Nové crashtesty: superb na výbornou, hyundai doplatil na to, že je levný

  13:01
Třetí generace Škody Superb získala v nárazových testech EuroNCAP nejlepší možné ocenění v podobě pěti hvězdiček. O hvězdičku míň má Hyundai i20, poslední zkoumané auto v nejčerstvějším kole crashtestů je Fiat Panda Cross se třemi hvězdami.

Euro NCAP je nezávislé konsorcium evropských ministerstev dopravy, automobilových klubů, pojišťoven a organizací pro ochranu spotřebitele. Organizace provádí nárazové zkoušky nových typů automobilů a hodnotí jejich bezpečnost. Crashtesty a prověřováním bezpečnosti prošel superb ve verzi liftback s motorem 2,0 TDI.

V hodnocení pasivní bezpečnosti uspěl superb v nejdůležitějších crashtestech: čelním (s přesazením do deformovatelné bariéry) i bočním. V nově používaném nárazovém testu, ve kterém vůz bourá celou svou šířkou do nedeformovatelné bariéry, vyhodnotili komisaři jako mezní ochranu trupu řidiče, dostala trojku na pětistupňové škále. Horší hodnocení dostal superb také za ochranu krční páteře u zadních sedadel.

Škoda Superb v nárazových testech EuroNCAP

Hodnocení ochrany dětí v dětských autosedačkách má superb dobré, u sedačky pro větší děti (sedící po směru jízdy) naměřili vyšší pnutí na krku dítěte. 

V testech zaměřených na ochranu chodců při sražení se ukázaly jako kritické paty sloupků čelního okna. Tyto partie patří u všech aut k nejpevnějším na celém vozidle. Místa uchycení kapoty a hrany hodnotí EuroNCAP jako slabě nebo málo bezpečná při sražení chodce. Do těchto míst obvykle dopadá hlava sraženého, u aut bývá obecně partie v okolí čelního okna při střetech s chodci kritická. Výrobci to řeší například externím airbagem (Volvo) nebo zvedací kapotou (Škoda Octavia, Jaguar a další). Ta také „změkčuje“ dopad trupu, který by jinak mohl přijít přes deformovanou kapotu do kontaktu s tvrdými částmi v motorovém prostoru. Velmi dobře řešené je podle EuroNCAP u nového superbu čelo vozu, které znamená nízkou hrozbu pro nohy chodců.

EuroNCAP hodnotí také vybavenost vozů bezpečnostními a asistenčními systémy. Kvůli tomu, že superb nemá na všech trzích ve standardní výbavě systém nouzového automatického brzdění pro jízdy ve městě, přišel o několik bodů. V hodnocení dalších podpůrných systémů řízení a bezpečnosti EuroNCAP zohledňuje také předpokládané rozšíření daného prvku v prodaných vozech. Superb tak například nedostal ani bod za příplatkový asistent pro jízdu v jízdních pruzích, protože se neočekává, že by ho zájemci objednávali v dostatečné míře. I přesto dosáhl superb na maximální pětihvězdičkové hodnocení.

„Nová generace modelu Škoda Superb je sériově vybavena elektronickým stabilizačním systémem včetně multikolizní brzdy. Pro většinu zemí Evropské unie má vůz v sériové výbavě Front Assist s funkcí nouzové brzdy City, elektronickou kontrolu tlaku vzduchu v pneumatikách a XDS+, rozšířenou funkci elektronické uzávěrky diferenciálu,“ popisuje Zbyněk Straškraba z automobilky.

„Poprvé jsou ve voze značky Škoda k dispozici systémy jako sledování mrtvého úhlu, asistent pro vyjíždění z parkovacího místa nebo asistent pro jízdu v koloně,“ dodává. Kromě toho má Superb v nabídce také například adaptivní tempomat, omezovač rychlosti, systém rozpoznání únavy nebo čtečku dopravních značek.

Hyundai i20

Konkurent Škody Fabie prokázal dobrou ochranu posádky při crashtestech a velmi dobrou ochranu chodců (se stejnou rizikovou zónou jako superb). Korejský model ale přišel o hodně bodů v hodnocení ochrany dětí v sedačce - při testu protisměrně uchycené sedačky zjistili mezní ochranu hlavy.

Hyundai i20 v nárazových testech EuroNCAP

U sedačky uchycené po směru jízdy naměřili stejně jako u superbu vyšší tah působící na krk malého pasažéra. Je to dáno umístěním sedačky v sedadle a vedením pásu od horního úponu. Právě vedení šikmé části pásu přes krk bývá u dětských sedaček problematické. Horní úchyt je vysoko, dospělému sice vede pás přes rameno, malým postavám ale vede přes krk. Jako většina malých aut nižších cenových kategoriích ztrácí i i20 hvězdy kvůli nižší vybavenosti moderními bezpečnostními systémy. Ty bývají nákladné a zvyšovaly by cenu vozu, automobilky je tedy nabízejí v příplatkové výbavě a kvůli tomu je EuroNCAP do hodnocení nezahrnuje. Tyto systémy přímo neovlivňují bezpečnost (pevnost) vozu při nehodě, EuroNCAP jim ale přikládá stále větší váhu, protože mají pomáhat nehodám předcházet.

Fiat Panda Cross

Malý fiat měl problémy v „plném“ čelním crashtestu do pevné překážky, u kterého EuroNCAP hodnotí jako špatnou ochranu trupu a hlavy spolujezdce a mezní u trupu řidiče.

Fiat Panda Cross v nárazových testech EuroNCAP

Mezní je ochrana pravé nohy řidiče u crashtestu s přesazením (auto nebourá celou svou šířkou, ale jen necelou polovinou, přesně 40 %), v tomto crashtestu se nedostatečně nafoukl čelní airbag, trup a hlava figuríny na místě řidiče tedy přišla do kontaktu s volantem. Dobře nedopadlo ani hodnocení ochrany chodců, test ukázal, že panda může být nebezpečná pro nohy i hlavu sraženého.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...