Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Crashtesty dětských autosedaček: pozor na děti na předním sedadle

  11:00aktualizováno  11:00
Jediná z deseti dětských autosedaček dostala výborné hodnocení za ochranu dětských pasažérů při bočním nárazu v nejnovějších testech evropských autoklubů.

Test dětských sedaček | foto: ADAC

Nejlépe vyšla z testu autosedačka Brio Primo určená dětem do 13 kilogramů, která byla vybavena systémem isofix. Z bočních crashtestů si jako jediná odváží výborné hodnocení. "Ostatní by si zasloužily vylepšení," píše v hodnocení testu německý ADAC.

ADAC zjistil, že autosedačky jsou mnohem lépe konstruovány pro ochranu při čelním nárazu, než pro boční náraz. Nejhůře v testu dopadly autosedačky I´Coo C-Care Plus a Chicco Neptun. V bočním nárazovém testu naprosto propadly a dostaly hodnocení "nedostatečné".

Nejhorší výsledky ze simulace čelního střetu si odváží Recaro Start, protože existuje nebezpečí, že dítě při nárazu podklouzne pod pásem.

Pro čelní nárazový test stanovily autokluby přísnější podmínky, než jaké předepisuje legislativa. Testovací náraz se uskutečňuje v 64kilometrové rychlosti. Homologační procedury nezahrnují boční crashtest, autokluby právě na něm ukazují na nedostatky autosedaček. Přihlíží se navíc k rozdílnému vzrůstu dítěte či k pevnosti uchycení autosedačky k sedadlu ve voze.

Pokud autosedačka propadne v čelním nebo bočním crashtestu, nemá šanci na úspěch v celkovém hodnocení testu.

Kromě bezpečnosti test zkoumal také komfort, jednoduchost montáže a náročnost údržby autosedaček. Nedostatky odhalili zkoušející také u sedaček HTS Besafe iZi Combi X2 a Britax Multi-Tech. Testeři jim strhli body za příliš komplikovanou instalaci v autě.

Pozor na předním sedadle

Autokluby Švýcarska, Rakouska, Německa a dalších zemí zkoumaly v crashtestech také bezpečnost dětí usazených v autosedačce na sedadle spolujezdce.

Výsledky ukazují, že největšímu nebezpečí jsou vystaveny děti v sedačce upevněné proti směru jízdy (tzv. kolíbce), určené pro děti do jednoho roku. Pokud je airbag deaktivován, je miminko ochráněno dobře i při crashtestu v 64kilometrové rychlosti. Když ovšem upevníte sedačku na sedadlo spolujezdce a nevypnete čelní airbag, vystavujete dítě velkému nebezpečí.

Vystřelený nafukovací polštář totiž přimáčkne autosedačku do sedadla. "Dítě by utrpělo s nejvyšší pravděpodobností smrtelná poranění hlavy a krku," uvádí Steffan Kerbl z rakouského autoklubu ÖAMTC. Velká zranění hrozí i při nehodách v malých rychlostech. Airbagy se totiž nafukují už při nárazech ve třicetikilometrové rychlosti.

Větší děti usedají do autosedaček, upevněných ve směru jízdy. Z crashtestů vyplynulo jednoznačné doporučení: odsuňte sedadlo spolujezdce dozadu, jen tak může airbag dobře fungovat. Když je příliš blízko palubní desce, může vybuchující airbag dítě vážně zranit. Crashtesty odhalily nebezpečí popálenin od horkého plynu v airbagu a dokonce i zlomeniny.

Test dětských autosedaček 
podzim 2009
bezpečí obsluha komfort údržba výsledek

do 13 kilogramů (0+), do jednoho a půl roku dítěte

BRIO Primo (Go)+ base isofix ++ + + o +
NANIA Be-One SP + + + + +
BRIO Primo (GO) + + + o +
I'Coo C-Care -- - o + --
do 18 kilogramů (0/I), do čtyř let dítěte
HTS Besafe iZi Combi X2 o - + + -
9 až 25 kilogramů (I/II), od jednoho roku do sedmi let dítěte
BRITAX Multi-Tech o - o + -
9 až 36 kilogramů (I/II/III), od jednoho roku do 12 let dítěte
CHICCO Neptun -- o + + --
15 až 36 kilogramů (II/III), od čtyř do dvanácti let dítěte
SUNSHINE KIDS Monterey Booster (Isofix) + + + + +
JANÉ Montecarlo Plus (Isofix) o + + + o
RECARO Start 2.0 o + ++ ++ o

Hodnocení: ++ velmi dobrý, + dobrý, o uspokojivý, - dostatečný,
-- nedostatečný

Poznámka: Celkové hodnocení vychází z výsledků crash testů (v tabulce kolonka bezpečí) a obsluhy sedačky - jak jednoduše ji lze v autě upevnit a poté uvolnit. Komfort sedaček a náročnost údržby celkové hodnocení nezohledňuje.

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Další z rubriky

Němci vyvíjejí auto se slunečním pohonem, objednává se zatím bez baterek

Německá automobilka Sono Motors vyvíjí elektromobil Sion se solárními články na...

Německá společnost Sono Motor pracuje na plně elektrickém automobilu Sion, který má v karoserii zabudované solární...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Čtvereček, nebo kolečko? Čerpací stanice budou používat nové symboly

Ilustrační snímek

Kvůli jednotnému značení motorových paliv, které začne platit v celé EU od 12. října, budou stojany i tankovací pistole...

Najdete na iDNES.cz