Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Crash test do nového svodidla, které potkáme na D1

Exkluzivně   9:00aktualizováno  9:00
Velká rekonstrukce a s ní spojené dlouhé kolony a krizové situace na tepně Česka vedoucí z Prahy do Brna mají začít na jaře. Redakce iDNES.cz exkluzivně získala záběry z testu speciálního svodidla, které by v průběhu rekonstrukce mělo zabránit tragickým nehodám.

Dálnici D1 mají rozkopat podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Davida Čermáka už v březnu. Dálnice se v průběhu rekonstrukce zúží a auta se budou míjet jen pár desítek centimetrů od sebe. Oddělit je mají mobilní svodidla.

Asi nejznámější jsou dnes na českých cestách žluté plastové vodicí prahy Klemmfix s oranžovo-bílými vodicími deskami. V obzvláště nebezpečných úsecích jsou pak betonové zábrany typu New Jersey.

Při opravách dálnice D1 chtějí silničáři poprvé v Česku použít evropská ocelová svodidla. Nízká pevná mohou čeští řidiči znát ze zahraničí. Svodidlo umí zabránit střetům, ve kterých auto pronikne do protisměru. "Ještě není na českých dálnicích použito. Ani žádný podobný typ," popisuje Pavel Foltýn ze společnosti FLOP, která se specializuje na dopravní značení.

Ocelová svodidla, která jsou asi sedmdesát centimetrů vysoká, se nainstalují v jednom kuse na celý úsek. Po jedné straně D1, kam se na původní dva pruhy nacpou čtyři úzké, se bude mnohdy jezdit v opravovaných úsecích až čtyři měsíce.

Pavel Foltýn předpokládá, že právě toto svodidlo budou řidiči potkávat na D1 po dobu rekonstrukce: "Předpokládáme to, ale nevíme to určitě." Ředitelství silnic a dálnic si ovšem zapracovalo podmínku tohoto typu svodidel do svých požadavků na rekonstrukci. "Je to nákladné, i proto se zatím nepoužila, ale na D1 při intenzitě čtyřicet tisíc vozidel denně, kdy omezení potrvá minimálně rok, to je nezbytné," uvedl už v srpnu 2012 vládní zmocněnec pro opravu D1 Jiří Švorc.

"Jde o dlouhé úseky kolem deseti kilometrů. Zabrání se hlavně čelním střetům. Po svodidle se auto sveze a odře si maximálně blatník," řekl Švorc.

Při opravách se počítá s tím, že se pruhy zúží až na 2,5 metru. Jen pro srovnání: velké SUV má bez zrcátek mnohdy kolem dvou metrů. Maximální přípustná šířka vozidel je 2,55 metru. Náklaďáky s chladicí nástavbou mohou mít dokonce 2,6 metru.

V Německu je za auto širší než pruh pokuta

V Německu policie kontroluje, zda vozidlo není širší než levý jízdní pruh, který bývá na zúžených místech určen jen pro auta do dvou metrů šířky.

Řidiči, kteří zapomenou k rozměrům svého vozu připočítat i zpětná zrcátka, dostanou pokutu 20 eur. Podle policejních statistik se do levého zúženého pruhu nevejde až 80 % aut, která tudy nevědomky projíždějí.



Nejčtenější

V Itálii stojí litr benzinu i 55 korun. A bude hůř

Ilustrační snímek

Na italských dálnicích je dnes zcela běžná cena za litr benzinu 1,7 eura, to je 45 korun, ověřil reportér iDNES.cz...

Začíná lov aut s vykuchanými filtry pevných částic

Použitý filtr pevných částic

Filtry pevných částic jsou v Česku obrovským tématem. Zajímavé je, že na západ od Česka motoristé ani netuší, že něco...



Češi tankují horší naftu, proto se ničí částicové filtry, říká expert

Ilustrační snímek

Po Česku jezdí podle odhadů stovky tisíc aut s „vykuchaným“ částicovým filtrem a nebezpečně znečišťují ovzduší....

Autofotka týdne: Nepohodlný, leč krásný život se Škodou 100

Rodinný kočár Škoda 100

V roce 1977 jsem do naší rodiny přibyla nejen já, ale také fungl nová Škoda 100 v barvě slonové kosti. Na obřím...

Dobito za hodinu. Najeli jsme tisíc kilometrů v novém elektrickém nissanu

Nissan Leaf

Vyzkoušeli jsme nový elektromobil Nissan Leaf. Podívejte se na naši stručnou videoreportáž po ujetí bezmála tisícovky...

Další z rubriky

Čína chce zasáhnout proti „bezhlavému“ rozvoji elektromobilů

Elektromobil BYD e6

Čína podnikne kroky k omezení „bezhlavého“ rozvoje svého rychle se rozrůstajícího sektoru vozů na ekologický pohon....

Autopojištění zdraží, rostou totiž ceny oprav stále složitějších aut

Ilustrační snímek

Moderní asistenční systémy sice dokážou snižovat počet nehod, ovšem náklady na opravy těch aut, která přesto nabourají,...

Brusel zavádí emisní plakety pro naftová auta. Do roku 2025 je vyžene

Ilustrační foto

Motoristé, kteří chtějí navštívit centrálu Evropské unie Brusel, musí od 1. července 2018 zaregistrovat své vozidlo do...

Najdete na iDNES.cz