Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čtyřdobý motor už nestačí, na obzoru je pětitakt 0,7 litru, 130 koní

aktualizováno 
Dvoutakty a čtyřtakty byly vývojářům společnosti Ilmor málo. Za několik týdnů předvedou funkční koncept pětitaktního motoru. Maloobjemový tříválec má nečekaný výkon při nízké spotřebě a využívá neobvyklé technické řešení.

Pětitaktní motor Ilmor | foto: Ilmor

Na výstavě Engine Expo 2009, která proběhne 16.–18. června ve Stuttgartu, ukáže Ilmor svůj pětitakt. Pět pracovních fází zní trochu nemožně, ale ve skutečnosti jich konstruktéři dosáhli vcelku snadno. Stačilo se podívat na některé i několik desítek let staré patenty.

Firma, která má zkušenosti z formule 1, Indycar i dalších prestižních motoristických disciplín, použila koncept vynalezený Gerhardem Schmitzem před téměř deseti lety. Schmitz spojil dva klasické válce se čtyřtaktním cyklem se třetím, větším válcem, který pracuje v jakémsi dvoutaktním režimu.

Malé čtyřtaktní válce totiž nevyfukují spálené plyny do výfukového potrubí, ale právě střídavě do většího válce mezi nimi. V tomto válci pak zplodiny vykonávají ještě další práci, která by jinak přišla vniveč.

Velký válec dává prostor pro expanzi spálených plynů a teprve poté dochází k jejich definitivnímu výfuku. Každý ze dvou čtyřtaktních válců dodá spálené plyny jednou za dvě otáčky klikové hřídele, takže větší válec dostane "čerstvou" zásobu směsi při každé otáčce. Ve velkém válci dochází jen k expanzi a výfuku, takže pracuje s dvoutaktním cyklem.

Celkově pak motor pracuje s pěti cykly. Základem jsou klasické fáze sání, komprese, expanze a výfuk u menších spalovacích válců. Výfuk se pak rovná plnění a expanzi ve větším nízkotlakém válci, ve kterém pak následuje již finální výfuk – právě ten je onou pátou fází.

Přeplňovaný tříválec Ilmor má celkový zdvihový objem 0,7 litru a nabídne slušných 130 koní výkonu a 166 Nm točivého momentu. To vše s vyšší celkovou účinností než běžné čtyřtakty. Díky tomu motor nabídne nižší spotřebu.

Ta byla ale prozatím ověřena pouze na zkušební stolici. Zajímavostí motoru je expanzní poměr 14,5:1, což je hodnota spíše obvyklá pro dnešní vznětové motory. Expanzní poměr je u běžného motoru vlastně shodný s poměrem kompresním, v tomto případě tomu tak ale není. Poměr zvyšuje právě nízkotlaký dvoutaktní válec.

Ilmor momentálně pracuje na prototypu motoru, který by mohl zabudovat do testovacího vozidla. Tam chce dosáhnout ještě dalšího snížení spotřeby. Pětitaktní motor Ilmor by navíc měl být asi o 20 % lehčí než výkonově odpovídající klasický čtyřtakt. To by opět mělo pozitivně ovlivnit spotřebu.

Výhodou pětitaktu Ilmor je fakt, že nepoužívá žádné neobvyklé a nákladné technologie, takže jeho výroba nebude o nic dražší než u současných motorů.



Nejčtenější

Na německých okreskách se řidiči lekají sloupů na kontrolu mýtného

Sloup osazený kamerami, který kontroluje zaplacení mýta v Německu

V Německu se začínají objevovat kolem silnic a dálnic modré sloupy připomínající radary. Ve skutečnosti sledují...

Autofotka: Přetížená auta v ČR nechytají, kapitální úlovek je z Francie

Dodávka přetížená o čtyři tuny, kterou nachytala policie v jižní Francii.

Ministr dopravy tento týden pořádně vyděsil autodopravce. Těžké kamiony podle něj ničí české silnice, a proto chce...



V Paříži ověřili, že komunismus nefunguje. Automobilky ho stejně chtějí zkusit

Pařížská veřejná půjčovna elektromobilů Autolib po sedmi letech provozu končí.

Ambiciozní projekt sdílení elektromobilů v Paříži končí. Program Autolib nabral za sedm let existence obrovskou ztrátu,...

Nadýcháte po nealko pivu? Žádejte o odklad testu, radí slovenská policie

Ilustrační snímek

Řidiči nemusejí krátce po použití ústní vody či vypití jedné ze značek nealkoholického piva obstát v dechové zkoušce,...

Trump s Putinem si v Helsinkách poměřovali limuzíny, delší je ta ruská

Trumpova limuzína na summitu v Helsinkách

Limuzína Vladimira Putina je mnohem delší než ta Donalda Trumpa. I to je jeden z výstupů summitu v Helsinkách, kde se...

Další z rubriky

Německo zavede mýtné po roce 2019, český ministr dopravy ho schvaluje

Německo, dálnice (ilustrační snímek)

Český ministr dopravy Dan Ťok má pochopení pro německé plány zavést dálniční mýtné pro osobní auta. Nepovažuje ho totiž...

Další vyhánění dieselů v Německu, nechce je automobilový Stuttgart

Ilustrační snímek

Řidičům starších vozidel tankujících naftu se uzavírá další město. Poté, co jim Hamburk zakázal jízdu do dvou ulic, se...

Systémy v autech moc odvádějí pozornost. Nejlepší jsou Apple s Googlem

Fiat 500

Moderní technologie zaplavují auta - konektivita a nabídka aplikací na palubě vozů začíná být pro některé důležitější...

Najdete na iDNES.cz