Čtyřdobý motor už nestačí, na obzoru je pětitakt 0,7 litru, 130 koní

aktualizováno 
Dvoutakty a čtyřtakty byly vývojářům společnosti Ilmor málo. Za několik týdnů předvedou funkční koncept pětitaktního motoru. Maloobjemový tříválec má nečekaný výkon při nízké spotřebě a využívá neobvyklé technické řešení.

Pětitaktní motor Ilmor | foto: Ilmor

Na výstavě Engine Expo 2009, která proběhne 16.–18. června ve Stuttgartu, ukáže Ilmor svůj pětitakt. Pět pracovních fází zní trochu nemožně, ale ve skutečnosti jich konstruktéři dosáhli vcelku snadno. Stačilo se podívat na některé i několik desítek let staré patenty.

Firma, která má zkušenosti z formule 1, Indycar i dalších prestižních motoristických disciplín, použila koncept vynalezený Gerhardem Schmitzem před téměř deseti lety. Schmitz spojil dva klasické válce se čtyřtaktním cyklem se třetím, větším válcem, který pracuje v jakémsi dvoutaktním režimu.

Malé čtyřtaktní válce totiž nevyfukují spálené plyny do výfukového potrubí, ale právě střídavě do většího válce mezi nimi. V tomto válci pak zplodiny vykonávají ještě další práci, která by jinak přišla vniveč.

Velký válec dává prostor pro expanzi spálených plynů a teprve poté dochází k jejich definitivnímu výfuku. Každý ze dvou čtyřtaktních válců dodá spálené plyny jednou za dvě otáčky klikové hřídele, takže větší válec dostane "čerstvou" zásobu směsi při každé otáčce. Ve velkém válci dochází jen k expanzi a výfuku, takže pracuje s dvoutaktním cyklem.

Celkově pak motor pracuje s pěti cykly. Základem jsou klasické fáze sání, komprese, expanze a výfuk u menších spalovacích válců. Výfuk se pak rovná plnění a expanzi ve větším nízkotlakém válci, ve kterém pak následuje již finální výfuk – právě ten je onou pátou fází.

Přeplňovaný tříválec Ilmor má celkový zdvihový objem 0,7 litru a nabídne slušných 130 koní výkonu a 166 Nm točivého momentu. To vše s vyšší celkovou účinností než běžné čtyřtakty. Díky tomu motor nabídne nižší spotřebu.

Ta byla ale prozatím ověřena pouze na zkušební stolici. Zajímavostí motoru je expanzní poměr 14,5:1, což je hodnota spíše obvyklá pro dnešní vznětové motory. Expanzní poměr je u běžného motoru vlastně shodný s poměrem kompresním, v tomto případě tomu tak ale není. Poměr zvyšuje právě nízkotlaký dvoutaktní válec.

Ilmor momentálně pracuje na prototypu motoru, který by mohl zabudovat do testovacího vozidla. Tam chce dosáhnout ještě dalšího snížení spotřeby. Pětitaktní motor Ilmor by navíc měl být asi o 20 % lehčí než výkonově odpovídající klasický čtyřtakt. To by opět mělo pozitivně ovlivnit spotřebu.

Výhodou pětitaktu Ilmor je fakt, že nepoužívá žádné neobvyklé a nákladné technologie, takže jeho výroba nebude o nic dražší než u současných motorů.



Nejčtenější

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...

Mamataxi stresuje děti i rodiče, žádné řešení dlouho nevydrží

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Současný fenomén odvozu dětí až ke dveřím školy je nejen nebezpečný, ale i stresující pro děti a rodiče. Redakce...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

VIDEO: Nástupce Škody Rapid je k vidění v Česku

AUTO Skoda Vision RS

Vision RS je nejnovějším konceptem Škody. Bílý a agresivně navržený borec ukazuje, jak bude vypadat nástupce modelu...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...

Další z rubriky

Drahé značky VW se inspirují u Ferrari, spekulují o vstupu na burzu

Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet

Porsche by se mohlo vyčlenit z koncernu Volkswagen a stát se součástí skupiny luxusních značek spolu s Bentley, Bugatti...

Autofotka týdne: Placatý speciál připomíná stříbrné šípy od Mercedesu

Mercedes-Benz Vision EQ Silver Arrow

Tato futuristická placka vzpomíná na slavné "stříbrné šípy", meziválečné závodní speciály. Ale Mercedes-Benz Vision EQ...

Češi se mají lépe, stále víc však kupují auta na dluh

Ilustrační snímek

Čím dál víc nových i ojetých aut v Česku se prodává na splátky. Firmy to tak dělají již delší dobu, nyní však roste i...



Najdete na iDNES.cz