Dacia X 90: novinka na obzoru

  • 61
Na brněnském autosalonu loni v červnu si odbyla premiéru Dacia Solenza, která je nyní nejlevnějším autem na trhu. Rumunská novinka s pracovním názvem X 90, by však měla přijít na trh s ještě zajímavější cenou. Pod kapotou bude opět motor z produkce automobilky Renault.

Jako první informoval o novince rumunský magazín Autoshow. Překlad jejich reportáže vám přinášíme.

Autoshow píše:
Ve chvíli, kdy píšeme tyto řádky, byla Autoshow jediným rumunským odborným časopisem, kterému se podařilo kontaktovat dva účastníky testu provedeného firmou Automobile Dacia na  modelu X 90. Ten má být uveden na rumunský trh v září 2004.

Ze snadno pochopitelných důvodů nechceme zveřejnit jména ani jiné identifikační prvky těchto našich dvou zdrojů. Budeme je proto nazývat Alfa a Beta.

V době, kdy vrcholí bukurešťský Autosalon, vystavilo vedení továrny Dacia na nákladovém letišti v Otopeni, v hale společnosti Solitaire Air Cargo, plně vybavený model vozu Dacia X 90.

Cílem bylo na vybraných lidech provést první průzkum trhu a otestovat reakce publika na design, komfort a vybavení nového modelu. "Stovky lidí byly pozvány, aby se podívaly na novou Dacii a pak na ni sdělily svůj názor. Zastavovali nás kvůli tomu  přímo na ulici a lákali na poukázku k odběru 30 litrů benzinu", prozradil účastník testu Alfa. "Podmínkou účasti byl věk nad 35 let, adept musel vlastnit osobní automobil jehož cena se pohybuje mezi 4000 a 10000 euro a měl by zvažovat koupi nového auta do března příštího roku", sděluje nám Alfa.

Beta, náš druhý zdroj, nám vypráví, co viděl v hale v Otopeni. "Byly tam vystaveny i další modely osobních automobilů, všechny přibližně pro stejný segment trhu: Daewoo Cielo, Hyundai Accent, Renault Clio Symbol (Thalia) a Dacia Solenza. Pátým vozem byla nová Dacia X 90, avšak to jsem se dozvěděli až na samý závěr testu."

Dacia Solenza: za necelých 200 tisíc Kč!

"U všech vystavených automobilů postupovali organizátoři následujícím způsobem: požádali nás, abychom si prohlédli exteriér z pěti úhlů – přední část, přední roh, bok, zadní část, zadní roh – a pak jsme odpovídali, co se nám líbí a nelíbí z hlediska designu. Měli jsme udělat pořadí automobilů z estetického hlediska a pak jsme měli říci názor na pocit bezpečí či stability jaký z vozu máme. To bylo poněkud zvláštní. Vždyť nikdo z nás ten vůz neřídil."

Oba  zdroje  se shodly na tom, že auto vypadá velmi dobře a že je velmi praktické z hlediska prostoru a funkčnosti, zejména v poměru k jeho ceně. "Auto je velmi vysoké jak z hlediska vnitřního prostoru, tak zejména pokud jde o světlou výšku (pozn. red. výška podvozku). Zdá se mi, že překonává všechna auta z testovací skupiny."

"Přední část se od středního sloupku silně svažuje dopředu, zadní část je však rovná, něco jako Clio Symbol" říká Alfa. Beta zase tvrdí, že podle jeho názoru by mohl být design poněkud lepší. "Vůz je lehce nevyrovnaný v tom smyslu, že z bočního pohledu budí přední a zadní část dojem, jako by každá z nich patřila dvěma různým automobilům. Domnívám se, že je to způsobeno upřednostněním funkčnosti před estetikou."

Dacia Solenza: první test v ČR!

"Pokud jsem to dobře pochopil, prioritou konstruktérů bylo poskytnout uživatelům vůz, do něhož se pohodlně vejde pět osob. Z tohoto hlediska odvedli perfektní práci. Interiér je velmi prostorný. Člověk vysoký 1,9 m se usazuje na zadní sedadlo lehce, hlavou o nic nezavadí a má dost místa pro nohy. Kufr je velký - 480 litrů. Velmi dobře je řešen i jeho tvar – vejdou se do něj velké předměty, protože pérování ani kola příliš neubírají z užitného prostoru. Je třeba také říct, že lidé z Dacie hodně pracovali na detailech designu. Velmi zdařilá je v přední části maska chladiče v podobě poloviční elipsy, definovaná několika vodorovnými příčkami, podobně jako u Citroenu C3."

Pro každé auto, včetně X 90, byla při testu k dispozici pro lepší porovnání karta s technickými údaji a cenou. "Cena příslušné verze X 90, o níž nám tvrdili, že je vybavena standardně, byla uváděna ve výši 5700 euro. Všichni však hovořili o 5000 euro. Jak jste napsali v minulém čísle vašeho časopisu, půjde pravděpodobně o zaváděcí cenu. V technické kartě se také uvádí, že je vůz dlouhý 4,24 m, široký 1,8 m a vysoký 1,49 m. Tamtéž se tvrdí, že objem benzinového motoru je 1,4 litru a maximální rychlost je 165 km/h. Údaje o spotřebě jsou stejné jako v případě verze Solenza."

"Je zajímavé, že nám tam někdo řekl, že motor bude ve skutečnosti řadový čtyřválec o objemu 1,6 litru, což je zcela nový projekt bez jakéhokoliv vztahu k tomu, co nyní existuje v modelové škále Dacia. Nevím, co bych ještě řekl, nic není definitivní. Slyšel jsem, jak představitelé firmy Dacia dál vedou diskuse. V každém případě má mít vůz někdy v roce 2005 i dieselový motor."

"Pokud jde o vybavení, byl tam airbag pro řidiče a spolujezdce, autorádio a centrální zamykání. Tak byl alespoň vybaven vystavený vůz. Pokud jsem to dobře pochopil, je možnost si ještě zvolit ABS, rádio s přehrávačem CD, elektrická okna a další doplňky, které zvyšují komfort a bezpečnost," řekl účastník testu.

Hlavní údaje o voze Dacia X 90
* Podle oficiálních prohlášení bude mít první verze uvedená na trh čtyřválec o objemu 1,4 l, převzatý od automobilky Renault. Naše zdroje tvrdí, že je možné zařazení motoru o objemu 1,6 litru.
* Automobil je dlouhý 4,24 m, široký 1,8 m a vysoký cca 1,49 m. Je citelně vyšší a prostornější než Daewoo Cielo, Hyundai Accent, Renault Clio Symbol a Dacia Solenza. Objem kufru je přibližně 480 l.
* Vybavení, které bude v nabídce, při uvedení vozu na trh v září 2004, bude zahrnovat airbag řidiče a spolujezdce, autorádio a centrální zamykání.