Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dacia bude šplhat na slavný kopec. Duster na to dostal 862 koní

  12:40aktualizováno  12:40
Nejvýkonnější a zároveň nejšílenější dacia vyjede na trať už za necelý měsíc. Speciální Duster No Limit chce vyhrát v legendární jízdě na vrchol Pikes Peak v USA. Výkon auta je velkolepý, hmotnost naopak muší. Tohle rumunské monstrum bude pekelně rychlé.

Dacia Duster 'No Limit' | foto: Dacia

Legendární závod na americkou horu Pikes Peak sledují automobiloví nadšenci především kvůli kategorii monster bez omezení jejich konstrukce. Na vrchol se tak ženou speciály, které sériové produkty jen vzdáleně připomínají, aby jim mohly udělat dobrou reklamu.

A přesně v této kategorii chce letos uspět speciál rumunské Dacie, který bude pilotovat francouzský jezdec Jean-Philippe Dayraut. S šílenými závody má hodně zkušeností, je totiž trojnásobným vítězem zimní Andros Trophy, v které jezdí speciály po ledové ploše.

Se sériovým modelem Duster má speciál pramálo společného. Ale vzdáleně ho připomíná a jmenuje se stejně. Jinak ale máme před sebou zcela od začátku zkonstruovaný speciál, který má téměř osmkrát vyšší výkon než nejsilnější sériový duster z prodejny. Jiný je podvozek i karoserie a ovšemže konstruktéři použili i jinou převodovku. Sériová by si s obřím výkonem neporadila ani náhodou.

Dacia Duster 'No Limit'

Pod kompozitní kapotou Dusteru No Limit trůní motor s Nissanu GT-R, který je sám o sobě velmi silný. Z objemu 3,8 litru dává v sérii tento dvakrát přeplňovaný šestiválec 390 kW (530 koní). Jenže to by na úspěch v kategorii speciálů závodu Pikes Peak nestačilo, a tak ho konstruktéři od Renaultu (kam Dacia i Nissan patří) a spolupracujících firem Tork Engineering a Sodemo naladili až na šílených 634 kW, což je 862 koní. Točivý moment pak vrcholí na hodnotě 900 Nm. Motory Nissanu GT-R jsou oblíbeným nářadím pro úpravce. Uvedené výkony v závodním speciálu Dacie pak patří mezi ty nejsilnější, za podobné úpravy pro Nissan by bylo nutné zaplatit okolo milionu korun.

Výkon je jedna věc, druhým podstatným parametrem je pak hmotnost auta. I v tomto směru se konstruktérům podařilo ohromit soupeře. Díky lehké konstrukci a kompozitní karosérii váží Duster No Limit jen 950 kilogramů a poměr výkonu a hmotnosti se tak velmi přiblížil k poměru jeden kůň na jeden kilogram. Bohužel, Dacia nezveřejnila zrychlení ani maximální rychlost auta. V každém případě bude obří výkon motoru rozdělovat na všechna čtyři kola speciální závodní převodovka.

Dacia Duster 'No Limit'

Silueta speciálu No Limit sice původní Duster připomíná, ale výraznou podobu najdeme jen u přední masky a světel. Auto je jen třídveřové, střecha se v zadní části doprostřed zužuje a až za autem trůní obří spoiler, jehož šířku mohou dnešní oškubané Formule 1 autu jen závidět. Velký spoiler je i vpředu, a to hodně nízko.

Auto leží téměř na zemi, na českých silnicích by mu oplastování asi dlouho nevydrželo. Z boku zaujmou výrazně vytažené blatníky a pak také po obou stranách vyvedené výfuky. Ty se musely přestěhovat na bok před zadní kola, protože vzadu vespod je umístěný obrovský difuzor. Aerodynamiku testovala Dacia (tedy spíš mateřský Renault) v aerodynamickém tunelu, což u podobných speciálů nebývá obvyklé. Duster No Limit tak má poměrně velké šance závod vyhrát.

Téměř dvacetikilometrový závod Pikes Peak s převýšením 1 439 metrů v minulosti vyhrálo několik slavných jezdců a aut. Připomenout můžeme rekord japonského jezdce Nobuhiro Tajimy se speciálem Suzuki SX7, který trať v roce 2007 zdolal za 10 minut a jednu a půl sekundy. Koncem osmdesátých let se po trati proháněly legendární speciály Audi Quattro S1 s Michele Moutonovu nebo Walterem Röhrlem, či Peugeot 405 T16 s Ari Vatanenem. Letošní ročník bude už 89. a závodit se bude 26. června.

Autoři:






Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.