Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Crash test do nového svodidla, které potkáme na D1

Exkluzivně   9:00aktualizováno  9:00
Velká rekonstrukce a s ní spojené dlouhé kolony a krizové situace na tepně Česka vedoucí z Prahy do Brna mají začít na jaře. Redakce iDNES.cz exkluzivně získala záběry z testu speciálního svodidla, které by v průběhu rekonstrukce mělo zabránit tragickým nehodám.

Dálnici D1 mají rozkopat podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Davida Čermáka už v březnu. Dálnice se v průběhu rekonstrukce zúží a auta se budou míjet jen pár desítek centimetrů od sebe. Oddělit je mají mobilní svodidla.

Asi nejznámější jsou dnes na českých cestách žluté plastové vodicí prahy Klemmfix s oranžovo-bílými vodicími deskami. V obzvláště nebezpečných úsecích jsou pak betonové zábrany typu New Jersey.

Při opravách dálnice D1 chtějí silničáři poprvé v Česku použít evropská ocelová svodidla. Nízká pevná mohou čeští řidiči znát ze zahraničí. Svodidlo umí zabránit střetům, ve kterých auto pronikne do protisměru. "Ještě není na českých dálnicích použito. Ani žádný podobný typ," popisuje Pavel Foltýn ze společnosti FLOP, která se specializuje na dopravní značení.

Ocelová svodidla, která jsou asi sedmdesát centimetrů vysoká, se nainstalují v jednom kuse na celý úsek. Po jedné straně D1, kam se na původní dva pruhy nacpou čtyři úzké, se bude mnohdy jezdit v opravovaných úsecích až čtyři měsíce.

Pavel Foltýn předpokládá, že právě toto svodidlo budou řidiči potkávat na D1 po dobu rekonstrukce: "Předpokládáme to, ale nevíme to určitě." Ředitelství silnic a dálnic si ovšem zapracovalo podmínku tohoto typu svodidel do svých požadavků na rekonstrukci. "Je to nákladné, i proto se zatím nepoužila, ale na D1 při intenzitě čtyřicet tisíc vozidel denně, kdy omezení potrvá minimálně rok, to je nezbytné," uvedl už v srpnu 2012 vládní zmocněnec pro opravu D1 Jiří Švorc.

"Jde o dlouhé úseky kolem deseti kilometrů. Zabrání se hlavně čelním střetům. Po svodidle se auto sveze a odře si maximálně blatník," řekl Švorc.

Při opravách se počítá s tím, že se pruhy zúží až na 2,5 metru. Jen pro srovnání: velké SUV má bez zrcátek mnohdy kolem dvou metrů. Maximální přípustná šířka vozidel je 2,55 metru. Náklaďáky s chladicí nástavbou mohou mít dokonce 2,6 metru.

V Německu je za auto širší než pruh pokuta

V Německu policie kontroluje, zda vozidlo není širší než levý jízdní pruh, který bývá na zúžených místech určen jen pro auta do dvou metrů šířky.

Řidiči, kteří zapomenou k rozměrům svého vozu připočítat i zpětná zrcátka, dostanou pokutu 20 eur. Podle policejních statistik se do levého zúženého pruhu nevejde až 80 % aut, která tudy nevědomky projíždějí.





Nejčtenější

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Další z rubriky

Škoda Vision E na autosalonu ve Frankfurtu
Škoda pro koncern VW vymýšlí, jak vyrábět levná auta pro rozvojové trhy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Škoda ve Frankfurtu představuje plány na elektrickou budoucnost. Koncept elektrického SUV Vision E ukazuje, jak bude vypadat sériový elektromobil, který dorazí...  celý článek

Tanec u nové Škody Karoq
VIDEO: Když na autosalonu ve Frankfurtu zavřou, u Škodovky se tančí

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Sedmá večerní odzvonila první den frankfurtského autosalonu. Organizátoři vyhánějí opozdilce. Na stáncích se začíná zhasínat, auta oblékají na noc speciální...  celý článek

Audi představilo autonomní elektromobil Audi Aicon
Nápady pro auta bez řidičů. Audi nemá volant ani bezpečnostní pásy

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Koncern Volkswagen pokračuje v cestě k autonomním vozidlům a k nejaktivnějším v tomto ohledu patří značka Audi. Na autosalonu ve Frankfurtu přestavila značka...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.