Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové crashtesty: superb na výbornou, hyundai doplatil na to, že je levný

  13:01aktualizováno  13:01
Třetí generace Škody Superb získala v nárazových testech EuroNCAP nejlepší možné ocenění v podobě pěti hvězdiček. O hvězdičku míň má Hyundai i20, poslední zkoumané auto v nejčerstvějším kole crashtestů je Fiat Panda Cross se třemi hvězdami.

Euro NCAP je nezávislé konsorcium evropských ministerstev dopravy, automobilových klubů, pojišťoven a organizací pro ochranu spotřebitele. Organizace provádí nárazové zkoušky nových typů automobilů a hodnotí jejich bezpečnost. Crashtesty a prověřováním bezpečnosti prošel superb ve verzi liftback s motorem 2,0 TDI.

V hodnocení pasivní bezpečnosti uspěl superb v nejdůležitějších crashtestech: čelním (s přesazením do deformovatelné bariéry) i bočním. V nově používaném nárazovém testu, ve kterém vůz bourá celou svou šířkou do nedeformovatelné bariéry, vyhodnotili komisaři jako mezní ochranu trupu řidiče, dostala trojku na pětistupňové škále. Horší hodnocení dostal superb také za ochranu krční páteře u zadních sedadel.

Škoda Superb v nárazových testech EuroNCAP

Hodnocení ochrany dětí v dětských autosedačkách má superb dobré, u sedačky pro větší děti (sedící po směru jízdy) naměřili vyšší pnutí na krku dítěte. 

V testech zaměřených na ochranu chodců při sražení se ukázaly jako kritické paty sloupků čelního okna. Tyto partie patří u všech aut k nejpevnějším na celém vozidle. Místa uchycení kapoty a hrany hodnotí EuroNCAP jako slabě nebo málo bezpečná při sražení chodce. Do těchto míst obvykle dopadá hlava sraženého, u aut bývá obecně partie v okolí čelního okna při střetech s chodci kritická. Výrobci to řeší například externím airbagem (Volvo) nebo zvedací kapotou (Škoda Octavia, Jaguar a další). Ta také „změkčuje“ dopad trupu, který by jinak mohl přijít přes deformovanou kapotu do kontaktu s tvrdými částmi v motorovém prostoru. Velmi dobře řešené je podle EuroNCAP u nového superbu čelo vozu, které znamená nízkou hrozbu pro nohy chodců.

Fotogalerie

EuroNCAP hodnotí také vybavenost vozů bezpečnostními a asistenčními systémy. Kvůli tomu, že superb nemá na všech trzích ve standardní výbavě systém nouzového automatického brzdění pro jízdy ve městě, přišel o několik bodů. V hodnocení dalších podpůrných systémů řízení a bezpečnosti EuroNCAP zohledňuje také předpokládané rozšíření daného prvku v prodaných vozech. Superb tak například nedostal ani bod za příplatkový asistent pro jízdu v jízdních pruzích, protože se neočekává, že by ho zájemci objednávali v dostatečné míře. I přesto dosáhl superb na maximální pětihvězdičkové hodnocení.

„Nová generace modelu Škoda Superb je sériově vybavena elektronickým stabilizačním systémem včetně multikolizní brzdy. Pro většinu zemí Evropské unie má vůz v sériové výbavě Front Assist s funkcí nouzové brzdy City, elektronickou kontrolu tlaku vzduchu v pneumatikách a XDS+, rozšířenou funkci elektronické uzávěrky diferenciálu,“ popisuje Zbyněk Straškraba z automobilky.

„Poprvé jsou ve voze značky Škoda k dispozici systémy jako sledování mrtvého úhlu, asistent pro vyjíždění z parkovacího místa nebo asistent pro jízdu v koloně,“ dodává. Kromě toho má Superb v nabídce také například adaptivní tempomat, omezovač rychlosti, systém rozpoznání únavy nebo čtečku dopravních značek.

Hyundai i20

Konkurent Škody Fabie prokázal dobrou ochranu posádky při crashtestech a velmi dobrou ochranu chodců (se stejnou rizikovou zónou jako superb). Korejský model ale přišel o hodně bodů v hodnocení ochrany dětí v sedačce - při testu protisměrně uchycené sedačky zjistili mezní ochranu hlavy.

Hyundai i20 v nárazových testech EuroNCAP

U sedačky uchycené po směru jízdy naměřili stejně jako u superbu vyšší tah působící na krk malého pasažéra. Je to dáno umístěním sedačky v sedadle a vedením pásu od horního úponu. Právě vedení šikmé části pásu přes krk bývá u dětských sedaček problematické. Horní úchyt je vysoko, dospělému sice vede pás přes rameno, malým postavám ale vede přes krk. Jako většina malých aut nižších cenových kategoriích ztrácí i i20 hvězdy kvůli nižší vybavenosti moderními bezpečnostními systémy. Ty bývají nákladné a zvyšovaly by cenu vozu, automobilky je tedy nabízejí v příplatkové výbavě a kvůli tomu je EuroNCAP do hodnocení nezahrnuje. Tyto systémy přímo neovlivňují bezpečnost (pevnost) vozu při nehodě, EuroNCAP jim ale přikládá stále větší váhu, protože mají pomáhat nehodám předcházet.

Fiat Panda Cross

Malý fiat měl problémy v „plném“ čelním crashtestu do pevné překážky, u kterého EuroNCAP hodnotí jako špatnou ochranu trupu a hlavy spolujezdce a mezní u trupu řidiče.

Fiat Panda Cross v nárazových testech EuroNCAP

Mezní je ochrana pravé nohy řidiče u crashtestu s přesazením (auto nebourá celou svou šířkou, ale jen necelou polovinou, přesně 40 %), v tomto crashtestu se nedostatečně nafoukl čelní airbag, trup a hlava figuríny na místě řidiče tedy přišla do kontaktu s volantem. Dobře nedopadlo ani hodnocení ochrany chodců, test ukázal, že panda může být nebezpečná pro nohy i hlavu sraženého.




Nejčtenější

Po 67 letech si v Oregonu smí řidiči sami tankovat. Jsou zděšeni

(ilustrační snímek)

„V Oregonu žiji celý život a tankovat si benzin odmítám. To mají provádět jen proškolení lidé. Chystám se zaparkovat u...

Ojeté Suzuki SX4: tak spolehlivé auto už asi nikdo nevyrobí

Suzuki SX4

Jednou z nejlepších odpovědí při hledání spolehlivého ojetého auta je Suzuki SX4. Ať už potřebujete pohon všech kol,...



V autolékárně jsou zbytečnosti. Ministerstvo prozkoumá, zda ji neupravit

(Ilustrační snímek)

Autolékárničky připomínají polní nemocnice a je v nich řada zbytečných věcí, míní dopravní a zdravotní experti. Lidé...

Skandál s vraky: ve Francii jezdí tisíce špatně opravených aut

U přehrady Křetínka na Blanensku se šofér zřítil ze čtyřicetimetrového srázu....

Po francouzských silnicích jezdí tisíce aut, která za sebou mají těžkou nehodu a měla skončit na vrakovišti. Systém...

Filipíny se zbavují své ikony, je příliš neekologická

Filipíny - Jeepney - dostanete se s ním všude. Stojí pár pesos a jeto velké...

Veřejná doprava v řadě světových měst má své legendy a ikony. Symbolem Londýna jsou černé taxíky a červené dvoupatrové...

Další z rubriky

Ford čelí v USA žalobě kvůli údajné manipulaci s emisemi

Ford F-250

Americká automobilka Ford Motor čelí ve Spojených státech žalobě, podle které vybavila své dodávkové vozy F-250 a F-350...

Filipíny se zbavují své ikony, je příliš neekologická

Filipíny - Jeepney - dostanete se s ním všude. Stojí pár pesos a jeto velké...

Veřejná doprava v řadě světových měst má své legendy a ikony. Symbolem Londýna jsou černé taxíky a červené dvoupatrové...

Francie zpomalí. Po okreskách se bude jezdit osmdesát

(Ilustrační snímek)

Francouzská vláda oznámila „nepopulární, ale nezbytné“ snížení rychlosti na obousměrných vedlejších komunikacích z 90...

Najdete na iDNES.cz