Autofotka týdne: Crashtest donutil Nissan ukončit výrobu legendy

aktualizováno 
Největší rozdíl mezi starými a novými auty je v bezpečnosti. Moderní mají výkonnější brzdy a nesrovnatelně lepší pneumatiky. Jsou hlavně mnohem pevnější. Dokázal to zajímavý crashtest: poslali proti sobě nejlacinější modely japonské automobilky Nissan.

Moderní model Versa prodávaný v USA vyhrál na celé čáře. Nissan Turu, nejlevnější model nabízený v Mexiku a dalších jihoamerických zemích, se raději automobilka rozhodla stáhnout z prodeje.

Petr Kraus, který má ve Škodě Auto na starost vývoj bezpečnostních prvků, uvádí, že přelomovým rokem pro výrazné posílení bezpečnosti moderních aut byl rok 2000 (čtěte zde). Výrazně se zlepšila pasivní bezpečnost, karoserie jsou pevnější, lépe odolávají nárazům a mají propracované deformační zóny.

Nissan Versa a Nissan Tsuru v netradičním crashtestu
Nissan Tsuru je ikona mexických silnic.
Nissan Versa

Mezi Nissany Turu a Versa (obě auta se v Mexiku vyrábí) je několik generací a také dlouhá léta vývoje. Crashtest ukazuje obrovský pokrok v ochraně posádky při nárazu.

Model určený pro rozvinutý náročný severoamerický trh je moderní vůz, i přesto, že jde o nejlacinější model značky v USA, musí plnit přísné bezpečnostní standardy. Mexiko je v tomto srovnání rozvojovým trhem a Tsuru nejlacinější nissan, který tam japonská značka nabízí. Rozdíl cen vozidel je několik tisíc dolarů, rozdíl v konstrukci a bezpečnosti je ovšem galaktický, první má mimo jiné ABS a airbagy, Tsuru nic.

Původ tsuru sahá do začátku devadesátých let, tehdy ho Nissan představil pod jménem Sentra, na jiných trzích ho prodávali jako Sunny. Tsuru je dnes v Mexiku velmi oblíbený, mimo jiné ho tam vídáme jako taxík. Hranatý nissan tam vlastně převzal roli lidového low-cost auta od legendárního VW Brouk. Dostal se dokonce do mexických anekdot.

Auta do sebe bourají s padesátiprocentním přesazením, suma rychlostí je 80 mil za hodinu, to je necelých 130 km/h. V hodnocení crahtestu se ovšem nesčítají rychlosti, ale hybnosti (energie).

„Cílem testu bylo zdůraznit významné rozdíly v bezpečnostních standardech mezi těmito dvěma základními modely, prodávaných stejným výrobcem na různých trzích,“ vysvětluje Petr Vomáčka z ÚAMK.

Test provedla vědecká a vzdělávací organizace zaměřená na omezení ztrát (úmrtí, zranění a hmotné škody na majetku) při dopravních nehodách IIHS (The Insurance Institute for Highway Safety) a organizace Global NCAP sdružující světové spolky rozbíjející v rámci zkoumání bezpečnosti auta (v Evropě EuroNCAP) podle standardizovaných kritérií.

Nissan Versa po crashtestu
Stará auta mají bez ohledu na velikost velmi měkké karoserie.

Nissan jen den před uveřejněním výsledků crashtestu oznámil, že prodej Tsuru v Mexiku ukončí v květnu příštího roku. Posledních tisíc kusů vyrobí ve speciální „vzpomínkové“ edici. Za 32 let jich Nissan vyrobil na 2,4 milionu. Mnozí ho opláčou. Taxikář z Mexico City Mauro Jimenez Aldama se na Nissan rozzlobil: “Nelíbí se mi to, nevím, proč se pro stažení Nissan rozhodl. Je laciné na provoz i údržbu,“ popsal hlavní výhody auta. Že tsuru organizace Latin NCAP, která je latinskoamerickým ekvivalentem Euro NCAP, označila za jedno z nejvíce nebezpečných aut na silnicích, mu je jedno.

Fotogalerie

Latin NCAP uvádí, že Tsuru má nejvyšší skóre smrtelných nehod ze všech aut prodávaných na mexickém trhu. V předchozích jednotlivých testech dostal Nissan Versa pět hvězdiček hodnotících bezpečnost, Tsuru se stal symbolem auta, které si z NCAP crashtestů odvezlo nulu. Letos na jaře v návaznosti na to uveřejnili bezpečnostní experti studii, podle které byl Nissan Tsuru jen v Mexiku zapletený v letech 2007 až 2012 do čtyř tisíc úmrtí při nehodách. Než do května model zmizí z prodeje, odhaduje se, že jich Nissan prodá okolo patnácti tisíc.

Latin NCAP se snaží vymoci u automobilek, aby prodávaly vozy splňující alespoň minimálními bezpečnostní standardy, mají mít minimálně airbagy, bezpečnostní pásy a zesílené boky. Podle odhadů by to v latinské Americe v letech 2016 až 2030 zachránilo 40 tisíc obětí a 400 tisíc vážně zraněných z autonehod. A ušetřilo by to také 143 miliard amerických dolarů.

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Další z rubriky

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Do okolí Paříže od léta nebudou smět stará dieselová auta

Den bez aut v centru Paříže (16. září 2018)

Do okolí Paříže už od července 2019 nebudou moci vjíždět stará dieselová auta. Rozhodla o tom rada oblasti zvané Velká...

Na zimní gumy zatím přezulo osmdesát procent řidičů, méně než loni

ADAC test letních pneumatik

Na zimní pneumatiky má v současnosti přezuto kolem osmdesáti procent českých řidičů, což je o jednotky procent méně než...

Bentley Bentayga 6,0 Bentayga W12 First...
Bentley Bentayga 6,0 Bentayga W12 First...

r.v. 2016, naj. 210 km, benzín, 1. majitel
6 460 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz