Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čtyřicítka k nakousnutí − Italdesign Quaranta

aktualizováno 
Žijící a stále aktivně tvořící velikán automobilového designu Giorgetto Giugiaro letos slaví čtyřicet let fungování studia Italdesign. Pan Designér si k výročí nadělil dárek v podobě studie Quaranta, což v italštině znamená čtyřicet.

Italdesign Quaranta | foto: Michal ŠafránekiDNES.cz

Ženevská studie jednoduchými proporcemi a ráznými linkami vzpomíná na studii Bizzarrini Manta, kterou Giugiaro namaloval právě před čtyřiceti lety v roce 1968. Manta, postavená na základech speciálu z Le Mans s osmiválcem od Chevroletu, stojí v Ženevě na stánku Italdesignu také.

Studie Quaranta si namísto hrubé síly vybrala hybridní soustrojí od Toyoty. 3,3litrový šestiválec (155 kW/211 koní) spolupracuje s elektromotorem v systému Hybrid Synergy Drive. Hybridní soustrojí pohání zadní kola, přední kola roztáčí pouze elektromotor. Dohromady dávají nabízí 200 kW (272 koní) výkonu a 288 kroutících newtonmetrů. Výkony jsou podle prohlášení Italdesignu na úrovni osmiválcového benziňáku, ovšem spotřeba a emise na úrovni čtyřválcového motoru.

Quaranta vystřelí z nuly na stovku za čtyři sekundy, dojezd je při 7,1litrové spotřebě až tisíc kilometrů a maximálku elektronicky omezili na 250 km/h.

Ještě zajímavější je ale pohled do třímístné kabiny. Uspořádáním 3+1 (3 dospělí + 1 dítě) už ohromovala před čtyřiceti lety Manta. Stejné řešení použil Giugiaro ve svém nejnovějším díle. Trojčlenná dospělá posádka sedí téměř v jedné řadě, řidičovo prostřední sedadlo je ale o něco povysunuté vpřed, za něj se pak vejde ještě dítě. Rám z uhlíkových vláken a hliníku a elektropohon umožnily použít speciální architekturu bez středového tunelu.

Bizzarrini Manta

Nekonvenční kupé je dlouhé 445 centimetrů, široké je 198 centimetrů. Výška je 1 230 mm. Rozchod předních kol 275/35 R20 je 1 759 mm, zadní kola 275/40 R20 jsou od sebe daleko 1 697 mm a rozvor je 262 centimetrů. Hmotnost je 1 400 kilogramů.

Celkem 268 hybridních koní schovaných za zády posádky pohání všechna čtyři kola. Inteligentní systém E-Four hospodaří se silou motorů podle potřeby. Při akceleraci, brzdění nebo jízdě v zatáčce jsou poháněna všechna čtyři kola, při nižších rychlostech a jízdě v přímém směru jsou poháněna pouze zadní kola, šetří se tak spotřeba a emise. O přenos síly se stará planetový variátor.

Za pozornost stojí výškově stavitelný podvozek, díky kterému auto přejede bez úhony až 23 centimetrů vysoké překážky. Solární panely na střeše napájejí palubní elektroniku, a když je slunečních paprsků přebytek, dobíjejí také akumulátory.

Zpětná zrcátka nahradily kamery. Na noční vyjížďku posvítí bixenonová světla, ostatní světla jsou složená z LEDek.

Giugiaro se chtěl pochlubit také vývojářskou divizí Engineering di Italdesign Giugiaro. Přední náprava tak dostala netradiční konstrukci s jedním centrálním tlumičem. Podobné řešení použili u Italdesignu už ve studiích Volta a Scighera. Řešení, které nahrazuje klasickou víceprvkovou nápravu, má garantovat dokonalou stabilitu v každé situaci.

Italdesign Quaranta v číslech 
délka x  výška x rozvor (mm) 4 450 x 1 230 x 2 620
šířka vpředu/vzadu (mm) 1 980/1 982
pneumatiky 275/35  R20 − vpředu
275/35 R20 − vzadu
motor V6 3311 ccm
max. výkon hybridního systému (kW/k) 20/272
max. krouticí moment (Nm) 288
max. rychlost (km/h) 250
zrychlení 0-100 km/h (s) 4,05
spotřeba kombinovaná (l) 7,1
hmotnost (kg) 1 400
emise CO2 (g/km) 180
 

Autor:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

BMW má zase superkupé. Českou cenu má zatím jen diesel za 2,7 milionu

BMW 8 2018

BMW začne na podzim prodávat velké luxusní kupé řady 8, která se tak vrací do hry po téměř dvaceti letech, kdy se...

Čím méně dveří, tím absurdnější cena. To je kupé Range Roveru

Range Rover SV Coupé

Range Rover se vrací ke kořenům. Několika stovkám zákazníků dodá třídveřový model. Právě první generace Range Roveru...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Najdete na iDNES.cz