Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Daihatsu: Dvoutakt se vrací a chutná mu nafta

  22:55aktualizováno  31. října 13:02
V našich zeměpisných šířkách nepříliš sledovaná automobilka Daihatsu se občas blýskne něčím originálním. Zatím poslední lahůdkou je pokročilá studie malého prakticky použitelného vznětového dvoutaktu, řešící hned několik dosavadních problémů. Dieselový dvoutakt by se měl dostat pod kapotu mikrocabria copen.
Dvoutaktní dieselmotor Daihatsu

Dvoutaktní dieselmotor Daihatsu | foto: Daihatsu

Východ dvoutakt zná

Dvoutaktní turbodiesel není pro obyvatele tzv. Východního bloku nic nového; přesně takový poháněl těžkou lokomotivu M62 z ukrajinského Vorošilovgradu, která v tisícikusových sériích tahala přetížené nákladní vlaky po celé východní Evropě – u nás pod označením T679.1 (781) a přiléhavou přezdívkou Sergej.

Mimoděk se stal učebnicovým příkladem všech problémů, se kterými si musí poradit novodobí konstruktéři, rozhodnuvší se kvůli nesporným výhodám tento koncept vrátit do hry. Na jedné straně doslova vír v palivové nádrži, na té druhé kvanta decibelů a škodlivých výfukových zplodin.

I mimo socialistický sektor se tato koncepce uplatnila v hromadném měřítku - stovky typů legendárních amerických trucků na ni též spoléhaly.

O něco blíže běžným motoristům je legendární Trabant, který sice spaloval namísto nafty suspenzi benzínu s olejem, avšak jednalo se také o dvoutaktní dvouválec. Každý, kdo někdy viděl jeho motor rozebraný, udělá si snadno představu o tom, jak jednoduchý stroj je.

Daihatsu Copen

Podle prozatím nepotvrzených informací by se unikátní dvoutaktní diesel měl dostat pod kapotu kapesního kabrioletu copen. Dvoumístné autíčko je dlouhé 3,4; široké 1,5 a vysoké 1,3 metru, váží 830 kilogramů. Verze s benzinovým motorem 0,66 litru se 47 kilowatty výkonu (68 koní) vyjde v přepočtu přibližně na půl milionu korun.
Jde to i ekologicky

Novodobé pokusy začínají na opačném konci výkonového spektra než sovětská lokomotiva. Nejmenší japonská automobilka se rozhodla vyvinout jednoduchou, úspornou a čistou jednotku pro pohon menších aut.

Vytvořila tedy dvouválec o zdvihovém objemu 1,2 l s vyvažovací hřídelí pro dosažení klidného běhu. Tajemství úspěchu se skrývá v nejnovější generaci přesného elektronicky řízeného vysokotlakého vstřikování common-rail a dvoustupňovém přeplňování sériově řazenými Rootsovým dmychadlem a výfukovým turbodmychadlem. Motor už dnes umí plnit emisní normu Euro V.

Největšími výhodami popsaného agregátu jsou – mechanická jednoduchost a předpokládaná vysoká spolehlivost, nízká spotřeba a úroveň emisí a zejména vysoký měrný výkon – dvanáctistovka bez problémů dosahuje 65 kW a 230 Nm, to vše s velmi dobrými výkonovými křivkami a klidným během. Srdce spořivých řidičů možná zanedlouho začnou bít dvoutaktně.

Elektronicky řízená recirkulace výfukových plynů (EGR) ve spolupráci s optimalizovaným obtokovým kanálem, tvarem spalovací komory a kontrolovanou rotací směsi a výplachem se starají o velmi nízkou spotřebu paliva i úroveň emisí, zejména NOx, které patří k hlavním slabinám moderních čtyřdobých motorů.

Každý válec disponuje jediným (výfukovým) ventilem, poháněným vačkovou hřídelí s rolnami, omezujícími odpory a opotřebení. Oddělené mazání nevyžaduje přimíchávání oleje do paliva a trojice pístních kroužků na každém pístu se stará o minimalizaci jeho spotřeby.

Neméně zajímavé je i přeplňování – přímo v sání je zabudováno nízkovýkonné dvoulopatkové Rootsovo dmychadlo, poháněné řemenem od klikové hřídele. V nízkých otáčkách se stará o optimální plnění samo, ve vyšších sepne obtokový ventil a do plnícího okruhu se přidá výkonnější výfukové turbodmychadlo, které s rostoucími otáčkami převezme většinu zátěže. Přepracované chlazení s optimalizovaným průtokem hlavou válců lépe odolává špičkové tepelné zátěži, charakteristické pro dvoutakt, z téhož důvodu byl přemístěn i vyplachovací kanál.

Autor:


Témata: Normy, Daihatsu, Trabant, Vlak


Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Pilot Formule 1 Lewis Hamilton představil na autosalonu ve Frankfurtu...
Auťák z jiné planety: Mercedes-AMG Project One je ochočená formule

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Ještě nikdy nemělo silniční auto tak blízko k formuli 1 jako chystaný Mercedes-AMG Project One. Supersport má uzavřenou karoserii a dvě místa v kabině, jinak...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.