Škoda Karoq dostala od Euro NCAP pět hvězdiček za bezpečnost

  • 25
Nové SUV Škoda Karoq dostalo od organizace Euro NCAP za bezpečnost pět hvězdiček, tedy maximální hodnocení. Za ochranu dospělých cestujících získal Karoq 93 procent, tedy o procento více než druhé nové SUV značky Kodiaq, které je oproti Karoqu větší.

Lepšího výsledku dosáhl Karoq oproti Kodiaqu také v ochraně dětí, kde získal o dvě procenta více a dosáhl 79 procent.

Karoq se začal oficiálně prodávat v říjnu, do té doby přijala automobilka přes 3500 předobjednávek. Škoda je tak díky hodnocení Karoqu jednou z automobilek, jejichž celou modelovou paletu organizací Euro NCAP hodnotí pěti hvězdami. Kromě Karoqu Škoda nabízí také model Kodiaq, Octavia, Fabia, Rapid, Superb a Citigo.

Nezávislé zkoušky hodnotily úroveň ochrany dospělých, dětí, chodců a aktivní bezpečnost. Úroveň ochrany chodců dosáhla 73 procent, aktivní bezpečnosti 58 procent. Vůz má systém nouzového brzdění, který chrání posádku i chodce. Podle Škody fungoval při testech spolehlivě i při nízkých rychlostech běžných v městském provozu a zabránil téměř všem kolizím. Plný počet bodů udělila Euro NCAP za ochranu nohou chodců.

„Kontinuálně pracujeme na optimalizaci aktivní a pasivní bezpečnosti našich modelů a důsledně zdokonalujeme ochranu posádky, chodců i asistenční systémy. V modelu Karoq je k dispozici řada asistenčních systémů, se kterými je možné se setkat jen ve vozech vyšších tříd,“ řekl člen představenstva Škoda Auto za oblast technického vývoje Christian Strube.

Karoq za svůj výsledek podle automobilky vděčí vysoké torzní tuhosti, velkým deformačním zónám, extrémně pevnému bezpečnostnímu skeletu kabiny i použití vysokopevnostních ocelí, například v oblasti podélníků. Karoq také disponuje sedmi sériově montovanými airbagy. Při nárazu zezadu snižují speciálně konstruované hlavové opěrky na předních sedadlech riziko poranění krční páteře řidiče a spolujezdce. Proaktivní systém ochrany posádky v případě kolize také přitáhne zapnuté bezpečnostní pásy na předních sedadlech a zavře otevřená okna, popřípadě i střešní okno až na malou štěrbinu (je to proto, aby se airbagy mohly dostatečně rychle nafouknout - velkoobjemové vaky vytlačí pootevřenými okny vzduch z kabiny, který by jinak musel „přetlačit“). Tento systém je pro řadu trhů součástí sériové výbavy.

V nejnovější várce crashtestů byly kromě škodovky ještě další vozy, vesměs také SUV a z nich odvozené crossovery: Citroën C3 Aircross, Mitsubishi Eclipse Cross, Opel Crossland X, Volvo XC60, Volkswagen Polo a Volkswagen T-Roc. Všech sedm vozů si ze série testů odvezlo maximální počet hvězd.

Vůbec nejlepší dojem pak zanechalo Volvo XC90. „Za ochranu dospělých pasažérů dostalo málo vídaných 98 % a skvělý byl tento model také po stránce aktivní bezpečnosti. Systém autonomního krizového brzdění si vysloužil maximální možný počet bodů,“ uvádí Hana Hoffmannová ze spotřebitelské organizace dTest.

„Když se zaměříme na nedostatky sedmera testovaných vozů, tak model Citroën C3 Aircross dostal nevyhovující známku za špatnou ochranu krku cestujících na zadních sedadlech při nárazu zezadu. Stejné výtky jsme měli rovněž u Opelu Crossland X. Mitsubishi Eclipse Cross chrání dětské pasažéry převážně dobře nebo přijatelně, v případě čelního nárazu však bylo po stránce ochrany krku desetiletého dítěte slabé,“ vyjmenovává mínusy Hoffmannová.

Organizace Euro NCAP založená v roce 1997 je nezávislé konsorcium evropských ministerstev dopravy, automobilových klubů a svazů pojišťoven se sídlem v Belgii. Tato organizace dělá nárazové testy aktuálních modelů, kromě vyhodnocení nárazových zkoušek se do celkového hodnocení zahrnují i systémy aktivní bezpečnosti.

,