Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejlevnější auta nanovo: první svezení s Daciemi Logan a Sandero

aktualizováno 
Když se v roce 2004 představila první generace Dacie Logan, asi ani výrobce netušil, jak úspěšnou kariéru má před sebou. Velké levné auto původně určené pro méně náročné trhy se totiž úspěšně etablovalo i v západní Evropě, stejně jako hatchback sandero, který rozšířil nabídku o čtyři roky později. Teď jsou tu oblíbené dacie podruhé.

Dacia Sandero | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Trefa do černého

Za úspěchem první generace loganu, který odstartoval novodobou historii rumunské značky, stála především cenová politika. Dostupné auto s jednoduchým designem, velkým vnitřním prostorem a prověřenou technikou Renaultu oslovilo hlavně nenáročné zákazníky a díky šrotovnému v některých zemích i ty, kteří by se jinak spokojili s ojetinou.

Dacia Logan

Jenže osvědčené praktiky, které na zákazníky zabíraly před pár let,y už dnes tak dobře nefungují. Postavit levné rodinné auto se navíc snaží stále víc výrobců, takže se u Dacie musí mít na pozoru. Oživit nabídku a navázat na úspěchy první generace a prodejního šlágru jménem Duster teď přijíždí nový logan a sandero.

Vzhled jako přidaná hodnota

Dvojice rumunských novinek nezapře jistou příbuznost s předchůdci a nijak ji netají ani výrobce. Ostatně i rozdíly v rozměrech jdou na vrub především designu.

Může se hodit

Pořiďte si auto do 100.000Kč. Vybírejte z pestré nabídky ojetých vozů na Automodul.cz.

Logan je teď o 100 mm delší, o 7 mm užší a o 8 mm nižší. Hatchback sandero mezigeneračně narostl o 38 mm, menší je naopak na šířku i na výšku (minus 14 mm a minus 16 mm). I s omezeným prostorem pro vývoj se konstruktérům podařilo proměnit oba modely k nepoznání. Ikonami v oblasti designu se asi nestanou, rozhodně však zaujmou.

Nová, podstatně výraznější příď ve stylu modelů Dusteru a Lodgy nejlevnějším daciím sluší, stejně jako přepracované zadní partie. Celek teď působí nejen robustně, ale i podstatně propracovanějším dojmem. Ospravedlňovat fádní design nízkou pořizovací cenou už výrobce rozhodně nemusí, obě nové dacie se totiž mohou pochlubit celkem pohledným kabátem. Vyloženě povedené je hlavně pseudoterénní Sandero Stepway opatřené řadou pěkných plastových doplňků a zvýšenou světlou výškou.

Pohlednější praktik

Podobně rozsáhlými úpravami prošel také interiér. Výhradně tvrdé plasty a jednoduché funkční tvary tu jsou i nadále, opticky však působí prostor pro posádku o poznání lépe. Zcela nové pojetí přístrojové desky a dveřních výplní daciím prospělo. Snaha o unifikaci vzhledu s ostatními sourozenci se totiž příznivě projevila nejen na kvalitě materiálů, rozsahu funkční výbavy, ale i z hlediska ergonomie.

Dacia Sandero

Bohužel ani v druhé generaci se zákazníci nedočkají podélně nastavitelného sloupku řízení. Nově si naopak mohou pořídit třeba multimediální systém MediaNav s barevným dotykovým displejem, rádiem, navigací a Bluetooth handsfree nebo tempomat s omezovačem rychlosti.

V tom nejpodstatnějším, tedy v nabídce vnitřního prostoru se obě novinky naštěstí nijak nezměnily. Nadprůměrně velký rozvor obou modelů ještě narostl, i když jen nepatrně: o 4 mm u sedanu a o 1 mm u hatchbacku. Velkorysý prostor pro posádku i zavazadla tak bude patřit k největším přednostem i v nové generaci.

Shodný s předchůdcem je i objem zavazadlového prostoru obou modelů, 510 litrů u loganu a 320 litrů v případě sandera. Možnosti využití nově rozšiřuje standardně dodávaná asymetricky dělená a sklopná zadní řada sedadel.

Jde s dobou

Asi největší pokrok nastal pod kapotami nových dacií.  Osvědčené čtrnáctistovky a šestnáctistovku už v nabídce nenajdete, pryč je také zastaralá verze naftové jednapětky. Základní motorizaci teď představuje čtyřválec 1,2 litru s výkonem 75 koní, který výrobce nabízí i v přestavbě na LPG, ovšem s trochu sníženým výkonem (72 koní).

Nabídku zážehových jednotek dále pokrývá moderní přeplňovaný tříválec 0,9 TCe, který se teprve nedávno premiérově představil ve čtvrté generaci Renaultu Clio. Vznětové motory jsou v nabídce dva, shodně patnáctistovky DCi páté generace s výkony 75 a 90 koní.

Přeplňovaný litr

Dražší benzinovou motorizaci jsme vyzkoušeli při představení modelů ve Španělsku, kam redakci automobilka pozvala, jako první. Podle předpokladů a předchozích zkušeností z clia jsme očekávali, že podlitrové TCe nebude mít s rozhýbáním nových levných dacií problém. Skutečnost je ale lepší než předpoklady.

V malém renaultu se přeplňovaný tříválec trochu víc ozýval, tady je jeho hluk slyšet podstatně méně. Pocitově lepší práci tu odvádí 90 benzinových koní i z hlediska dynamiky a vlastně nejen pocitově. Pohled do technických údajů prozrazuje, že dacie ve sprintu na stovku clio poráží o 1,1 vteřiny. V ostatních aspektech je projev motoru u obou aut stejný. V nízkých otáčkách je línější, má plynulou gradaci výkonu a pro udržení dynamiky je zapotřebí držet ho v otáčkách. Při trochu svižnější jízdě si vystačí zhruba se 6–7 litry benzinu.

Dacia Sandero

Dacia Sandero

To LPG verze základní dvanáctistovky je úplně z jiného těsta. Její projev je nečekaně vágní. Při rozjezdech má motor tendenci zhasínat, v nízkých otáčkách nejeví příliš chuti do života a přidušeně bohužel působí i v ostatním spektru otáček. Jeho odezva na pokyny od plynového pedálu je pomalá a při dálničních rychlostech navíc nepříjemně duní. Jediným pádným argumentem pro jeho koupi jsou tak nižší provozní náklady.

Tou nejlepší a bohužel i nejdražší volbou pro dvojici rumunských novinek je silnější vznětová motorizace. Patnáctistovka s výkonem 90 koní sice nenabízí nejlepší dynamiku, v ostatních ohledech tento deficit vrchovatě vynahradí.

Má kultivovaný chod, minimální vibrace, v běžném provozním režimu je solidně odhlučněná. Nabízí vždy dostatek síly, rychle se sbírá z jakýchkoliv otáček, má dobře vyhlazený turboefekt a v kombinovaném cyklu se navíc spokojí s pěti litry nafty.

Všechny motory jsou standardně spojeny s manuální pětistupňovou převodovkou, která se od minule trochu zlepšila v kultuře řazení. Dlouhé dráhy, která musí páka v kulise urazit, jí ovšem zůstaly i nadále.

Solidní jistota

Dacie nepatří k autům, která by si kladla za cíl ukojit řidičské vášně svých majitelů, na tom však rozhodně není nic špatného. Potenciální zákazníci při jízdě z bodu A do bodu B stejně ocení spíš cestovní komfort a snadné ovládání, a to jim nové dacie zajistí spolehlivě.

Měkčím nastavením podvozku, který dobře absorbuje nerovnosti, rumunský výrobce potvrzuje orientaci především na východní trhy. Komfortní charakter naladění, který přijde vhod i na našich rozbitých cestách, bývá často vykoupen nižší jízdní stabilitou a hůře předvídatelným chováním.

O to příjemnější je zjištění, že nové dacie žádnými závažnými neduhy netrpí. Nejezdí jako třídní premianti, ale rozhodně se po stránce jízdních vlastností nemají za co stydět. Mezigeneračně se zvětšila hlavně jistota v rychle projížděných zatáčkách, citelně lepší je chování při rychlé změně směru, pocitově klidnější je i zadní náprava tvořená torzní příčkou.

Fotogalerie

Jen u Sandera Stepway, který má o 44 mm větší světlou výšku, se musí řidič vyrovnat s většími náklony karoserie a s menší odolností vůči bočnímu větru.

Řízení vybavené v dnešní době trochu archaickým hydraulickým posilovačem představuje solidní standard. Není zbytečně přeposilované, jak bývá zvykem u elektrických konkurentů a zajišťuje alespoň obecnou představu o tom, co se děje s předními koly.

Trochu za očekáváním zůstala jen brzdová soustava. Nástup má vlažnější, dávkování není úplně přesné a pod zátěží má tendenci rychle vadnout. Pro všechny případy jsou všechny verze vybaveny obvyklými elektronickými asistenty, mezi kterými nově nechybí ani ESP.

Nová generace, stejná cena

Dacie Sandero a Sandero Stepway jsou na našem trhu v prodeji už nyní, logan dorazí do českých showroomů v únoru. Cenová politika kopíruje nabídku předchozí generace. Základní sandero v provedení Access je k mání za 159 900 Kč (1,2 16V 55 kW), nejlevnější Sandero Stepway ve verzi Ambiance lze pořídit za 219 900 Kč (0,9 TCe 66 kW). Cena modelu Logan zatím nebyla stanovena, dá se však očekávat, že základní provedení nebude stát víc než 180 tisíc Kč.

Bohatší základ i seznam příplatků

Mezigeneračně se zlepšila také výbava. Základní provedení Access zahrnuje čtveřici airbagů, ABS, ASR a ESP, posilovač řízení, asymetricky dělenou zadní lavici v poměru 1/3 : 2/3 a dva úchyty ISOFIX na zadních sedadlech. Vyšší výbava Ambiance zahrnuje navíc dálkově ovládané centrální zamykání, elektrické ovládání předních oken a nárazníky v barvě karoserie. Nejvyšší provedení Arctica je bohatší o palubní počítač, manuální klimatizaci, rádio s přehrávačem CD a ovládáním pod volantem, Bluetooth handsfree, mlhové světlomety, výškově nastavitelný volant a sedadlo řidiče. V seznamu příplatkové výbavy najdete navigační systém, parkovací senzory, tempomat s omezovačem rychlosti, kožené čalounění, kola za lehkých slitin a další doplňky.

Dacie Logan a Sandero v číslech
Motorizace1,2 16V1,2 16V LPG0,9 TCe1,5dCi1,5dCi
Zdvihový objem (cm3)1149114989814611461
Max. výkon (kW/koní)55/7553/7266/9055/7566/90
Max. točivý moment (Nm)107105135200220
Zrychlení 0-100 km/h (s)14,515,111,114,612,1
Maximální rychlost (km/h)156154175164173
Průměrná spotřeba (l/100 km)5,97,5**5,23,83,8
Délka / šířka / výška / rozvor (mm)4347 / 1733 / 1517 (4058 / 1733 / 1518)*/ 2634 (2589)*
Objem kufru (l)510 (320)*
* údaje pro model Sandero
** litrů LPG




Nejčtenější

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Další z rubriky

Tuktuk Bajaj
Nejbizarnější motoristický zážitek je jízda tuktukem. Rád dělá kotrmelce

Byl to jeden z nejbizarnějších zážitků mého motoristického života, a to jsem jezdil už skoro se vším, co má čtyři kola. No jo, on má vlastně tuktuk jen tři,...  celý článek

Lexus LC
Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.  celý článek

Opel Crossland X
Opel Crossland X je velké auto za malé peníze

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahrazuje v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.