Dálnice D1 - Úsek z Vyškova do Kroměříže. | foto: MF DNES

D1 se staví už čtyřicet let, hotova bude v roce 2013

  • 92
Dálnice je nejdelší, nejvytíženější, nejnebezpečnější a nedokončená... 8. září 1967 začala pražským úsekem Spořilov-Čestlice výstavba dálnice D1. Nejznámější "brněnská" dálnice slaví dnes čtyřicet let. Stále jí ale chybí šest let stavby.

Dálnice byla schválena již 4. listopadu 1938 a vzápětí se začalo se stavbou "silniční magistály"  Praha – Jihlava – Brno – Zlín – slovenská hranice.

160 km/h už před 80 lety
"Dé-jednička" měla být zapojena do německé dálniční sítě a proto byl projekt upravený podle protektorátních pravidel. Počítal s návrhovou rychlostí 160 km/h a v některých úsecích s šesti jízdními pruhy. Poválečné úsporné varianty ovšem tyto velkorysé plány notně změnily.

Omezený stavební ruch panoval na dálnici mezi Prahou - Brnem až do roku 1942, kdy byla stavba zastavena. V té době stojí 77 kilometrů rozestavěné dálnice a víc než 60 mostů.

Po válce byla stavba v omezeném rozsahu obnovena, v roce 1950 však byla opět zastavena.

6,9 kilometr, směr Praha. Minulost a dnes.

Po jejím obnovení před čtyřiceti lety se počítalo s tím, že dálnice povede na Slovensko a končit bude na hraničním přechodu Starý Hrozenkov.

Prvních 20 kilometrů za tři roky
Výstavba vůbec prvního dálničního úseku u nás mezi Prahou a Mirošovicemi trvala tři roky. 8. září 1967 byla stavba zahájena, slavnostní otevření prvních 21,3 kilometrů dálnice se konalo 12. července 1971.

Z Prahy až do Brna bylo možné dojet po dálnici poprvé 8. listopadu 1980 po dokončení humpoleckého úseku D1. V roce 1992 se "Dé-jednička" protáhla až k Vyškovu.

Po rozpadu federace byla trasa D1 odkloněna od Brna na Ostravu s ukončením u Lipníka nad Bečvou. Poslední změnou bylo rozhodnutí, že se v D1 změní i budovaná D47, která spojí Lipník nad Bečvou s Ostravou a polskou hranicí. Celkem by D1 měla dosáhnout délky 377 km.

První návrhy s Prahou nepočítaly
První návrhy na stavbu dálnice napříč republikou se objevily v třicátých letech dvacátého století. První projekty počítaly s trasováním mimo obydlená území (například z Plzně do Košic, nebo z Chebu do Chrustu na Zakarpatské Rusi).

Zajímavou vizi představil Jan Baťa ve své knize "Budujeme stát pro 40 milionů lidí", který navrhoval vést dálnici z Chebu do Velkého Bočkova na dnešních ukrajinsko-rumunských hranicích, opět mimo městská centra, dokonce nechal na své náklady vypracovat projekt.

4,9 kilometr, směr Ostrava. Minulost a dnes.

Po Mnichovské dohodě bylo třeba pracovat na novém projektu, nový návrh trasy Praha - Jihlava včetně pražského okruhu byla připravena během 12 dnů.

Díky neustálému přetěžování dálnice jsou připraveny plány na rozšíření na šest jízdních pruhů, podobně jako na úseku Praha - Mirošovice. Bohužel projekt naráží na nedostatek financí a vysokou technickou náročnost.

Dálnice D1 je nechvalně proslulá také jako nejnebezpečnější dálnice. Kritickým úsekem je například Praha-Mirošovice, kde se stalo v posledních letech nejvíce nehod z celé D1 (v roce 2005 to bylo 71 a v roce 2006 potom 66). Nejvíce nehod se také stává v okolí Humpolce, Brna a na Jihlavsku.

České republice zbývá dobudovat 320 kilometrů dálnic a 800 kilometrů rychlostních silnic. Celkové náklady na dostavbu se podle údajů Ředitelství silnic a dálnic vyšplhají na 360 miliard korun. Síť by se měla dobudovat do roku 2013, překážkou je však nedostatek peněz. Nyní mají motoristé k dispozici necelých 630 kilometrů dálnic a 350 kilometrů rychlostních silnic.

DÁLNICE D1 V ČÍSLECH

Předpokládaný konec výstavby: 2013, úsek Říkovice-Přerov

Dálnice má dva jízdní pruhy v každém směru, vzhledem k vysoké intenzitě dopravy bylo prvních 21 km z Prahy do Mirošovic přebudováno v letech 1996 - 1999 na dvakrát tři pruhy, stejné rozšíření je plánováno i okolo Brna

Počet mimoúrovňových křižovatek: 37

Počet odpočívek: 31

Nadmořská výška:
- nejvyšší 655 m. n. m. na 104. v km 
- nejnižší 203 m. n. m. na 196. km

Intenzita dopravy:
- nejvyšší - přes 100 000 automobilů za 24 hodin u Prahy
- nejnižší - cca 38.000 automobilů za 24 hodin u Humpolce

Nejvyšší most: most Vysočina ve Velkém Meziříčí, 76 m vysoký

Nejdelší most: most přes Sázavu u Hvězdonic, 462 m dlouhý

Počet nehod:
2000 - 2966
2001 - 3060
2002 - 2709
2003 - 2653
2004 - 3227
2005 - 2907
2006 - 2831

Některé kritické úseky D1:
-  úsek z Prahy do Mirošovic, v posledních dvou letech bylo nejvíce nehod z celé D1 na 11. km (71 v roce 2005 a 66 v roce 2006) 
-  kritický úsek na Vysočině se táhne v délce kolem 50 kilometrů, nejvíce nehod je v okolí Humpolce a na Jihlavsku - okolí Brna

Ostatní:
- stavba D1 si vyžádala nejhlubší zářez do okolní krajiny - Lensedelský zářez u hvězdonického mostu přes Sázavu je až 38 metrů hluboký a 500 metrů dlouhý
- "dvoupatrový" most - most přes řeku Želivku u Vojslavic na D1 je postaven nad původním dálničním mostem ze 40. let minulého století, který je využíván jako místní silnice
- letiště - úsek D1 u Náměště nad Oslavou byl vybudován jako provizorní vojenské letiště, a proto zde nebyl zřízen klasický střední dělící pás se svodidly apod.

Podél D1 je řada nevyužitých dálničních staveb z let 1939-42 a 1945-50, nejvíce na úseku kolem vodní nádrže Želivka mezi Souticemi a Humpolcem (rozestavěné mosty, náspy ap.) a v moravském pohoří Chřiby, naopak především v blízkosti Prahy byla řada těchto starších staveb pro D1 využita.

Zdroj: ŘSD

Nový úsek dálnice D1

Postup otevírání jednotlivých úseků dálnice D1

12. července 1971

Otevřen první dálniční úsek na území
tehdejšího Československa - úsek dálnice
D1 Praha-Mirošovice (délka 21,3 km)

6. září 1972

Kývalka - Brno-západ (8,2 km)

3. listopadu 1973

Velká Bíteš - Kývalka (19,5 km)

Květen 1975

Velké Meziříčí-východ - Lhotka (5,1 km)

Prosinec 1975

Lhotka - Velká Bíteš (9,2 km)

28. října 1976

Řehořov - Měřín (7,2 km) a
Brno-západ - Brno-centrum (3,7 km)

Prosinec 1976

Měřín - Velké Meziříčí-západ (6,5 km)

Červenec 1977

Mirošovice - Hořice (54,1 km)

30. září 1978

Brno-centrum - Brno-jih (2,5 km)

28. listopadu 1978

Velké Meziříčí- západ - Velké Meziříčí- východ (7,5 km)

6. října 1979

Hořice - Jiřice (10,2 km); v polovičním profilu
byl úsek v provozu již od 6. května 1979

22. listopadu 1979

Pávov - Řehořov (15,3 km)

7. listopadu 1980

Jiřice - Humpolec (6,1 km); v polovičním
profilu byl otevřen 22. listopadu 1979

8. listopadu 1980

Humpolec - Pávov (20,7 km); stavba byla posledním
zprovozněným úsekem mezi Prahou a Brnem

Prosinec 1982

Brno-východ - Holubice (7,6 km)

9. září 1983

Brno-jih - Brno-východ (6,8 km)

11. listopadu 1988

Holubice - Tučapy (9,1 km)

30. července 1992

Tučapy - Vyškov (9,6 km)

24. října 2005

Vyškov - Vrchoslavice (17,5 km); D1 se prodloužila
na současných 247,5 km

Rozestavěné a připravované úseky D1 délka předpokládaný termín zprovoznění

Mořice - Kojetín

6,6 km

podzim 2009
Kojetín - Kroměříž západ 4 km listopad 2008
Kroměříž západ - Kroměříž východ 3 km 2008
Kroměříž východ - Říkovice 11,3 km 2010
Říkovice-Přerov 10,1 km 2013
Přerov-Lipník nad Bečvou 14,3 km 2011
D47: Lipník nad Bečvou - Ostrava - Polsko 80,2 km 2009


,