Loni zahynulo na českých silnicích 40 cyklistů, což je téměř devět procent obětí všech smrtelných nehod. A 29 z nich, téměř 73 procent, nemělo v době srážky na hlavě přilbu. Přitom používání cyklistické přilby snižuje riziko těžkého zranění hlavy o 69 procent a smrtelného zranění hlavy o 65 procent. Podle expertů by přes 40 procent usmrcených cyklistů, kteří neměli helmu, mohlo s přilbou přežít.
„Podle údajů zveřejněných v roce 2020 na webovém portálu Observatoře bezpečnosti silničního provozu v ČR nepoužívá přilbu 13,9 procenta dětských cyklistů,“ doplnil expert na bezpečnost v dopravě Roman Budský z Platformy Vize 0.
„V případě nehod cyklistů nejčastěji dochází k poranění horních a dolních končetin a hlavy. Pokud se podíváme na nehody cyklistů s auty, tak poranění hlavy je na prvním místě. Je velmi důležité naše křehké tělo chránit za všech okolností – ten, kdo vyjede na kole bez přilby, si rozhodně zahrává se svým vlastním životem,“ uvádí Lukáš Hutta, výkonný manažer Asociace Záchranný kruh.
Cyklistika prožívá v posledních letech v Česku obří rozmach. „Už nejde jen o volnočasovou aktivitu, lidé jízdní kolo stále častěji používají také pro cesty do práce nebo za zábavou,“ uvedl šéf dopravní policie Jiří Zlý s tím, že se bicykly přesunuly z přírody do měst.
Jakou si vybrat přilbu
|
I přes stoupající popularitu kol v Česku však popularita cyklistických přileb a bezpečnosti na kole obecně velmi pokulhává. „Problémem je především takzvaná pasivní bezpečnost. Nikdo z tří desítek usmrcených cyklistů v loňském roce nebyl mladší osmnácti let,“ upozornil. Jde především o pravidla, která většinou nejsou vynucována zákonem. U cyklistiky je to právě nošení cyklistické přilby. Ta je v Česku povinná do osmnácti let, dospělí ji nasazují dobrovolně.
Policie ČR proto s Týmem silniční bezpečnosti a Platformou Vize 0 a Asociací Záchranný kruh odstartovala bezpečnostní kampaň AUTOMATICKY, která bude Čechům na kolech tuto bezpečnostní nutnost připomínat.
Podle Budského z celoevropského průzkumu vyplynulo, že v Česku pravidelně přilbu na jízdním kole nosí přes 51 procent dospělých cyklistů. To je sice v rámci Evropy nadprůměr, na druhou stranu podle statistik každé sedmé dítě přilbu nenosí. Častým problémem je přístup rodičů, kteří přilbu nenasazují a nedávají dětem správný vzor.
Neplatí ani mýtus, že při pomalých rychlostech nebo na krátkou cestu je přilba zbytečná. Největší ochranu poskytuje právě při rychlostech do dvaceti kilometrů v hodině a nejčastěji cyklisté vyrážejí na cesty kolem pěti kilometrů.
Odborníci Centra výzkumu nehod Monashské univerzity v australském Melbourne došli k poznatku, že k největšímu počtu kolizí či pádů z jízdního kola dochází při rychlostech 15 až 24 kilometrů v hodině. „Není to nijak nízká rychlost. V průměru odpovídá volnému pádu hlavou na betonovou vozovku z výšky cca dvou metrů. Ani největší optimista si nedovolí tvrdit, že se takový pád obejde bez vážného zranění hlavy,“ poznamenal Budský.
Kampaň AUTOMATICKY
|