Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové crashtesty: superb na výbornou, hyundai doplatil na to, že je levný

  13:01aktualizováno  13:01
Třetí generace Škody Superb získala v nárazových testech EuroNCAP nejlepší možné ocenění v podobě pěti hvězdiček. O hvězdičku míň má Hyundai i20, poslední zkoumané auto v nejčerstvějším kole crashtestů je Fiat Panda Cross se třemi hvězdami.

Euro NCAP je nezávislé konsorcium evropských ministerstev dopravy, automobilových klubů, pojišťoven a organizací pro ochranu spotřebitele. Organizace provádí nárazové zkoušky nových typů automobilů a hodnotí jejich bezpečnost. Crashtesty a prověřováním bezpečnosti prošel superb ve verzi liftback s motorem 2,0 TDI.

V hodnocení pasivní bezpečnosti uspěl superb v nejdůležitějších crashtestech: čelním (s přesazením do deformovatelné bariéry) i bočním. V nově používaném nárazovém testu, ve kterém vůz bourá celou svou šířkou do nedeformovatelné bariéry, vyhodnotili komisaři jako mezní ochranu trupu řidiče, dostala trojku na pětistupňové škále. Horší hodnocení dostal superb také za ochranu krční páteře u zadních sedadel.

Škoda Superb v nárazových testech EuroNCAP

Hodnocení ochrany dětí v dětských autosedačkách má superb dobré, u sedačky pro větší děti (sedící po směru jízdy) naměřili vyšší pnutí na krku dítěte. 

V testech zaměřených na ochranu chodců při sražení se ukázaly jako kritické paty sloupků čelního okna. Tyto partie patří u všech aut k nejpevnějším na celém vozidle. Místa uchycení kapoty a hrany hodnotí EuroNCAP jako slabě nebo málo bezpečná při sražení chodce. Do těchto míst obvykle dopadá hlava sraženého, u aut bývá obecně partie v okolí čelního okna při střetech s chodci kritická. Výrobci to řeší například externím airbagem (Volvo) nebo zvedací kapotou (Škoda Octavia, Jaguar a další). Ta také „změkčuje“ dopad trupu, který by jinak mohl přijít přes deformovanou kapotu do kontaktu s tvrdými částmi v motorovém prostoru. Velmi dobře řešené je podle EuroNCAP u nového superbu čelo vozu, které znamená nízkou hrozbu pro nohy chodců.

Fotogalerie

EuroNCAP hodnotí také vybavenost vozů bezpečnostními a asistenčními systémy. Kvůli tomu, že superb nemá na všech trzích ve standardní výbavě systém nouzového automatického brzdění pro jízdy ve městě, přišel o několik bodů. V hodnocení dalších podpůrných systémů řízení a bezpečnosti EuroNCAP zohledňuje také předpokládané rozšíření daného prvku v prodaných vozech. Superb tak například nedostal ani bod za příplatkový asistent pro jízdu v jízdních pruzích, protože se neočekává, že by ho zájemci objednávali v dostatečné míře. I přesto dosáhl superb na maximální pětihvězdičkové hodnocení.

„Nová generace modelu Škoda Superb je sériově vybavena elektronickým stabilizačním systémem včetně multikolizní brzdy. Pro většinu zemí Evropské unie má vůz v sériové výbavě Front Assist s funkcí nouzové brzdy City, elektronickou kontrolu tlaku vzduchu v pneumatikách a XDS+, rozšířenou funkci elektronické uzávěrky diferenciálu,“ popisuje Zbyněk Straškraba z automobilky.

„Poprvé jsou ve voze značky Škoda k dispozici systémy jako sledování mrtvého úhlu, asistent pro vyjíždění z parkovacího místa nebo asistent pro jízdu v koloně,“ dodává. Kromě toho má Superb v nabídce také například adaptivní tempomat, omezovač rychlosti, systém rozpoznání únavy nebo čtečku dopravních značek.

Hyundai i20

Konkurent Škody Fabie prokázal dobrou ochranu posádky při crashtestech a velmi dobrou ochranu chodců (se stejnou rizikovou zónou jako superb). Korejský model ale přišel o hodně bodů v hodnocení ochrany dětí v sedačce - při testu protisměrně uchycené sedačky zjistili mezní ochranu hlavy.

Hyundai i20 v nárazových testech EuroNCAP

U sedačky uchycené po směru jízdy naměřili stejně jako u superbu vyšší tah působící na krk malého pasažéra. Je to dáno umístěním sedačky v sedadle a vedením pásu od horního úponu. Právě vedení šikmé části pásu přes krk bývá u dětských sedaček problematické. Horní úchyt je vysoko, dospělému sice vede pás přes rameno, malým postavám ale vede přes krk. Jako většina malých aut nižších cenových kategoriích ztrácí i i20 hvězdy kvůli nižší vybavenosti moderními bezpečnostními systémy. Ty bývají nákladné a zvyšovaly by cenu vozu, automobilky je tedy nabízejí v příplatkové výbavě a kvůli tomu je EuroNCAP do hodnocení nezahrnuje. Tyto systémy přímo neovlivňují bezpečnost (pevnost) vozu při nehodě, EuroNCAP jim ale přikládá stále větší váhu, protože mají pomáhat nehodám předcházet.

Fiat Panda Cross

Malý fiat měl problémy v „plném“ čelním crashtestu do pevné překážky, u kterého EuroNCAP hodnotí jako špatnou ochranu trupu a hlavy spolujezdce a mezní u trupu řidiče.

Fiat Panda Cross v nárazových testech EuroNCAP

Mezní je ochrana pravé nohy řidiče u crashtestu s přesazením (auto nebourá celou svou šířkou, ale jen necelou polovinou, přesně 40 %), v tomto crashtestu se nedostatečně nafoukl čelní airbag, trup a hlava figuríny na místě řidiče tedy přišla do kontaktu s volantem. Dobře nedopadlo ani hodnocení ochrany chodců, test ukázal, že panda může být nebezpečná pro nohy i hlavu sraženého.





Nejčtenější

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Chýnovský kopec
PŘÍMÝ PŘENOS: Kotrmelce v bahně a pády z kopce v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový je závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově. Letos už to je...  celý článek

PCF2017 - Porsche RWB
Tuningový sraz trochu jinak

Letošní Escape6 Prague Car Festival ukázal to nejlepší nejen z českého tuningu a my jsme nemohli chybět. Jaká byla naše výprava a stálo to za to?  celý článek

Další z rubriky

Tatrabus
Tatrabus: z rallyového speciálu je terénní autobus a hvězda Islandu

Tohle auto je v současnosti asi nejdivočejší verze nákladního vozu Tatra, na jakou lze v Evropě narazit. Je to něco mezi ultimátním off-roadem, obytným autem a...  celý článek

Citroën C3 Aircross
Aircross je výjimečně praktický crossover, prozkoumali jsme ho

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Citroën představuje další malé auto. Nahrazuje C3 Picasso, má však výraznější vzhled a nové jméno C3 Aircross. A říká si SUV, i když pohon všech kol nenabídne...  celý článek

Renault Symbioz
OBRAZEM: Symbioz je auto, které s vámi bude bydlet

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Na předpovídání budoucnosti mají automobilky celá oddělení a u Renaultu to vidí takto: auto se stane součástí našeho domova, řídit se bude umět samo a bude...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.