Dacii se daří. Jako jedna z mála evropských automobilek roste a třeba v červnu na českém trhu předběhla v prodejích i mateřský koncern Renault. Low-costový koncept levných aut s jednoduchou ale robustní technikou se tak u zákazníků setkal s velkým úspěchem.
Asi nejpovedenější Dacií a zároveň designově nejpodařenější je terénní model Duster. Ten firma prodává od roku 2010 a v Evropě patří mezi nejlevnější SUV na trhu. S čísly prodejů na českém trhu dotírá i na tuzemskou Škodu Yeti.
Auto je postaveno na platformě B0 původem od Nissanu (patří do koncernu Renault). V případě pohonu všech kol využívá duster opět osvědčenou techniku od Nissanu. Velmi blízko má k modelu qashqai. V Evropě se duster prodává pod značkou Dacia, na některých trzích se ale prodává pod značkou mateřského Renaultu. A pozor, pofaceliftovaný duster se stal i základem pro nový Nissan Terrano, který se teprve dostane do prodeje.
Faceliftovanou podobu dusteru automobilka ukázala již dříve, premiéru si ale odbývá na probíhajícím autosalonu ve Frankfurtu. Na veřejnost se tak dostala i podoba interiéru, který prošel taktéž proměnou. Nová přístrojová deska dostala ve vyšších verzích velký navigační a multimediální systém se sedmipalcovým displejem. V nižší výbavě pak zákazníci dostanou mediální systém bez navigace.
Nová středová konzola palubní desky se povedla, interiér vypadá luxusněji. Vyšší multimediální systém obsahuje navigaci a Bluetooth konektivitu. I levnější systém bez navigace má Bluetooth a k tomu USB konektor. Navigace je ale umístěna dost nízko, řidič se asi víc bude řídit hlasovou navigací. Dodejme, že doposud se do dusteru dala objednat jen přenosná malá navigace. Konzoli dominují dvě boční vertikální lišty, před spolujezdcem je pak nově v horní části palubní desky otevřená přihrádka.
Zákazníci se mohou těšit i na nová sedadla, v případě příplatkové výbavy čalouněné kůží. Dobrou zprávou je, že přední ovládání elektrických oken se přestěhovalo z prostoru mezi sedadly na obvyklejší místo na dveřích. U řidiče pak lze okna stahovat jedním dotykem bez nutnosti držení tlačítka.
Zvenku se Duster dostal novou masku chladiče s ozdobným mřížkováním. Nový tvar mají i přední světlomety. Obě změny se snaží udělat z dusteru na pohled lepší zboží. Novou grafiku pak mají i zadní světlomety.
Velkou novinkou je pak nový agregát v nabídce. Vedle doposud jediného benzinového motoru 1,6 s výkonem 77 kW dostane Duster po modernizaci i zajímavý přeplňovaný agregát TCe o objemu 1,2 litru s výkonem 92 kW a maximem točivého momentu 205 Nm ve dvou tisících otáčkách. Výrobce slibuje normovanou spotřebu šest litrů na sto kilometrů. Pro větší efektivitu jízdy bude mít duster indikátory řazení na palubní desce.
V případě dieselových motorů zůstává nabídka nezměněna. V nižší výbavě je k dispozici motor dCi 1,5 litru s výkonem 66 kW, v nejvyšší výbavě pak stejný motor naladěný na 80 kW. Opět bude na výběr mezi pohonem přední nápravy a všech kol.
Ceny faceliftované verze zatím automobilka nezveřejnila, ale neměly by se výrazněji lišit od současné nabídky. Ta začíná na 249 000 korunách za dvoukolku s benzínovým motorem 1,6. Nejlevnější model s pohonem všech kol začíná na 315 000 korunách opět s motorem 1,6. Nejdražší verze s dieselem o výkonu 80 kW a pohonem všech kol stojí 385 000 korun.