Crashtesty EuroNCAP: budoucnost pro děti

  18:33aktualizováno  18:33
Výsledky nejčerstvější várky crashtestů prováděných sdružením EuroNCAP byly zveřejněny v Aténách. Do "klubu pětihvězdičkových" přibyly další dva automobily - protentokrát se vytáhla malá MPVčka. V ochraně chodců se též žádná revoluce neudála...

 I nadále bude nejrozumnější se mít před auty na pozoru a přenechat jim silnice. Naopak změnou, která by neměla zůstat bez povšimnutí je nová kategorie hodnocení - ochrana dětských pasažérů.

Nový test obsahuje opět čelní a boční náraz. Bodové ohodnocení (a následně přidělený počet hvězdiček - maximum je 5) získávají vozy v závislosti na schopnosti zabránit vážným poraněním dítěte, které je usazené ve výrobcem doporučované dětské sedačce. Je nutno poznamenat, že bodové ohodnocení se vztahuje vždy pouze na kombinaci určité (doporučené - testované) sedačky a příslušného automobilu. Body tedy nehodnotí automobil, či sedačku zvlášť. EuroNCAP zdůrazňuje, že testovaný automobil může s jinou dětskou sedačkou dosahovat odlišných výsledků a naopak, testovaná sedačka umístěná v jiném automobilu může dosahovat jiného stupně ochrany.

Vítězů podzimního kola testů je více, v "klasických" disciplínách si nejlépe vedl VW

Program hodnocení ochranných vlastností automobilů při kolizích Euro NCAP byl spuštěn v roce 1997, jeho partnery jsou velké národní autokluby a řada národních i nadnárodních institucí.

Touran, který dosáhl na pět hvězdiček (z pěti) za ochranu posádky a tři za ochranu chodců (z maximálních čtyř). Na lesku mu však ubírá fakt, že "v dětech" touran totálně propadl a neodnesl si ani jednu hvězdičku. Dalším premiantem je nový Renault Scénic, který si odnesl 5 hvězd "za posádku", oproti touranu ztrácí 1 hvězdičku v ochraně chodců - má tak "standardní" 2. Z crashtestů na ochranu dětí si pak odnesl hvězdičky 3, což odpovídá výsledkům ostatních hodnocených. Třetí vůz, který stojí za zmínku je opět malé MPV - Ford Focus C-Max. V "klasických disciplínách" sice skončil s dnes už standardními výsledky 4/2. Kde ovšem ohromil byla nová disciplína - děti. V kombinaci se sedačkou, kterou výrobce pro c-max doporučuje, vyšlo Fordovo MPV ze všech testovaných vozů nejlépe a odnáší si 4 hvězdičky z 5.

Na opačném konci skončil další Renault - praktické kangoo si odneslo pouhé dvě hvězdy za ochranu dítěte v dětské sedačce a jednu za ochranu chodců. Všichni ostatní dosáhli alespoň na 3 hvězdy.

Ke zbytku "testovaného pole" řekněme, že co do ochrany cestujících si vedli bezvýjimky na 4 hvězdičky. Bohužel se opět potvrdilo, že na ostatní, neoplechované účastníky silničního provozu výrobci automobilů stále příliš ohledů neberou. Mimo zmiňovaného touranu nikdo nepřekročil hranici 2 hvězdiček. Nová disciplína - ochrana dětí, skončila relativně dobře, mohla by být novým podnětem pro automobilky při přemýšlení nad bezpečností svých výtvorů.  Nově ustaveným standardem jsou 3 hvězdičky (maximum je 5).

Výsledky crashtestů EuroNCAP:

Vůz ochrana cestujících ochrana chodců ochrana dětí
Mazda 6 **** * ***
Audi A3 **** * ***
Citroën C2 **** ** ***
Mazda 2 **** ** ***
Toyota Previa **** * ***
Ford Focus C-MAX **** ** ****
Renault Scénic ***** ** ***
Renault Kangoo **** * **
VW Touran ***** ***
Jeep Cherokee **** *

Novinka ze zámoří

Podle posledních informací se Americký úřad pro bezpečnost a dopravu (NHTSA) rozhodl změnit podmínky provádění crashtestů.

Podle nových regulí by od roku 2007 měly rychlosti, při kterých se crashtesty provádějí, narůst. Pro čelní náraz by rychlost vzrostla ze stávajících 30 mil/h (48 km/h) na 50 mil/h (80 km/h), bourat by se mělo do nové, lehčí, deformovatelné bariéry, jejíž parametry jsou bližší automobilu. Pro boční nárazy by pak namísto stávajících 29 mil/h (47 km/h) kolize nastávala v 33 mílích za hodinu (53 km/h). I zde by měla být zkonstruována nová, deformovatelná bariéra, namísto stávající tuhé.   

Audi A3 - crashtest EuroNCAP

Citroën C2 - crashtest EuroNCAP

Ford Focus C-MAX - crashtest EuroNCAP

Mazda 2 - crashtest EuroNCAP

Mazda 6 - crashtest EuroNCAP

Renault Kangoo - crashtest EuroNCAP

Renault Scénic - crashtest EuroNCAP

Toyota Previa - crashtest EuroNCAP

Autoři:

Nejčtenější

Kopecký: Čeští řidiči jsou šílení. A začíná to v autoškolách

Automobilový závodník Jan Kopecký na tiskové konferenci továrního týmu Škoda...

Tovární jezdec Škody Motorsport Jan Kopecký je nejlepší český automobilový jezdec současnosti. Míní, že čeští řidiči...

Test kamer do auta: opravdu dobrá není žádná

Test kamer do auta

Německý automotoklub ADAC a časopis pro počítačovou techniku c’t testovaly devět palubních kamer. Výsledek: sedm z...

Německé továrny VW přejdou na elektro, Passat vyrobí Škoda v Kvasinách

Volkswagen I.D. Vision

Po roce 2020 se budou v německých továrnách Volkswagenu vyrábět statisíce elektroaut. První bude model ze Cvikova. Z...

Ford hledá partnery pro cestu z mizérie. Jedná s Volkswagenem

Dav návštěvníků a novinářů na autosalonu Auto China v Pekingu během show...

Americký Ford a německý koncern VW s tím mají zkušenosti. Sdílení techniky, platformy a motorů si vyzkoušely desítky...

Se sluchátky na uších a mobilem v ruce ohrožují sebe i dopravu

Sluchátka

Pouliční jev dnešní doby: nesledují provoz, bezduše přecházejí ulici nebo koleje bez toho, aniž by se rozhlédli....

Další z rubriky

Devět z deseti reflexních pásek nevyhovuje předpisům

reflexní páska

Devět z deseti reflexních pásek, které letos zkontrolovala Česká obchodní inspekce, nesplnilo předpisy. Pásky...

Crashtest aut, která dělí 20 let, ukázal, jak se posunula bezpečnost

Crashtest aut, které dělí dvacet let - Ford Fiesta z roku 1998 proti vozu z...

Simulovaná srážka dvou Fordů Fiesta, které dělí 20 let, ukázala, jak dramatický pokrok v bezpečnosti auta za tu dobu...

Na zimní gumy zatím přezulo osmdesát procent řidičů, méně než loni

ADAC test letních pneumatik

Na zimní pneumatiky má v současnosti přezuto kolem osmdesáti procent českých řidičů, což je o jednotky procent méně než...

Najdete na iDNES.cz