Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dacia X 90: novinka na obzoru

  10:49aktualizováno  10:49
Na brněnském autosalonu loni v červnu si odbyla premiéru Dacia Solenza, která je nyní nejlevnějším autem na trhu. Rumunská novinka s pracovním názvem X 90, by však měla přijít na trh s ještě zajímavější cenou. Pod kapotou bude opět motor z produkce automobilky Renault.

Jako první informoval o novince rumunský magazín Autoshow. Překlad jejich reportáže vám přinášíme.

Autoshow píše:
Ve chvíli, kdy píšeme tyto řádky, byla Autoshow jediným rumunským odborným časopisem, kterému se podařilo kontaktovat dva účastníky testu provedeného firmou Automobile Dacia na  modelu X 90. Ten má být uveden na rumunský trh v září 2004.

Ze snadno pochopitelných důvodů nechceme zveřejnit jména ani jiné identifikační prvky těchto našich dvou zdrojů. Budeme je proto nazývat Alfa a Beta.

V době, kdy vrcholí bukurešťský Autosalon, vystavilo vedení továrny Dacia na nákladovém letišti v Otopeni, v hale společnosti Solitaire Air Cargo, plně vybavený model vozu Dacia X 90.

Cílem bylo na vybraných lidech provést první průzkum trhu a otestovat reakce publika na design, komfort a vybavení nového modelu. "Stovky lidí byly pozvány, aby se podívaly na novou Dacii a pak na ni sdělily svůj názor. Zastavovali nás kvůli tomu  přímo na ulici a lákali na poukázku k odběru 30 litrů benzinu", prozradil účastník testu Alfa. "Podmínkou účasti byl věk nad 35 let, adept musel vlastnit osobní automobil jehož cena se pohybuje mezi 4000 a 10000 euro a měl by zvažovat koupi nového auta do března příštího roku", sděluje nám Alfa.

Beta, náš druhý zdroj, nám vypráví, co viděl v hale v Otopeni. "Byly tam vystaveny i další modely osobních automobilů, všechny přibližně pro stejný segment trhu: Daewoo Cielo, Hyundai Accent, Renault Clio Symbol (Thalia) a Dacia Solenza. Pátým vozem byla nová Dacia X 90, avšak to jsem se dozvěděli až na samý závěr testu."

Dacia Solenza: za necelých 200 tisíc Kč!

"U všech vystavených automobilů postupovali organizátoři následujícím způsobem: požádali nás, abychom si prohlédli exteriér z pěti úhlů – přední část, přední roh, bok, zadní část, zadní roh – a pak jsme odpovídali, co se nám líbí a nelíbí z hlediska designu. Měli jsme udělat pořadí automobilů z estetického hlediska a pak jsme měli říci názor na pocit bezpečí či stability jaký z vozu máme. To bylo poněkud zvláštní. Vždyť nikdo z nás ten vůz neřídil."

Oba  zdroje  se shodly na tom, že auto vypadá velmi dobře a že je velmi praktické z hlediska prostoru a funkčnosti, zejména v poměru k jeho ceně. "Auto je velmi vysoké jak z hlediska vnitřního prostoru, tak zejména pokud jde o světlou výšku (pozn. red. výška podvozku). Zdá se mi, že překonává všechna auta z testovací skupiny."

"Přední část se od středního sloupku silně svažuje dopředu, zadní část je však rovná, něco jako Clio Symbol" říká Alfa. Beta zase tvrdí, že podle jeho názoru by mohl být design poněkud lepší. "Vůz je lehce nevyrovnaný v tom smyslu, že z bočního pohledu budí přední a zadní část dojem, jako by každá z nich patřila dvěma různým automobilům. Domnívám se, že je to způsobeno upřednostněním funkčnosti před estetikou."

Dacia Solenza: první test v ČR!

"Pokud jsem to dobře pochopil, prioritou konstruktérů bylo poskytnout uživatelům vůz, do něhož se pohodlně vejde pět osob. Z tohoto hlediska odvedli perfektní práci. Interiér je velmi prostorný. Člověk vysoký 1,9 m se usazuje na zadní sedadlo lehce, hlavou o nic nezavadí a má dost místa pro nohy. Kufr je velký - 480 litrů. Velmi dobře je řešen i jeho tvar – vejdou se do něj velké předměty, protože pérování ani kola příliš neubírají z užitného prostoru. Je třeba také říct, že lidé z Dacie hodně pracovali na detailech designu. Velmi zdařilá je v přední části maska chladiče v podobě poloviční elipsy, definovaná několika vodorovnými příčkami, podobně jako u Citroenu C3."

Pro každé auto, včetně X 90, byla při testu k dispozici pro lepší porovnání karta s technickými údaji a cenou. "Cena příslušné verze X 90, o níž nám tvrdili, že je vybavena standardně, byla uváděna ve výši 5700 euro. Všichni však hovořili o 5000 euro. Jak jste napsali v minulém čísle vašeho časopisu, půjde pravděpodobně o zaváděcí cenu. V technické kartě se také uvádí, že je vůz dlouhý 4,24 m, široký 1,8 m a vysoký 1,49 m. Tamtéž se tvrdí, že objem benzinového motoru je 1,4 litru a maximální rychlost je 165 km/h. Údaje o spotřebě jsou stejné jako v případě verze Solenza."

"Je zajímavé, že nám tam někdo řekl, že motor bude ve skutečnosti řadový čtyřválec o objemu 1,6 litru, což je zcela nový projekt bez jakéhokoliv vztahu k tomu, co nyní existuje v modelové škále Dacia. Nevím, co bych ještě řekl, nic není definitivní. Slyšel jsem, jak představitelé firmy Dacia dál vedou diskuse. V každém případě má mít vůz někdy v roce 2005 i dieselový motor."

"Pokud jde o vybavení, byl tam airbag pro řidiče a spolujezdce, autorádio a centrální zamykání. Tak byl alespoň vybaven vystavený vůz. Pokud jsem to dobře pochopil, je možnost si ještě zvolit ABS, rádio s přehrávačem CD, elektrická okna a další doplňky, které zvyšují komfort a bezpečnost," řekl účastník testu.

Hlavní údaje o voze Dacia X 90
* Podle oficiálních prohlášení bude mít první verze uvedená na trh čtyřválec o objemu 1,4 l, převzatý od automobilky Renault. Naše zdroje tvrdí, že je možné zařazení motoru o objemu 1,6 litru.
* Automobil je dlouhý 4,24 m, široký 1,8 m a vysoký cca 1,49 m. Je citelně vyšší a prostornější než Daewoo Cielo, Hyundai Accent, Renault Clio Symbol a Dacia Solenza. Objem kufru je přibližně 480 l.
* Vybavení, které bude v nabídce, při uvedení vozu na trh v září 2004, bude zahrnovat airbag řidiče a spolujezdce, autorádio a centrální zamykání.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Autosalon Frankfurt 2017
Subaru Impreza se vrací do Evropy, opět jako hatchback

Nová platforma, nové motory, důkladně zmodernizovaný design, ale samozřejmě také pohon všech kol. K tomu sériově dodávaná převodovka CVT. To je nová Impreza,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.