Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nárazové testy mají smysl, potvrzují to statistiky nehod

  14:14aktualizováno  14:14
Lidé víc umírají v autech, která dopadla špatně v crash testech, potvrdili Američané. Evropanům radí s nákupem bezpečného auta zkoušky mezinárodní asociace Euro NCAP; ta vyhlásila pětici nejbezpečnějších aut loňského roku.

Boční nárazový test | foto: iihs.org

Americký institut pro bezpečnost na silnicích (Insurance Institute for Highway Safety – IIHS) provádí crash testy automobilů a podle výsledků je hodnotí. Při srovnání statistik úmrtnosti při nehodách a výsledků nárazových testů zjistil, že výsledky zkoušek odpovídají reálnému životu.

"Od roku 2003, kdy jsme začali s bočními nárazovými testy, nám nyní výsledky začaly souhlasit se statistikami bouraček. A závažnost nehod potvrzuje údaje, které jsme změřili," uvádí David Zuby z IIHS. Čelní testy provádí nezisková organizace od roku 1995. 

IIHS spočítal, že řidiči aut, která v bočním crash testu dopadla jako dobrá, mají o 70 procent větší šanci přežít než ti, kteří řídí auto s nedostatečnou známkou z nárazových zkoušek. Podle statistik v roce 2009 zapříčinil 27 procent úmrtí na amerických silnicích právě boční střet s jiným autem.

V Evropě provádí nárazové testy renomovaná nezávislá organizace EuroNCAP. Loni "rozbila" 29 automobilů, aby prozkoumala, jak jsou bezpečné. Na maximální pětihvězdičkové hodnocení dosáhlo 65 procent z nich i přesto, že Euro NCAP loni zpřísnila kritéria hodnocení. Ještě v roce 2009 si odvezlo pět hvězd z crashtestu 90 procent testovaných aut.

True

Euro NCAP vyhlásila pět nejbezpečnějších aut, která jeho technikům přišla pod ruku. Mezi manažerskými vozy je to BMW řady 5, které si za ochranu posádky odvezlo 95 procent maxima možných bodů. Mezi malými auty je nejbezpečnější hybridní Honda CR-Z a mezi rodinnými Alfa Romeo Giulietta.

Crashtest BMW 5 s přednárazovým systémem

Crashtest BMW 5 s přednárazovým systémem

Nejbezpečnějším SUVčkem roku 2010 je podle Euro NCAP Kia Sportage, mezi MPV pak Toyota Verso.

Ve vysvědčení za loňský rok Euro NCAP ještě zmiňuje jako obzvláště bezpečné vozy Suzuki Swift, Kia Venga, BMW X1, VW Sharan, Seat Alhambra a Citroën C4, protože všechny dosáhly na víc než 80 procent maxima.

Naopak propadákem roku byl v laboratořích Euro NCAP čínský Landwind CV9 se dvěma hvězdičkami. Jen o jednu víc si odvezl Citroën Nemo.

Autoři:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.