Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Daewoo Tico: minináklady i minibezpečnost

  17:24aktualizováno  17:24
29. 11. 2000 - Na jedné straně lze jezdcům v maličkém Daewoo Tico závidět: na stovku kilometrů poklidné jízdy jim stačí do pěti litrů benzinu, platí laciné povinné pojištění a v hustém městském provozu se protáhnou či zaparkují i tam, kde drtivá většina ostatních nemůže.
Daewoo Tico

Daewoo Tico | foto: AAA Auto Praha

Titíž motoristé ale na druhé straně zaslouží soucit: jejich cestovní úspory jsou vykoupeny nejen prachmizerným pohodlím, ale hlavně mimořádným rizikem v případě vážnější havárie. Vždyť jestli je tico něčím opravdu typické, tak do šířky stísněným vnitřním prostorem, nekomfortním podvozkem a hlavně malou dávkou pasivní bezpečnosti.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Daewo můžete koupit na www.automodul.cz

Při tom všem korejský vůz, který vyšel z japonského Suzuki Alto z roku 1988, má na zdejším trhu ojetin dost vyznavačů. Ti za první z dovezených aut ročníku 1994 v dobrém stavu obvykle platí 70 tisíc a za exempláře z roku 1997, kdy model kvůli chybějícímu řízenému katalyzátoru dostal stop v importu do Česka, se dává kolem 100 tisíc korun. Cenové výjimky směrem nahoru i dolů existují. "Zrovna jsme vykoupili za dvacet tisíc korun Daewoo Tico, který za tři roky najel čtvrt milionu kilometrů. Je to extrém - jak cenový, tak výkonový. Tento automobil má podle mých zkušeností průměrnou životnost kolem 150 tisíc kilometrů," konstatuje Tomáš Pánek z bazaru AAA Auto Praha. Nástupcem modelu Tico se v roce 1998 stal kvalitnější a také o poznání bezpečnější Daewoo Matiz, který je v tuzemsku rovněž velice oblíben a v nejstarších dovezených exemplářích se prodává za 160 tisíc korun. U Daewoo Tico neexistuje možnost volby motoru - k dispozici je jen jedna verze 0.8 litru o výkonu 30 kilowattů (41 koní), která sice o sobě dává svým zvukem do kabiny nepřeslechnutelně vědět, ale s autem žádné divy nedělá. Vůz má oficiálně stanovenou rychlost 143 kilometrů v hodině, ale doma je zejména v hustém městském provozu, naprosto ne na dálkových silnicích. Za nejzásadnější bolest lze označit už zmíněnou malou dávku pasivní bezpečnosti - absenci airbagů, malou deformační zónu, špatnou tuhost karoserie... Ta je vůbec vyrobena velmi úsporně, což platí také o jejím vybavení a kvalitě zpracování. Z dalších potíží jetých vozů lze připomenout odcházející poloosy, velké vůle přední nápravy a řízení, stejně jako předčasně korodující výfuky. Komfortu jízdy nepřidávají malá a skromně odpružená kola. Zadní sedačky jsou spíš nouzové. Daewoo Tico, který ve své době patřil k vůbec nejlevnějším novým automobilům na tuzemském trhu, se však nekupuje kvůli komfortu. Je - jak už bylo uvedeno výš - obecně laciný v provozu. Ocenění hodná je pětidveřová karoserie, jejíž svislá záď, velká okna a nepříliš mohutné sloupky umožňují snadné a bezpečné parkování. Náhradní díly a mnohdy také opravářské práce patří k nejlevnějším. Výhodou ojetin bývá i fakt, že obvykle jsou zachovalé a nejčastěji absolvovaly od pěti tisíc do deseti tisíc kilometrů ročně. A ještě jedna nezanedbatelná přednost: tico prakticky nezajímá zloděje.

NEJVĚTŠÍ KONKURENTI

Daewoo Tico v pěkném stavu a ročníku výroby 1997 stojí zhruba 100 tisíc korun a nejobvyklejší konkurenci mu tvoří stejně starý Fiat Cinquecento za 105 tisíc, Daihatsu Cuore za 105 tisíc a Seat Marbella za 80 tisíc korun. Z okruhu nelze vyjmout ani sice o dost větší, ale přece jen velmi rozšířenou a v úvahách mnoha potenciálních kupců ojetin zmíněného ražení rovněž figurující Škodu Felicia, která bude za cenu kolem 100 tisíc z roku 1994 a v ročníku 1997 stojí asi 145 tisíc korun. "Byť je felicia z jiné kategorie a také spotřebu má zhruba o dva litry větší než zmíněné miniautomobily, přece jen bych se pro ni z praktických důvodů rozhodl. Má širší využití, je pohodlnější i bezpečnější," říká Tomáš Pánek, šéf nákupu největšího tuzemského bazaru AAA Auto Praha. "Kdybych ale chtěl volit opravdu jen z miniautomobilů, tak bych vsadil na Fiata Cinquecento - je evropský a kvalitnější než tico i cuore. Daewoo Tico si umím představit jako vůz dejme tomu pro nepříliš zámožnou matku, která cestuje prakticky jen po městě s dvěma, třemi dětmi."

PLUSY
- pětidveřová karoserie
- úsporný provoz
- levné náhradní díly a servis
- levné povinné pojištění
- nízká cena na trhu ojetin
- minimální zájem zlodějů
- nabízené ojetiny mají většinou prodejní původ v tuzemsku
- bez obtíží lze sehnat zachovalá a málo jetá auta

MINUSY
- malá bezpečnost
- vhodné snad jen k cestám po městě či na velmi krátké vzdálenosti
- slabý a hlučný motor, vrzající karoserie
- omezený vnitřní prostor
- není možnost volby různých motorů a karosářských variant
- horší kvalita výrobního zpracování
- předčasně korodující výfuky
- málo trvanlivá přední náprava
- závadové osvětlení
Autor:



Nejčtenější

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Všichni dealeři Opelu dostanou výpověď, jsou málo produktivní

Opel Grandland X

Opel chystá v Evropě rozsáhlou úpravu prodejní sítě. Všichni dealeři dostanou výpověď, týkat se to bude i České...



Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Další z rubriky

Mikro hot-hatch. Stokoňová Kia Picanto je zábavný mrňous

Kia Picanto

Picanto je nejmenší a nejlevnější kia. Městské mini přijíždí v drsňácké verzi X-Line. Za jednoduchou techniku se...

Ford slaví dvacetiny Focusu jeho „nejlepší“ verzí, autem pro chytrý svět

Ford Focus

Přesně před dvaceti lety představil Ford světu Focus. Byla to revoluce, dodnes nezestárl vzhledem ani použitelností,...

Opel mění kvůli emisím motory, první přichází nejsilnější turbodiesel

Opel Grandland X

Přesnější normy emisí, které budou platit od podzimu letošního roku, nutí automobilky zasáhnout do nabídky motorů. Opel...

Najdete na iDNES.cz