Nejlépe vyšla z testu autosedačka Brio Primo určená dětem do 13 kilogramů, která byla vybavena systémem isofix. Z bočních crashtestů si jako jediná odváží výborné hodnocení. "Ostatní by si zasloužily vylepšení," píše v hodnocení testu německý ADAC.
ADAC zjistil, že autosedačky jsou mnohem lépe konstruovány pro ochranu při čelním nárazu, než pro boční náraz. Nejhůře v testu dopadly autosedačky I´Coo C-Care Plus a Chicco Neptun. V bočním nárazovém testu naprosto propadly a dostaly hodnocení "nedostatečné".
Nejhorší výsledky ze simulace čelního střetu si odváží Recaro Start, protože existuje nebezpečí, že dítě při nárazu podklouzne pod pásem.
Pro čelní nárazový test stanovily autokluby přísnější podmínky, než jaké předepisuje legislativa. Testovací náraz se uskutečňuje v 64kilometrové rychlosti. Homologační procedury nezahrnují boční crashtest, autokluby právě na něm ukazují na nedostatky autosedaček. Přihlíží se navíc k rozdílnému vzrůstu dítěte či k pevnosti uchycení autosedačky k sedadlu ve voze.
Pokud autosedačka propadne v čelním nebo bočním crashtestu, nemá šanci na úspěch v celkovém hodnocení testu.
Kromě bezpečnosti test zkoumal také komfort, jednoduchost montáže a náročnost údržby autosedaček. Nedostatky odhalili zkoušející také u sedaček HTS Besafe iZi Combi X2 a Britax Multi-Tech. Testeři jim strhli body za příliš komplikovanou instalaci v autě.
Pozor na předním sedadle
Autokluby Švýcarska, Rakouska, Německa a dalších zemí zkoumaly v crashtestech také bezpečnost dětí usazených v autosedačce na sedadle spolujezdce.
Výsledky ukazují, že největšímu nebezpečí jsou vystaveny děti v sedačce upevněné proti směru jízdy (tzv. kolíbce), určené pro děti do jednoho roku. Pokud je airbag deaktivován, je miminko ochráněno dobře i při crashtestu v 64kilometrové rychlosti. Když ovšem upevníte sedačku na sedadlo spolujezdce a nevypnete čelní airbag, vystavujete dítě velkému nebezpečí.
Vystřelený nafukovací polštář totiž přimáčkne autosedačku do sedadla. "Dítě by utrpělo s nejvyšší pravděpodobností smrtelná poranění hlavy a krku," uvádí Steffan Kerbl z rakouského autoklubu ÖAMTC. Velká zranění hrozí i při nehodách v malých rychlostech. Airbagy se totiž nafukují už při nárazech ve třicetikilometrové rychlosti.
Větší děti usedají do autosedaček, upevněných ve směru jízdy. Z crashtestů vyplynulo jednoznačné doporučení: odsuňte sedadlo spolujezdce dozadu, jen tak může airbag dobře fungovat. Když je příliš blízko palubní desce, může vybuchující airbag dítě vážně zranit. Crashtesty odhalily nebezpečí popálenin od horkého plynu v airbagu a dokonce i zlomeniny.
Test dětských autosedaček podzim 2009 |
bezpečí | obsluha | komfort | údržba | výsledek |
do 13 kilogramů (0+), do jednoho a půl roku dítěte |
|||||
BRIO Primo (Go)+ base isofix | ++ | + | + | o | + |
NANIA Be-One SP | + | + | + | + | + |
BRIO Primo (GO) | + | + | + | o | + |
I'Coo C-Care | -- | - | o | + | -- |
do 18 kilogramů (0/I), do čtyř let dítěte | |||||
HTS Besafe iZi Combi X2 | o | - | + | + | - |
9 až 25 kilogramů (I/II), od jednoho roku do sedmi let dítěte | |||||
BRITAX Multi-Tech | o | - | o | + | - |
9 až 36 kilogramů (I/II/III), od jednoho roku do 12 let dítěte | |||||
CHICCO Neptun | -- | o | + | + | -- |
15 až 36 kilogramů (II/III), od čtyř do dvanácti let dítěte | |||||
SUNSHINE KIDS Monterey Booster (Isofix) | + | + | + | + | + |
JANÉ Montecarlo Plus (Isofix) | o | + | + | + | o |
RECARO Start 2.0 | o | + | ++ | ++ | o |
Hodnocení: ++ velmi dobrý, + dobrý, o uspokojivý, - dostatečný, Poznámka: Celkové hodnocení vychází z výsledků crash testů (v tabulce kolonka bezpečí) a obsluhy sedačky - jak jednoduše ji lze v autě upevnit a poté uvolnit. Komfort sedaček a náročnost údržby celkové hodnocení nezohledňuje. |