Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Daihatsu Ai: nejmenší z nejmenších

  22:02aktualizováno  22:02
Krabička od sirek na čtyřech kolech jménem Ai bude podle všeho brzo brázdit ulice japonských velkoměst. Při pohledu na čtyřmístné "skoroauto" pozorovatel neví, jestli se po něm má pídit v autosalonu, nebo v hračkářství.

Při pověstné šikovnosti obyvatel země vycházejícího slunce by možná ani nebylo s podívem, kdyby Daihatsu Ai figurovalo jako skládačka v katalogu zásilkových obchodních domů. Další variantou je, že jej automobilka bude "přibalovat" jako bonus k největšímu modelu sirion.

Nejstarší japonská automobilka (založená již v roce 1907) bohužel před několika lety tuzemský trh opustila, a proto na tohoto skřítka na našich ulicích nespatříme. Mimochodem jeho jméno Ai má naznačovat, že jde o vůz Atraktivní & Inteligentní.

Příznivci miniaturizace, které toto přibližovadlo chytne za srdce, budou muset vyrazit obhlédnout, pro Evropana nadmíru exotický, japonský automobilový svět.

Ai je malé vozítko pro městský provoz, jeho největší devizou je neuvěřitelná "skladnost" a manévrovatelnost (sám za sebe mluví už průměr otáčení 6,8 metru). Největší překvapení však na diváka čeká uvnitř - čtyři místa v interiéru by při pohledu na vnější rozměry čekal jen málokdo.

Pro potvrzení, že se Daihatsu Ai opravdu otočí doslova "na pětníku" dodejme minimální a maximální povolenou šířku jednoho jízdního pruhu: minimum je 3,0 metru, maximum pak 3,5 metru.

Vozítko pro dojíždění do práce a za nákupy je 2 650 mm dlouhé, 1 475 mm široké a 1 550 mm vysoké. Ai je pravděpodobně prostorově nejefektivněji řešený automobil na světě. Autíčko je ideální pro dva dospělé, kteří se relativně pohodlně usadí na předních sedadlech. Dozadu se pak vejdou pohodlně maximálně dvě děti.

Zadní sedadla však mohou být též úplně sklopena do podlahy - vznikne tak absolutně rovné dno zavazadelníku, které je 373 mm nad vozovkou. Pohodlné nastupování usnadňují posuvné boční dveře.

Motory (nebo minimotory?)
V nabídce autíčka jsou maloobjemové motory benzinové i dieselové, všechny mají stejný objem 660 kubických centimetrů. První je zážehový tříválec  EF-SE: 36 kW maximálního výkonu při 6 400 otáčkách, max. kroutící moment 56 Nm při 4 800 otáčkách - jeden z nejoblíbenějších motorů v Japonsku, především díky zajímavým výkonům a nízkým nárokům na údržbu.

Dalším je dieselový dvouválec  skrývající se pod "šifrou" TOPAZ 2CDDI (max. výkon 40 kW, max. kroutící moment 130 Nm). Třetím je hybridní motor, který se chlubí téměř neuvěřitelnou spotřebou 2,2 litru na 100 kilometrů. Posledním v pořadí je opět benzinový motor TOPAZ DI. Všechny motory jsou spřaženy s třístupňovou automatickou převodovkou.

Otázkou je, jak si Daihatsu Ai povede v oblasti bezpečnosti posádky.  

Daihatsu Ai v číslech:

Délka (mm) 2 650
Šířka (mm) 1 475
Výška (mm) 1 550
Rozvor (mm) 1 750
Rozchod vpředu/vzadu (mm) 1 320/1 310
Hmotnost (kg) 570
Průměr otáčení (m) 6,8
Pohon kol přední
Převodovka 3 stupňová automatická
Přední náprava typu McPherson
Zadní náprava tuhá
Brzdy přední/zadní kotoučové/bubnové
Pneumatiky 135/60 R13
Objemy motorů (ccm) 659
Max. výkon zážehového motoru EF-SE (kW) 36 při 6 400 ot./min
Max. kroutící moment zážehového motoru EF-SE (Nm) 56 při 4 800 ot./min
Max. výkon vznětového motoru TOPAZ 2CDDI (kW) 40
Max. kroutící moment vznětového motoru TOPAZ 2CDDI (Nm) 130
Spotřeba zážehového motoru EF-SE na 100 km (l) 3,8
Spotřeba vznětového motoru TOPAZ 2CDDI na 100 km (l) 2,4
Spotřeba vznětového motoru TOPAZ DI na 100 km (l) 2,4
Spotřeba hybridního motoru na 100 km (l) 2,2

 

Ai je malé vozítko pro městský provoz, jeho největší devizou je neuvěřitelná manévrovatelnost (- sám za sebe mluví už průměr otáčení 6,8 metru).

Vozítko pro dojíždění do práce a za nákupy je 2 650 mm dlouhé, 1 475 mm široký a 1 550 mm vysoký. Ai je pravděpodobně prostorově nejefektivněji řešený automobil na světě.

Autíčko je ideální pro dva dospělé, kteří se relativně pohodlně usadí na předních sedadlech. Dozadu se pak vejdou pohodlně maximálně dvě děti.

Zadní sedadla mohou být úplně sklopena do podlahy - vznikne tak absolutně rovné dno zavazadelníku, které je 373 mm nad vozovkou. Pohodlné nastupování usnadňují posuvné boční dveře.

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017).
Bílé čáry na silnici mají řidičům napovídat, změnit je není jednoduché

Tragická nehoda u Nelahozevsi, při které řidič předjíždějící v zatáčce na plné čáře zabil sebe a matku dvou dětí, rozpoutala diskuzi ohledně vodorovného...  celý článek

Pilot Formule 1 Lewis Hamilton představil na autosalonu ve Frankfurtu...
Auťák z jiné planety: Mercedes-AMG Project One je ochočená formule

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Ještě nikdy nemělo silniční auto tak blízko k formuli 1 jako chystaný Mercedes-AMG Project One. Supersport má uzavřenou karoserii a dvě místa v kabině, jinak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.