Boční nárazový test

Boční nárazový test | foto: iihs.org

Nárazové testy mají smysl, potvrzují to statistiky nehod

  • 98
Lidé víc umírají v autech, která dopadla špatně v crash testech, potvrdili Američané. Evropanům radí s nákupem bezpečného auta zkoušky mezinárodní asociace Euro NCAP; ta vyhlásila pětici nejbezpečnějších aut loňského roku.

Americký institut pro bezpečnost na silnicích (Insurance Institute for Highway Safety – IIHS) provádí crash testy automobilů a podle výsledků je hodnotí. Při srovnání statistik úmrtnosti při nehodách a výsledků nárazových testů zjistil, že výsledky zkoušek odpovídají reálnému životu.

"Od roku 2003, kdy jsme začali s bočními nárazovými testy, nám nyní výsledky začaly souhlasit se statistikami bouraček. A závažnost nehod potvrzuje údaje, které jsme změřili," uvádí David Zuby z IIHS. Čelní testy provádí nezisková organizace od roku 1995. 

IIHS spočítal, že řidiči aut, která v bočním crash testu dopadla jako dobrá, mají o 70 procent větší šanci přežít než ti, kteří řídí auto s nedostatečnou známkou z nárazových zkoušek. Podle statistik v roce 2009 zapříčinil 27 procent úmrtí na amerických silnicích právě boční střet s jiným autem.

V Evropě provádí nárazové testy renomovaná nezávislá organizace EuroNCAP. Loni "rozbila" 29 automobilů, aby prozkoumala, jak jsou bezpečné. Na maximální pětihvězdičkové hodnocení dosáhlo 65 procent z nich i přesto, že Euro NCAP loni zpřísnila kritéria hodnocení. Ještě v roce 2009 si odvezlo pět hvězd z crashtestu 90 procent testovaných aut.

Nejbezpečnější auta roku 2010

Euro NCAP vyhlásila pět nejbezpečnějších aut, která jeho technikům přišla pod ruku. Mezi manažerskými vozy je to BMW řady 5, které si za ochranu posádky odvezlo 95 procent maxima možných bodů. Mezi malými auty je nejbezpečnější hybridní Honda CR-Z a mezi rodinnými Alfa Romeo Giulietta.

Crashtest BMW 5 s přednárazovým systémem

Nejbezpečnějším SUVčkem roku 2010 je podle Euro NCAP Kia Sportage, mezi MPV pak Toyota Verso.

Ve vysvědčení za loňský rok Euro NCAP ještě zmiňuje jako obzvláště bezpečné vozy Suzuki Swift, Kia Venga, BMW X1, VW Sharan, Seat Alhambra a Citroën C4, protože všechny dosáhly na víc než 80 procent maxima.

Naopak propadákem roku byl v laboratořích Euro NCAP čínský Landwind CV9 se dvěma hvězdičkami. Jen o jednu víc si odvezl Citroën Nemo.