Lada Largus

Lada Largus | foto: AvtoVAZ

Nesmrtelná dacia: logan vyráží na novou štaci jako Lada Largus

  • 139
V Česku toto auto známe jako Dacii Logan MCV. Obří jednoduché laciné auto v českém ceníku rumunské značky kroutí poslední měsíce kariéry. V Rusku je to teď novinka největší domácí automobilky.

Renault-Nissan a AvtoVAZ (výrobce lad) představují nové praktické kombi pro místní trh. Logan MCV se stal ladou jen výměnou znáčků na karoserii a volantu.

AvtoVAZ řízený Igorem Komarovem je největší ruská automobilka. Renault má ve firmě čtvrtinový podíl.

Lada Largus

Francouzský výrobce virtuozně prodloužil jednoduchému autu stojícímu na platformě Renaultu Clio třetí generace život o pořádný kus. Na podobné relikvie je ruský trh jako dělaný, dodnes se tak v hloubi širé Rusi vyrábějí lady, což je nesčetněkrát modifikovaný klasický žigulík. Více o nesmrtelné ladě čtěte zde

O pohon vozu se stará benzinová jedna-šestka. O diesely při místních cenách benzinu není v Rusku zájem, ale je taky otázkou, jak by citlivé moderní diesely naftu od ruských benzinek strávily.

Čtyřválec pro largus je k mání ve verzích s 89 (8V) a 107 koňmi (16V). Motor je vždy spojený s pětistupňovým manuálem. Stejně jako v případě Dacie Logan je na výběr mezi pěti a sedmimístnou verzí. Chystá se i verze pro řemeslníky se zaplechovanými bočními okny.

Largus bude k mání jen na ruském trhu za ceny odpovídající přibližně 280 tisícům korun. Výroba probíhá v "městě lad" v Togliatti.

Úspěšný projekt

Logan (původně projekt X90, čtěte zde) nabízela francouzská automobilka od roku 2004 ve východní Evropě pod rumunskou značkou Dacia a na západě jako Renault. Stojí za zmínku, že Česko mělo být podle původních plánů vlastně nejzápadnějších zemí, kde se mělo jednoduché laciné auto v Evropě nabízet. Nakonec byl logan hitem i ve Francii a Německu.

Po nástupu kulatějšího hatchbacku sandero se začal logan z Evropy postupně stahovat, ve verzi sedan už nové auto v Česku nekoupíte, jinde po světě se ale stále prodává. Někde jako Renault Logan, v Íránu je to Renault Tondar, v Indii Mahindra Verito a třeba v Mexiku slyší na jméno Nissan Aprio.

Velké kombi MCV prodávané od roku 2007, které dalo vzniknout i dodávce nebo pick-upu, se v Česku stále ještě prodává, stažení z Evropy je ale otázkou několika měsíců.

Hranatý Logan MCV nahrazuje bachratější Dacia Lodgy. "Auta už by měla být u dealerů. Dodací doba je dva až tři měsíce," uvádí k letošní novince značky operátor na infolince českého zastoupení automobilky.

"Zatím nemáme informace o ukončení prodeje loganu. Objednávat auta je stále možné," dodává s tím, že v ukončení prodeje v Česku se odhaduje na konec letoška nebo příští rok.

Dacia Logan MCV

Živoucí muzeum

Nabídka automobilky VAZ nikdy nebyla festivalem novot. Nejpokrokovějším modelem, viděno optikou své doby, byla terénní niva. Všehoschopný rustikální teréňák je taky v nabídce ruské automobilky dodnes, pětatřicátým rokem.

Kromě nivy má pak AvtoVAZ v nabídce hranatou samaru, která ještě pamatuje Gorbačova u moci (první vyrobili ještě před jeho nástupem do Kremlu v prosinci 1984).

Nabídku doplňuje priora, která stojí na základech Lady 110, technika tedy patří někam k ladám začátku devadesátých let. K těmto fosiliím patří ještě nijak oslnivá malá Lada Kalina s nově vyvinutou karoserií, ale technikou 110 a z ní vycházející vycházející loňská novinku granta.