Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Americe posadí crashtestové figuríny i na zadní sedadla. Kvůli Uberu

aktualizováno 
Americký úřad pro bezpečnost na silnicích NHTSA plánuje posadit crashtestové figuríny i na zadní sedadla. Není to proto, že by až teď zjistil, že prodaná auta jsou většinou více než dvoumístná. S očekávanými změnami pojetí motorismu totiž čeká, že zadní sedadla budou obsazena častěji než dosud.

Crashtest | foto: www.youtube.com

Hlavním důvodem je rozmach alternativních taxislužeb typu Uber a Lyft. Ty vedou ke zlevňování služeb a k jejich popularizaci. Dá se tedy čekat, že na zadní sedadla tak budou lidé jako klienti nájemních řidičů usedat častěji. NHTSA reaguje tím, že chce v hodnocení bezpečnosti aut při crashtestech více zohledňovat ochranu pasažérů na zadních sedadlech. Testovací figuríny se tak přesadí na zadní místa.

První hodnocení zohledňující ochranu cestujících vzadu by mělo podle serveru Automotive News být představeno v roce 2019. Systém hodnocení ochrany cestujících odstartoval NHTSA v roce 1978, od té doby se zaměřoval jen na hodnocení bezpečnosti na předních sedadlech. Podobný systém hodnocení používají i další světové metodiky, včetně té evropské EuroNCAP.

“Lidé si myslí, že hvězdičkové hodnocení bezpečnosti se týká všech sedadel, ale není tomu tak,“ vysvětluje Kristy Arbogast z centra pro výzkum nehod při dětské nemocnici ve Filadelfii.

NHTSA se chce nyní zaměřit na výchovu motoristů, aby se poutali. Právě nepoutání se na zadních sedadlech je velmi rozšířený prohřešek, který je především velmi nebezpečný. Nepřipoutané tělo, které se nekoordinovaně pohybuje pro kabině, je nebezpečné nejen pro sebe, ale i pro zbytek posádky. Pohyb nepřipoutaného cestujícího v kabině při nehodě také nelze dostatečně přesně nasimulovat. Automotive News uvádí, že podle průzkumů se v USA poutá 87 procent lidí.

Odborníci i automobilky už také vědí, že nový druh měření bude znamenat velké náklady na víc. Jak na samotné testy, tak na vývoj, ke kterému systematické hodnocení automobilky nasměruje.

Podle Glorie Bergquistové, mluvčí aliance výrobců automobilů, je jediný a nejlepší bezpečnostní systém na zadních sedadlech bezpečnostní pás. Aliance sdružující 13 velkých značek na americkém trhu, mimo jiné GM, Ford nebo Toyotu, doporučuje NHTSA, aby tedy do hodnocení zahrnula připomínače zapnutí zadních pásů.

Oznámení NHTSA přichází v době, kdy Toyota ohlásila spolupráci právě se službou Uber a General Motors se rozhodl zainvestovat do Lyftu.

Podle Bergquistové by bylo velmi náročné umístit na zadní místa ochranné prvky používané vpředu, jako jsou čelní airbagy. Dnes už u většiny aut chrání zadní místa boční airbagy, některé značky dokonce nabízejí airbagy v zadních bezpečnostních pásech.




Nejčtenější



Další z rubriky

Čína zruší povinnou účast domácích značek na výrobě cizích aut

Výroba octavií v čínském Ningbo nedaleko Šanghaje. Zbrusu nová továrna otevřela...

Čína do roku 2022 zruší limity pro podíl zahraničních investorů ve firmách v automobilovém sektoru a umožní jim tak...

Evropský parlament schválil zpřísnění kontrol aut kvůli aféře Dieselgate

Zplodiny z výfuku automobilu s dieselovým motorem v německém Essenu.

Evropská komise by měla mít za dva roky pravomoc kontrolovat úřady pro schvalování vozidel v členských státech EU. Nově...

Ignorování blokového čištění přijde draho, za odtah dáte až čtyři tisíce

Na čištění komunikací v Praze-Vršovicích upozorňují přenosné dopravní značky....

Stále více majitelů aut v Praze zapomíná přeparkovat své vozidlo při blokovém čištění komunikace. Z informací Technické...

Najdete na iDNES.cz