavie první generace provedl švýcarský institut DTC, který se zabývá aktivní a pasivní bezpečností vozidel, nabízí vývojářské služby a analýzu nehod.

Může vás zajímat

Škoda Octavia 1.4 16V 2009

Škoda Octavia 1.4 16V 2009

Cena 150.000,- Kč včetně DPH

Více na Automodul.cz.

Je to vlastně druh čelního crashtestu. Ale hodně nepříjemný, jde na jednu z velmi zranitelných částí auta. V testu bourá auto čtvrtinou své šířky na straně řidiče do metr a půl vysoké pevné bariéry v rychlosti 64 km/h.

Zádrhel tohoto testu je v tom, že ve většině případů tvoří deformační zóna polovinu přídě okolo středu předku vozu. Když náraz zasáhne tuto oblast, zafungují bezpečnostní prvky jako bezpečnostní pásy a airbagy, a posádka je tak ochráněna.

Ale při zásahu s malým přesahem je to něco jiného, rohy nejsou chráněny deformačními zónami a síly jdou na kolo, nápravu a přepážku mezi motorem a kabinou. Není výjimečné, že je kolo zatlačeno až do prostoru, kde mají řidič se spolujezdcem nohy.

Náraz s malým přesahem je pro posádku nebezpečnější tím, že může dojít k masivní rotaci vozu kolem svislé osy. Ta způsobuje komplikovaný pohyb posádky vůči zádržným systémům, což může mít za následek jejich omezený účinek.

DTC crashtest octavie neokomentoval, ale na videu je vidět, že více než dvacet let konstrukčně staré auto nemá pevnost moderních vozů. Na záběrech je zřetelná deformace předního (A) sloupku, který patří obecně k nejpevnějším částem auta, a viditelné je také zvlnění střechy. Přední kolo pravděpodobně proniklo do prostoru pro nohy u řidiče.




Nejčtenější

Svítí vám na palubní desce Aladinova lampa? Okamžitě zastavte

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka

Vyznáte se ve všech kontrolkách, které na vás blikají na palubní desce vašeho vozu? Že ne? Nejste jediní. Pokud vám ale...

Boom značek na přání pominul: jsou drahé a nedají se nahradit

Za tímto autem se vám pojede klidněji. Pokud teda jeho registrační značka na...

Registrační značky na přání mají dva roky. Zatímco v lednu 2016 zažívala auta s originálními nápisy místo změti čísel a...



Prodáváme ojetého exota. Smlouvají i profesionálové z bazaru

Chrysler PT Cruiser

Po telefonu vám slíbí cokoliv, ale když pak přijedete na výkup, je z toho rázem polovina - taková je běžná zkušenost s...

Brexit bude ránou pro autoprůmysl, vše závisí na dohodě o clech

Nissan má obří fabriku v britském Sunderlandu. Právě japonská automobilka...

Za 50 let práce v britském automobilovém průmyslu zažil John Cooper řadu dramatických změn. Žádná však nebyla děsivější...

Nová Kia Ceed odhalena. Přišla o apostrof, dostala moderní techniku

Třetí generace Kie Ceed se představuje

Třetí generace Ceedu se veřejnosti oficiálně představí začátkem března na autosalonu v Ženevě. Auto stojící na zcela...

Další z rubriky

VIDEO: Tesla ještě bloumá vesmírem, Škodu už Mars přivítal

Škoda - Mise na Mars

Celý svět aktuálně sleduje putování elektrického sporťáku Tesly vesmírem na palubě rakety Falcon Heavy. Francouzské...

Brexit bude ránou pro autoprůmysl, vše závisí na dohodě o clech

Nissan má obří fabriku v britském Sunderlandu. Právě japonská automobilka...

Za 50 let práce v britském automobilovém průmyslu zažil John Cooper řadu dramatických změn. Žádná však nebyla děsivější...

Fabia Combi není odepsaná. Nová generace má šanci

Skica faceliftované Škody Fabia

Fabie Combi to nemá úplně spočítané. O tom, jestli dostane malá škoda i v příští generaci tuto prodlouženou variantu,...

Najdete na iDNES.cz