Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Čtyřdobý motor už nestačí, na obzoru je pětitakt 0,7 litru, 130 koní

Dvoutakty a čtyřtakty byly vývojářům společnosti Ilmor málo. Za několik týdnů předvedou funkční koncept pětitaktního motoru. Maloobjemový tříválec má nečekaný výkon při nízké spotřebě a využívá neobvyklé technické řešení.

Pětitaktní motor Ilmor | foto: Ilmor

Na výstavě Engine Expo 2009, která proběhne 16.–18. června ve Stuttgartu, ukáže Ilmor svůj pětitakt. Pět pracovních fází zní trochu nemožně, ale ve skutečnosti jich konstruktéři dosáhli vcelku snadno. Stačilo se podívat na některé i několik desítek let staré patenty.

Firma, která má zkušenosti z formule 1, Indycar i dalších prestižních motoristických disciplín, použila koncept vynalezený Gerhardem Schmitzem před téměř deseti lety. Schmitz spojil dva klasické válce se čtyřtaktním cyklem se třetím, větším válcem, který pracuje v jakémsi dvoutaktním režimu.

Malé čtyřtaktní válce totiž nevyfukují spálené plyny do výfukového potrubí, ale právě střídavě do většího válce mezi nimi. V tomto válci pak zplodiny vykonávají ještě další práci, která by jinak přišla vniveč.

Velký válec dává prostor pro expanzi spálených plynů a teprve poté dochází k jejich definitivnímu výfuku. Každý ze dvou čtyřtaktních válců dodá spálené plyny jednou za dvě otáčky klikové hřídele, takže větší válec dostane "čerstvou" zásobu směsi při každé otáčce. Ve velkém válci dochází jen k expanzi a výfuku, takže pracuje s dvoutaktním cyklem.

Celkově pak motor pracuje s pěti cykly. Základem jsou klasické fáze sání, komprese, expanze a výfuk u menších spalovacích válců. Výfuk se pak rovná plnění a expanzi ve větším nízkotlakém válci, ve kterém pak následuje již finální výfuk – právě ten je onou pátou fází.

Přeplňovaný tříválec Ilmor má celkový zdvihový objem 0,7 litru a nabídne slušných 130 koní výkonu a 166 Nm točivého momentu. To vše s vyšší celkovou účinností než běžné čtyřtakty. Díky tomu motor nabídne nižší spotřebu.

Ta byla ale prozatím ověřena pouze na zkušební stolici. Zajímavostí motoru je expanzní poměr 14,5:1, což je hodnota spíše obvyklá pro dnešní vznětové motory. Expanzní poměr je u běžného motoru vlastně shodný s poměrem kompresním, v tomto případě tomu tak ale není. Poměr zvyšuje právě nízkotlaký dvoutaktní válec.

Ilmor momentálně pracuje na prototypu motoru, který by mohl zabudovat do testovacího vozidla. Tam chce dosáhnout ještě dalšího snížení spotřeby. Pětitaktní motor Ilmor by navíc měl být asi o 20 % lehčí než výkonově odpovídající klasický čtyřtakt. To by opět mělo pozitivně ovlivnit spotřebu.

Výhodou pětitaktu Ilmor je fakt, že nepoužívá žádné neobvyklé a nákladné technologie, takže jeho výroba nebude o nic dražší než u současných motorů.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...