Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Crashtesty: bez stabilizačního systému na pět hvězd zapomeňte

aktualizováno 
Konec pěti hvězdičkám pro všechny. Organizace Euro NCAP testující bezpečnost prakticky všech v Evropě prodávaných aut zpřísnila hodnocení. Získat maximální počet pěti hvězdiček už by nemělo být tak snadné. Úvodním kolem zpřísněných testů už prošla první várka šesti aut.

Crashtest Subaru Impreza | foto: EuroNCAP

Do hry vstupuje elektronika

Hlavní novinkou je skutečnost, že vliv na posuzování bezpečnosti auta má jeho vybavení aktivními prvky ochrany, jako jsou připomínač nezapnutých pásů, omezovač rychlosti a především pak stabilizační systém. Aktivní prvky ochrany se na celkovém hodnocení podílí deseti procenty. Zbytek zůstává téměř stejný jako dříve - ochrana dospělých cestujících (50 %), dětí (20 %) a chodců (20 %).

Situaci automobilkám ještě ztěžuje fakt, že třeba stabilizační systém lze do hodnocení zahrnout pouze v případě, že je standardně montováno do 85 procent modelů prodávaných v zemích Evropské unie. A bez něj auto na pět hvězdiček nedosáhne.

Crashtest Mazda 6

Crashtest Mazdy 6

To třeba v posledním kole testů poznal Citroën C3 Picasso, který získal hvězdičky jen čtyři. Stejně dopadlo i Subaru Impreza, jemuž cestu k pěti hvězdičkám zhatila skutečnost, že ve výbavě má připomínač nezapnutého jen na sedadle řidiče a chybí i omezovač rychlosti. Na druhou stranu subaru zabodovalo vynikající ochranou chodců.

Hodnotí se i ochrana krční páteře

Změna se dotkla i už zavedeného hodnocení ochrany dospělých, které vycházelo ze simulace čelního a bočního nárazu. Nyní přibyl ještě náraz zezadu, kdy se zkoumá, jak krční páteř cestujících ochrání hlavová opěrka. Tady má většina aut slabiny.

Crashtest Subaru Impreza

Naposledy nepřesvědčil Citroën C3 Picasso, kde naměřené hodnoty byly vyhodnoceny jako velmi slabé. Naopak dobře si v ochraně krční páteře vedla Toyota Avensis. V průměru skončila Mazda 6, Mitsubishi Lancer, Subaru Impreza a maličká Toyota iQ.

Ochrana dětí - nejhorší i nejlepší toyota

V ochraně dětí, které v autosedačkách simulují figuríny odpovídající věku šesti měsíců a tří let, si nejlépe vedla Toyota Avensis. V této kategorii dostala 86 procent možných bodů. Na opačném pólu v šestici testovaných aut stojí další toyota - tentokrát městský model iQ, který se však v Česku neprodává a v nejbližší budoucnosti se s ním podle mluvčího českého zastoupení Toyoty Tomáše Vaňka ani nepočítá.

model celkové hodnocení ochrana dospělých (%) ochrana dětí (%) ochrana chodců (%) aktivní bezp. prvky (%)
Toyota iQ 5***** 91 71 54 86
Toyota Avensis 5***** 90 86 53 86
Mitsubishi Lancer 5***** 81 80 34 71
Mazda 6 5***** 77 81 49 71
Subaru Impreza 4**** 84 73 72 57
Citroën C3 Picasso 4**** 81 76 43 40
Zdroj: EuroNCAP



DALŠÍ VIDEA NEJNOVĚJŠÍCH CRASHTESTŮ ZDE



Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

VW hrozí stahování 124 tisíc elektroaut kvůli jedovatému kadmiu

Volkswagen eGolf

Desítky tisíc elektromobilů značky Volkswagen možná budou muset stáhnout z trhu. Příčinou je nabíječka zabudovaná ve...

Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Pojízdné vraky i prémiová auta: ukrajinské silnice jsou plné kontrastů

UAZ 3303 Buchanka

Na Ukrajině prakticky neexistuje střední třída. Žijí tam buď boháči, nebo lidé s nízkými příjmy. A tyto rozdíly zrcadlí...

Najdete na iDNES.cz