I nadále bude nejrozumnější se mít před auty na pozoru a přenechat jim silnice. Naopak změnou, která by neměla zůstat bez povšimnutí je nová kategorie hodnocení - ochrana dětských pasažérů.
Nový test obsahuje opět čelní a boční náraz. Bodové ohodnocení (a následně přidělený počet hvězdiček - maximum je 5) získávají vozy v závislosti na schopnosti zabránit vážným poraněním dítěte, které je usazené ve výrobcem doporučované dětské sedačce. Je nutno poznamenat, že bodové ohodnocení se vztahuje vždy pouze na kombinaci určité (doporučené - testované) sedačky a příslušného automobilu. Body tedy nehodnotí automobil, či sedačku zvlášť. EuroNCAP zdůrazňuje, že testovaný automobil může s jinou dětskou sedačkou dosahovat odlišných výsledků a naopak, testovaná sedačka umístěná v jiném automobilu může dosahovat jiného stupně ochrany.
Vítězů podzimního kola testů je více, v "klasických" disciplínách si nejlépe vedl VW
Program hodnocení ochranných vlastností automobilů při kolizích Euro NCAP byl spuštěn v roce 1997, jeho partnery jsou velké národní autokluby a řada národních i nadnárodních institucí. |
Na opačném konci skončil další Renault - praktické kangoo si odneslo pouhé dvě hvězdy za ochranu dítěte v dětské sedačce a jednu za ochranu chodců. Všichni ostatní dosáhli alespoň na 3 hvězdy.
Ke zbytku "testovaného pole" řekněme, že co do ochrany cestujících si vedli bezvýjimky na 4 hvězdičky. Bohužel se opět potvrdilo, že na ostatní, neoplechované účastníky silničního provozu výrobci automobilů stále příliš ohledů neberou. Mimo zmiňovaného touranu nikdo nepřekročil hranici 2 hvězdiček. Nová disciplína - ochrana dětí, skončila relativně dobře, mohla by být novým podnětem pro automobilky při přemýšlení nad bezpečností svých výtvorů. Nově ustaveným standardem jsou 3 hvězdičky (maximum je 5).
Výsledky crashtestů EuroNCAP:
Vůz | ochrana cestujících | ochrana chodců | ochrana dětí |
Mazda 6 | **** | * | *** |
Audi A3 | **** | * | *** |
Citroën C2 | **** | ** | *** |
Mazda 2 | **** | ** | *** |
Toyota Previa | **** | * | *** |
Ford Focus C-MAX | **** | ** | **** |
Renault Scénic | ***** | ** | *** |
Renault Kangoo | **** | * | ** |
VW Touran | ***** | *** | |
Jeep Cherokee | **** | * |
Novinka ze zámoří
Podle posledních informací se Americký úřad pro bezpečnost a dopravu (NHTSA) rozhodl změnit podmínky provádění crashtestů.
Podle nových regulí by od roku 2007 měly rychlosti, při kterých se crashtesty provádějí, narůst. Pro čelní náraz by rychlost vzrostla ze stávajících 30 mil/h (48 km/h) na 50 mil/h (80 km/h), bourat by se mělo do nové, lehčí, deformovatelné bariéry, jejíž parametry jsou bližší automobilu. Pro boční nárazy by pak namísto stávajících 29 mil/h (47 km/h) kolize nastávala v 33 mílích za hodinu (53 km/h). I zde by měla být zkonstruována nová, deformovatelná bariéra, namísto stávající tuhé.
Audi A3 - crashtest EuroNCAP |
Citroën C2 - crashtest EuroNCAP |
Ford Focus C-MAX - crashtest EuroNCAP |
Mazda 2 - crashtest EuroNCAP |
Mazda 6 - crashtest EuroNCAP |
Renault Kangoo - crashtest EuroNCAP |
Renault Scénic - crashtest EuroNCAP |
Toyota Previa - crashtest EuroNCAP |