„Dacia, značka skupiny Renault, využívá know-how a jedinečných zkušeností na světě, získaných skupinou a Aliancí Renault-Nissan-Mitsubishi, průkopníky elektrické mobility po dobu již více než 10 let,“ popisuje mluvčí českého zastoupení značky Jitka Skaličková. „Spring nejlevnější elektromobil na evropském trhu, který zpřístupní elektrickou mobilitu většímu počtu osob.“
Elektrická dacia dorazí ve třech verzích. Vedle verze pro širokou veřejnost to bude provedení Business pro firmy a účastníky sdílení automobilů a od roku 2022 přibude ještě užitková varianta Cargo s nákladovým prostorem.
V českém ceníku Dacie Spring jsou prozatím dvě provedení, dražší Comfort Plus za 489 900 korun a nižší Comfort za 449 900, které ovšem bude dostupné později. To dělá z bateriového vozu nejdražší model značky. Sedmimístná Dacia Lodgy je dražší jen v nejvyšším provedení (451 900 Kč), levnější je i většina verzí bestselleru značky, kterým je SUV Duster startující s cenami na 280 tisících (ve verzi 4x4 se dá pořídit od 455 900 korun).
Rozměry vozu odpovídají kategorii nejmenších aut. Jeho délka je 3,73 metru, výška 1,51 a šířka 1,58 metru, hmotnost se podařilo udržet pod tunovou hranicí (přesně 970 kg), objem zavazadlového prostoru je 290 litrů, při sklopení zadních sedadel vzroste na 620 litrů. Spring je homologován jako čtyřmístný.
Elektrická pohonná jednotka s výkonem 33 kW je spojena s trakčním akumulátorem o kapacitě 27,4 kWh. Točivý moment motoru 125 Nm je dostupný v rozmezí 500 až 2 500V otáček. Výrobce udává dojezd 230 kilometrů, v městském provozu až 305.
Speciální „ekorežim“ omezuje výkon na 23 kW (místo 33 kW) a maximální rychlost na 100 km/h v zájmu prodloužení dojezdu. „V Evropě najede srovnatelné městské vozidlo v průměru 31 km denně. Na tomto základě stačí Spring nabíjet jen jednou týdně,“ komentuje Jitka Skaličková.
„Elektromotor nového springu pracuje bez oleje a s menším počtem pohyblivých částí než u spalovacího motoru (zejména absence rozvodového řemene, svíček atd.), je jednoduchý, spolehlivý a robustní,“ uvádí.
Výkony patří spring jednoznačně do městského a příměstského provozu, podle oficiálních údajů výrobce nedosáhne ani na české dálniční maximum, nejrychleji jede 125 km/h, zrychlení na padesátikilometrovou rychlost zvládne pod šest sekund, sprint z nuly na stovku trvá devatenáct sekund.
Cena jednoho z nejprodávanějších elektromobilů Zoe od Renaultu začíná na 745 000 Kč, Volkswagen ID.3 vyjde na nejméně 895 000 Kč a Škoda Enyaq vyjde na více než jeden milion korun. První elektromobil od Škody, model Citigo iV, šlo loni pořídit za půl milionu Kč, už se však neprodává.