Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čung-chua: Čínský národ vyráží dobýt Evropu

  13:46aktualizováno  13:46
Evropské automobilky zažívají těžké časy. Nejenže léta trpí pod náporem levnější konkurence ze strany japonských a korejských značek, ale teď budou muset odolávat útoku výrobců vozů z Číny.

Čínské automobilky ve spolupráci s evropskými dovozci plánují v nejbližších měsících prudkou expanzi do Evropy, kde se prodává nejvíc aut na světě po USA.

S Číňany vyjednávají také američtí dealeři aut, a tak by se Čína mohla během několika let stát významnou automobilovou velmocí, jak se to předtím povedlo Japonsku nebo Jižní Koreji.

Zatím v Evropě příliš mnoho čínských aut není. Začínají se však objevovat například v Rusku, kde se prodej automobilů v posledních letech prudce vzmáhá. Na začátku roku začali někteří ruští prodejci nabízet sportovní užitkový vůz čínské automobilky GreatWall Automobile, a to za ceny až o 35 procent nižší, než za jaké v Rusku prodávají svá auta jiní asijští výrobci.

O víkendu se Číňané předvedli na právě zahájeném autosalonu v Lipsku. Jde o jejich první show na velké evropské akci tohoto typu, přičemž Němci kvůli vysoké nezaměstnanosti vnímají čínskou konkurenci velmi citlivě. Zástupci automobilky Brilliance China Automotive Holdings spolu s evropským dovozcem aut Euro Motors z Gibraltaru představili sedan Čung-chua, což lze do češtiny volně přeložit jako Čínský národ.

Auto má konkurovat vozům, jako je Opel Vectra nebo Ford Mondeo. Ty se v Německu prodávají od zhruba dvaceti tisíc eur. Čung-chua má být levnější, ale jeho cena bude známa do podzimu, kdy se auto má začít prodávat v Německu. Podle německého listu Handelblatt chtějí Číňané od příštího roku prodat nejméně pět tisíc vozů ročně.

Podle Reinera Roethlinga z Auto Motors se vůz už tři roky prodává v Číně, ale v Evropě bude k mání v lepší výbavě s klimatizací, CD přehrávačem a elektrickým ovládáním oken. Mluvčí Euro Motors tvrdí, že jeho firma je přesvědčena o úspěchu modelu Zhonghua v Německu. „Je to vysoce kvalitní výrobek. Nic, co by působilo lacině,“ uvedl v deníku The Wall Street Journal Europe.

Podle něho si Brilliance vybrala Německo jako vstupní bránu do Evropy, protože „je to největší automobilový trh a je nejobtížnější se na něm prosadit. Když dokážete uspět v Německu, dokážete uspět všude.“

Čínská premiéra v Lipsku přichází jen pár měsíců poté, co tradiční britská značka MG Rover ohlásila plán spojení s jinou čínskou státní automobilkou v Šanghaji.

Před několika dny pak italský magazín Quattroruote napsal, že v Itálii probíhají utajované testy superlevného čínského auta za 4000 eur, tedy 120 tisíc korun. Auto se jmenuje Happy Emissary, v překladu šťastný posel. Vůz vyrábí státní čínská automobilka FAW. Miniautu s průměrnou spotřebou pod pět litrů na 100 kilometrů přitom nemají chybět airbagy, posilovač řízení nebo elektricky ovládaná okna. Více ZDE

Ani Spojeným státům se zřejmě čínská automobilová invaze nevyhne. Americký dovozce aut Visionary Vehicles patřící podnikateli Malcolmu Bricklinovi oznámil, že od roku 2007 začne dovážet do USA pět různých modelů od čínského podniku Chery Automobile.

Vyhlídka, že se do Evropy a Ameriky začnou dovážet levná auta z Číny, straší zdejší výrobce již několik let. Číňané mají oproti nim jednu obrovskou výhodu - nízké výrobní náklady na zaměstnance. Zatímco v USA vyjde jeden dělník na 20 eur, a v Německu dokonce 28 eur na hodinu, v Číně stačí 75 centů.

Avšak Číňané mají zároveň jednu nevýhodu. Budou teprve muset prokázat americkým a evropským zákazníkům, že jejich auta jsou kvalitní a bezpečná stejně jako ta vyráběná zavedenými značkami. „Špatné uvedení na trh jedné jediné čínské značky může způsobit, že ti další a třeba i lépe připravení to budou mít ještě těžší,“ zhodnotila šance čínských automobilek ve své nedávné studii společnost Ernst & Young.

Auto za 120 000 pro Evropu: Čínské Happy Emissary

Magická hranice dvouset tisíc korun, kolem které oscilují ceny nejlevnějších aut, která můžeme v autosalonech najít, by pro Happy Emissary neměla představovat sebemenší problém ...VÍCE

MADE IN CHINA. Nejen hračky a oblečení, ale z Číny už do Evropy míří také hotová auta. Prvním je limuzína Čung-chua (v anglickém přepisu Zhonghua, v českém překladu „Čínský národ“), která si o víkendu odbyla premiéru na autosalonu v Lipsku.

Autoři:




Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.