Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

ČZ 175: levný stroj pro začátečníky i pro radost

aktualizováno 
Nejstarší stopětasedmdesátky ČZ modelu 356 z padesátých let - Nejstarší stopětasedmdesátky ČZ modelu 356 z padesátých let kývačky tehdejší společné koncepce Jawy a ČZ - vyznávají začátečníci, ne příliš movití lidé,kteří chtějí či potřebují motocykl... a poslední dobou stále víc i fandové motoristické historie. Ti však nemají zájem o všechno, zvláště ne o plody lidové tvořivosti, která během uplynulých desetiletí »vylepšovala« původní stroje nejrůznějšími nepůvodními díly a módními trendy, v extrémních případech až do podoby příšerných monster.
ČZ 175

ČZ 175 | foto: MAFA - Jiří Bervida


Zato motorky uchované ve svém základním duchu a s platnými doklady včetně řádně zaplaceného povinného pojištění nezůstávají na trhu ojetin nepovšimnuty. Kupce nacházejí za částky od zhruba tří tisíc do deseti tisíc korun - to podle stavu a kvality. Do budoucna jejich hodnota zvlášť u nejstarších a zcela původních exemplářů zřejmě vzroste, leč vzhledem k obrovským sériím vyrobených kývaček nelze čekat horentní částky,k nimž se už nyní dostaly kupříkladu nesrovnatelně vzácnější Jawy 500 OHC. Ty se - pro ilustraci uvedeno - prodávají v solidním stavu i za 70 tisíc korun. Od staré a poměrně lehce ovladatelné ČZ 175 lze čekat příjemné a klidné svezení, ale o nějakém razantnějším zážitku nemůže být řeč. Motor s výkonem osmi koní má devadesátikilometrovou maximální rychlost a také věk je na koncepci samozřejmě znát. Stroj v dobrém stavu jezdí se spotřebou mezi třemi až čtyřmi litry benzinu, s nímž se olej mísí v dnes neobvyklém poměru 1:25. U starého stroje může být špatné prakticky cokoliv: motor, karburátor, převodovka, brzdy, tlumiče... Na druhé straně však zůstává skutečností, že jednoduchou techniku opraví snad každý zručnější motorista. Navíc je dobré, že dodnes lze sehnat některé originální náhradní díly, a to hlavně u obchodníků, kteří v minulých letech koupili likvidované sklady někdejší Mototechny či opravárenských firem. I důležité kusy přitom jsou obvykle laciné - například píst se dá pořídit za cenu kolem dvou set korun, asi 40 korun stojí pístní kroužky, 80 korun chtějí opraváři za nalepení nového brzdového obložení na čelist. Na trhu se objevily dokonce i repliky originálních výfuků: ale to už je záležitost ne stovek, ale tisícovek korun. Zájemci o koupi staré ČZ 175 by tedy měli sledovat především původnost vyhlédnutého stroje a přitom ocenit také originální lak, byť zřejmě bude mít vady. Kdo se ale nehodlá hned pustit do práce, ten se musí zaposlouchat, zda neklepe motor. Důležité je sledovat také elektroinstalaci a zvláště dobíjení akumulátoru, který velmi pravděpodobně bude špatný. Vysloužilé mohou být i nepříliš pevné vidličky řazení, volná bývá ve svém uložení řadicí páka. Servisů, které jsou ochotny přijmout zmíněné motorky k opravě,ubývá. Zůstávají hlavně mimo největší města a na venkově,kde strojů ČZ 175 jezdí v nejběžnějším provozu pořád ještě dost. Kdo by se rozhodl starou ČZ 175 renovovat tak, že bude skutečně jako nová, ten se musí činit jen pro svoji radost. Při současných cenách chromování a individuální výroby součástí a dílů, které budou k nesehnání, se totiž náklady vyšplhají až na desítky tisíc korun, tedy do sfér, kdy na rentabilitu nelze pomýšlet.

-
- celkově zastaralá koncepce
- menší výdrž ve srovnání s modernějšími stroji
- nedostupnost některých náhradních dílů
- nutnost častější údržby a oprav
- málo servisů, kde stroj ještě opraví

+
- nízká pořizovací cena
- v případě zachovalých a původních kusů cena poroste
- navzdory stáří solidní jízdní vlastnosti
- laciné náhradní díly a provoz
- jednoduchá údržba a poměrně snadné opravy

Autor:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.