Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čtvrtek strávíme v kolonách. Jak se připravit na kolaps a nezešílet

  15:00aktualizováno  15:00
Doprava ve čtvrtek na mnoha místech zkolabuje, to je skoro jisté. Stávka odborářů zastaví vlaky, pražské metro i autobusy a tramvaje.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Radek Kalhous, MAFRA

Praha a Brno čekají dopravní kolaps. Odboráři pražského Dopravního podniku chtějí, aby se při čtvrteční stávce zastavilo i metro. Stejný scénář platí pro provoz tramvají a autobusů. Vše o stávce čtěte ZDE

V koloně jde o zdraví

Kolony aut k životu ve městě patří, ne každý se však s nimi dokáže vyrovnat. Čekání v zácpě může způsobit vážné zdravotní potíže, které může ještě umocnit teplé počasí. Vzteklé bušení do volantu, nervózní troubení, zbytečné přejíždění z pruhu do pruhu i hlasité nadávky jsou součástí běžného dne mnoha pražských řidičů, v ničem ale nepomůžou. Situaci jenom zhorší. Stejně ji neovlivníte. Vztek a nervozita se navíc přenášejí na ostatní.

"Stres se projevuje v dýchacích a srdečních potížích, v problematické látkové výměně, ve snížené imunitě. Vztek se může odrazit také v bolestech hlavy. Hrozí i poruchy trávení," píše Karel Havlík v knize Publikace pro řidiče. Zdravotní riziko prý číhá na každého. Záleží však na tom, jak je kdo schopen se bránit.

Podle psychologů je nejlepší radou problémy předvídat, zachovat "chladnou hlavu" a čekat. Také doporučují zkrátit si pomalu ubíhající čas nějakou smysluplnou činností. Je třeba se "zabavit". Právě pro chvíle, kdy čekají v koloně, mívají taxikáři pro své zákazníky na zadním sedadle připravené noviny.

Pokud víte, že do ucpané Prahy musíte, přiberte spolucestujícího, se kterým si můžete povídat a "zabít" tak nekonečné minuty. Odborníci doporučují neutrální témata. Hovor by měl odvést pozornost od vzniklé situace.

Cvičte

"Kdo déle než čtyři hodiny v jednom kuse sedí, vystavuje se zvýšenému riziku vzniku trombózy," varuje doktor Olaf Förster, odborník z německé Společnosti pro cestovní a turistické lékařství.

Každou hodinu a půl jízdy či čekání v koloně by tedy podle odborníka mělo následovat malé rozcvičení, které rozproudí krev. Nezapomínejte ani na pitný režim.

Napětí se lze bránit poslechem hudby, ne každý žánr ale přinese uvolnění. Techno asi není to nejlepší. Vhodnější je něco, co sníží tep. Psychologové doporučují třeba vtipy na cédéčku.

Předtím, než vyjedete do ucpané Prahy se podívejte na internet na aktuální dopravní situaci. Za jízdy je také dobré sledovat rádio, kde hlasí komplikace na silnici.

Když vidíte, že budete stát na jednom místě déle, vypínejte motor vozu, zbytečně pálíte palivo a čmoudíte pod nos chodcům. Nechávejte si také odstup od ostatních aut, abyste mohli manévrovat v případě, že bude třeba pustit záchranku, hasiče nebo policii.

Jak přežít v zácpě

  • Počítejte se zdržením předem
  • Sledujte aktuální dopravní informace
  • Povídejte si se spolujezdcem
  • Poslouchejte klidnou hudbu
  • Pusťte si rádio nebo vtipy na CD
  • Procvičujte si cizí jazyky
  • Telefonujte (s handsfree sadou)
  • Včas se omluvte za možné zpoždění
  • Mějte v autě mapu města
Autor:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Mercedes Sprinter 313 CDi MAXI
Mercedes Sprinter 313 CDi MAXI

r.v. 2011, naj. 251 000 km, diesel
277 090 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.