Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čtyřicet tisíc kilometrů napoví, zda je lepší nová škodovka, nebo starší zahraniční vůz

  22:27aktualizováno  22:27
- Koupit nejlevnější, ale novou Škodu Felicii, nebo za stejné peníze vsadit na modernější, lépe vybavenou a komfortnější zahraniční ojetinu? Tuto nesmrtelnou otázku nikdo s určitostí nezodpoví, neboť odpověď může ovlivnit řada předvídatelných i naprosto nečekaných okolností. MF DNES se rozhodla do této diskuse vstoupit. Z loňska má k dispozici výsledky testu dlouhého čtyřicet tisíc kilometrů s nejobvyklejší 1,3litrovou Škodou Felicií. Ty v příštích měsících při stejné porci kilometrů porovná se starším vozem o třídu vyšším. Vybrán byl Ford Mondeo, tedy vůz, který se stal Automobilem roku 1994. Pro volbu tohoto typického reprezentanta střední automobilové třídy hovořilo i to, že dodnes zůstává ve výrobě. A značku Ford mají navíc nejprodávanější zahraniční osobní auta v České republice.
Protože v polovině loňského února nevyšel záměr na koupi absolutně nejlevnější Škody Felicie s padesátikilowattovým motorem ve výbavě LX, neboť mladoboleslavská firma tou dobou vyráběla jen vybavenější verze, pořídila redakce za 253 550 korun pro test Škodu Felicii LXi Special. Fordu ale při pořizování dopřála jen zhruba tolik, kolik v těchto dnech žádá investice do nejlevnější škodovky: Mondeo 1,8 GLX 16 V byl v pražském autobazaru spolupracujícím s oficiálním dealerem značky zakoupen za 225 000 korun. Ve srovnání s nejobyčejnější škodovkou má ve výbavě mnohem víc. Vůz je z podzimu roku 1994, původně byl za více než šest set tisíc korun pořízen u oficiálního prodejce v České republice. Pečlivě vedené záznamy v servisní knížce potvrzují, že v době zahájení srovnávacího testu měl na kontě 46 027 kilometrů.
S cenou nad dvěstětisícovou hranicí počítá pro Ford Mondeo 1,8 GLX ročníku 1994 také oficiální ceník Eurotax pražské společnosti Mobil Data, přiměřené výši částky odpovídají i zkušenosti z inzertních rubrik, které jsou spolehlivým barometrem cen starších automobilů. Při hledání vhodného tipu po autobazarech v různých místech republiky se redaktoři dozvěděli, že právě Fordy Mondeo patří k žádaným ojetinám, které při cenách přibližně srovnatelných s novou Škodou Felicia zpravidla na zájemce dlouho nečekají. Pražské a například i plzeňské bazary sice žádají za Mondea ročníků 1993 až 1994 kolem dvou set tisíc korun, ovšem z drtivé většiny se jedná o auta s více než sty tisíci kilometry na kontech, nebo o vozy s podezřelou minulostí. Při koupi takového auta by však redakce měla - jak se ukázalo při hledání nejvýhodnějšího havarijního pojištění - první potíže, neboť nejedna tuzemská pojišťovna odmítá brát záhadné zboží do péče. Několik tisíc korun také ušetří za prověrku původu vozu. Přiměřenou výši zaplacené částky potvrdili i obchodníci, kteří právě vozům s prokazatelnou minulostí a poprvé uvedeným do provozu v tuzemsku přidávají na ceně až dvacet procent.
Škoda Felicia 1,3 LXi si vyžádala včetně nákladů na koupi a na čtyřicet tisíc kilometrů během loňských osmi měsíců 350 tisíc korun. Pětapadesát tisíc stál benzin, sedm tisíc pravidelné servisní prohlídky. Další ivestice představovaly opravy a údržba zahrnující kromě jiného i nové pneumatiky a výměnu čelního skla či brzdového obložení. Dvakrát se na autu vyřádili zloději, nástrahy běžného provozu se promítly v podobě nutnosti opravy havarovaných dveří a podobně.
Co bude stát do letošního podzimu, kdy by měl srovnávací redakční test skončit, Ford Mondeo? Redakce o tom bude čtenáře průběžně informovat.

Nová škodovka, nebo starší zahraniční vůz?

Autor:


Témata: Ford, Ford Mondeo, Škoda

Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

Evropa hlasuje o emisních limitech. Podle výrobců jsou mimo realitu

Měření emisí v laboratoři

Evropský parlament schválil cíle pro snižování emisí pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Výbor pro životní...

Vědci se snaží lépe analyzovat průběh nehod, pomáhají crashtesty

Ukázku postupu záchranářů při simulované automobilové nehodě mohli vidět...

Lépe analyzovat průběh a příčiny dopravních nehod mají vědcům pomoci crashtesty, testovací nehody vozů sledované...

VIDEO: Stradivariho štětec udělal z Mini unikát, vydraží se na iDNES.cz

Unikátní Mini Cooper polepený podle návrhu architekta a designéra Lucy...

Luca Stradivari pomaloval Mini Cooper, pětidveřové provedení ikonického vozu mu posloužilo jako plátno. Jedinečný...

Najdete na iDNES.cz