Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čtyřicítka k nakousnutí − Italdesign Quaranta

aktualizováno 
Žijící a stále aktivně tvořící velikán automobilového designu Giorgetto Giugiaro letos slaví čtyřicet let fungování studia Italdesign. Pan Designér si k výročí nadělil dárek v podobě studie Quaranta, což v italštině znamená čtyřicet.

Italdesign Quaranta | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Ženevská studie jednoduchými proporcemi a ráznými linkami vzpomíná na studii Bizzarrini Manta, kterou Giugiaro namaloval právě před čtyřiceti lety v roce 1968. Manta, postavená na základech speciálu z Le Mans s osmiválcem od Chevroletu, stojí v Ženevě na stánku Italdesignu také.

Studie Quaranta si namísto hrubé síly vybrala hybridní soustrojí od Toyoty. 3,3litrový šestiválec (155 kW/211 koní) spolupracuje s elektromotorem v systému Hybrid Synergy Drive. Hybridní soustrojí pohání zadní kola, přední kola roztáčí pouze elektromotor. Dohromady dávají nabízí 200 kW (272 koní) výkonu a 288 kroutících newtonmetrů. Výkony jsou podle prohlášení Italdesignu na úrovni osmiválcového benziňáku, ovšem spotřeba a emise na úrovni čtyřválcového motoru.

Quaranta vystřelí z nuly na stovku za čtyři sekundy, dojezd je při 7,1litrové spotřebě až tisíc kilometrů a maximálku elektronicky omezili na 250 km/h.

Ještě zajímavější je ale pohled do třímístné kabiny. Uspořádáním 3+1 (3 dospělí + 1 dítě) už ohromovala před čtyřiceti lety Manta. Stejné řešení použil Giugiaro ve svém nejnovějším díle. Trojčlenná dospělá posádka sedí téměř v jedné řadě, řidičovo prostřední sedadlo je ale o něco povysunuté vpřed, za něj se pak vejde ještě dítě. Rám z uhlíkových vláken a hliníku a elektropohon umožnily použít speciální architekturu bez středového tunelu.

Bizzarrini Manta

Nekonvenční kupé je dlouhé 445 centimetrů, široké je 198 centimetrů. Výška je 1 230 mm. Rozchod předních kol 275/35 R20 je 1 759 mm, zadní kola 275/40 R20 jsou od sebe daleko 1 697 mm a rozvor je 262 centimetrů. Hmotnost je 1 400 kilogramů.

Celkem 268 hybridních koní schovaných za zády posádky pohání všechna čtyři kola. Inteligentní systém E-Four hospodaří se silou motorů podle potřeby. Při akceleraci, brzdění nebo jízdě v zatáčce jsou poháněna všechna čtyři kola, při nižších rychlostech a jízdě v přímém směru jsou poháněna pouze zadní kola, šetří se tak spotřeba a emise. O přenos síly se stará planetový variátor.

Za pozornost stojí výškově stavitelný podvozek, díky kterému auto přejede bez úhony až 23 centimetrů vysoké překážky. Solární panely na střeše napájejí palubní elektroniku, a když je slunečních paprsků přebytek, dobíjejí také akumulátory.

Zpětná zrcátka nahradily kamery. Na noční vyjížďku posvítí bixenonová světla, ostatní světla jsou složená z LEDek.

Giugiaro se chtěl pochlubit také vývojářskou divizí Engineering di Italdesign Giugiaro. Přední náprava tak dostala netradiční konstrukci s jedním centrálním tlumičem. Podobné řešení použili u Italdesignu už ve studiích Volta a Scighera. Řešení, které nahrazuje klasickou víceprvkovou nápravu, má garantovat dokonalou stabilitu v každé situaci.

Italdesign Quaranta v číslech 
délka x  výška x rozvor (mm) 4 450 x 1 230 x 2 620
šířka vpředu/vzadu (mm) 1 980/1 982
pneumatiky 275/35  R20 − vpředu
275/35 R20 − vzadu
motor V6 3311 ccm
max. výkon hybridního systému (kW/k) 20/272
max. krouticí moment (Nm) 288
max. rychlost (km/h) 250
zrychlení 0-100 km/h (s) 4,05
spotřeba kombinovaná (l) 7,1
hmotnost (kg) 1 400
emise CO2 (g/km) 180
 

Autor:




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Volvo XC40
XC40: nejmenší volvo přináší novou platformu, přidá i nové tříválce

XC40 je nejmenší SUV švédské značky a zároveň první zástupce nové generace kompaktních modelů Volvo. Vyrábět se bude v Belgii a dostane několik novinek, které...  celý článek

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Pilot Formule 1 Lewis Hamilton představil na autosalonu ve Frankfurtu...
Auťák z jiné planety: Mercedes-AMG Project One je ochočená formule

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Ještě nikdy nemělo silniční auto tak blízko k formuli 1 jako chystaný Mercedes-AMG Project One. Supersport má uzavřenou karoserii a dvě místa v kabině, jinak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.