Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Crashtesty dětských autosedaček: pozor na děti na předním sedadle

  11:00aktualizováno  11:00
Jediná z deseti dětských autosedaček dostala výborné hodnocení za ochranu dětských pasažérů při bočním nárazu v nejnovějších testech evropských autoklubů.

Test dětských sedaček | foto: ADAC

Nejlépe vyšla z testu autosedačka Brio Primo určená dětem do 13 kilogramů, která byla vybavena systémem isofix. Z bočních crashtestů si jako jediná odváží výborné hodnocení. "Ostatní by si zasloužily vylepšení," píše v hodnocení testu německý ADAC.

ADAC zjistil, že autosedačky jsou mnohem lépe konstruovány pro ochranu při čelním nárazu, než pro boční náraz. Nejhůře v testu dopadly autosedačky I´Coo C-Care Plus a Chicco Neptun. V bočním nárazovém testu naprosto propadly a dostaly hodnocení "nedostatečné".

Nejhorší výsledky ze simulace čelního střetu si odváží Recaro Start, protože existuje nebezpečí, že dítě při nárazu podklouzne pod pásem.

Pro čelní nárazový test stanovily autokluby přísnější podmínky, než jaké předepisuje legislativa. Testovací náraz se uskutečňuje v 64kilometrové rychlosti. Homologační procedury nezahrnují boční crashtest, autokluby právě na něm ukazují na nedostatky autosedaček. Přihlíží se navíc k rozdílnému vzrůstu dítěte či k pevnosti uchycení autosedačky k sedadlu ve voze.

Pokud autosedačka propadne v čelním nebo bočním crashtestu, nemá šanci na úspěch v celkovém hodnocení testu.

Kromě bezpečnosti test zkoumal také komfort, jednoduchost montáže a náročnost údržby autosedaček. Nedostatky odhalili zkoušející také u sedaček HTS Besafe iZi Combi X2 a Britax Multi-Tech. Testeři jim strhli body za příliš komplikovanou instalaci v autě.

Pozor na předním sedadle

Autokluby Švýcarska, Rakouska, Německa a dalších zemí zkoumaly v crashtestech také bezpečnost dětí usazených v autosedačce na sedadle spolujezdce.

Výsledky ukazují, že největšímu nebezpečí jsou vystaveny děti v sedačce upevněné proti směru jízdy (tzv. kolíbce), určené pro děti do jednoho roku. Pokud je airbag deaktivován, je miminko ochráněno dobře i při crashtestu v 64kilometrové rychlosti. Když ovšem upevníte sedačku na sedadlo spolujezdce a nevypnete čelní airbag, vystavujete dítě velkému nebezpečí.

Vystřelený nafukovací polštář totiž přimáčkne autosedačku do sedadla. "Dítě by utrpělo s nejvyšší pravděpodobností smrtelná poranění hlavy a krku," uvádí Steffan Kerbl z rakouského autoklubu ÖAMTC. Velká zranění hrozí i při nehodách v malých rychlostech. Airbagy se totiž nafukují už při nárazech ve třicetikilometrové rychlosti.

Větší děti usedají do autosedaček, upevněných ve směru jízdy. Z crashtestů vyplynulo jednoznačné doporučení: odsuňte sedadlo spolujezdce dozadu, jen tak může airbag dobře fungovat. Když je příliš blízko palubní desce, může vybuchující airbag dítě vážně zranit. Crashtesty odhalily nebezpečí popálenin od horkého plynu v airbagu a dokonce i zlomeniny.

Test dětských autosedaček 
podzim 2009
bezpečí obsluha komfort údržba výsledek

do 13 kilogramů (0+), do jednoho a půl roku dítěte

BRIO Primo (Go)+ base isofix ++ + + o +
NANIA Be-One SP + + + + +
BRIO Primo (GO) + + + o +
I'Coo C-Care -- - o + --
do 18 kilogramů (0/I), do čtyř let dítěte
HTS Besafe iZi Combi X2 o - + + -
9 až 25 kilogramů (I/II), od jednoho roku do sedmi let dítěte
BRITAX Multi-Tech o - o + -
9 až 36 kilogramů (I/II/III), od jednoho roku do 12 let dítěte
CHICCO Neptun -- o + + --
15 až 36 kilogramů (II/III), od čtyř do dvanácti let dítěte
SUNSHINE KIDS Monterey Booster (Isofix) + + + + +
JANÉ Montecarlo Plus (Isofix) o + + + o
RECARO Start 2.0 o + ++ ++ o

Hodnocení: ++ velmi dobrý, + dobrý, o uspokojivý, - dostatečný,
-- nedostatečný

Poznámka: Celkové hodnocení vychází z výsledků crash testů (v tabulce kolonka bezpečí) a obsluhy sedačky - jak jednoduše ji lze v autě upevnit a poté uvolnit. Komfort sedaček a náročnost údržby celkové hodnocení nezohledňuje.

Autoři:




Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.