Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Daihatsu balí v Evropě kufry. Fajnšmekři mohou litovat

aktualizováno 
Daihatsu se stáhne z Evropy a moc řidičů značku oplakávat nebude. Ale znalce, kteří nenakupují v konfekci a pasou po pracantovi ukrývajícím nečekané kvality, by mohl mrňous s pohonem všech kol zaujmout. Daihatsu Sirion má navíc i zajímavou cenovku.

Sirion Daihatsu 4×4 | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Automobily značky Daihatsu jsou na českých silnicích vidět asi tak často jako paní Columbová v seriálu o potměšile chytrém inspektorovi. Značka si za to nepochybně může sama: chvilku to u nás zkoušela s oficiálním zastoupením, ale brzy se pro malý zájem vzdala.

Lépe se této sestře japonské Toyoty v poslední době nevedlo ani v ostatních koutech Evropy. Například v Německu loni prodala o polovinu aut méně než v roce 2009. Směšných 5 317 kusů, zrovna tolik, kolik tam prodá Volkswagen golfů za jediný týden.

Ve světle této tristní bilance přichází zpráva, že do dvou let se Daihatsu stáhne i ze zbytku Evropy. Je tento ústup skutečně důsledkem kombinace "nepříznivého kurzu jenu a vysokého cla do zemí EU", jak uvádí oficiální zpráva? Nebo je daihatsu pro zhýčkané evropské motoristy jednoduše nezajímavé auto?

Sirion Daihatsu 4x4

Odpověď je někde uprostřed, jak ukázala týdenní zkušenost s městským autem Daihatsu Sirion, které si redakce iDNES.cz půjčila k otestování od nezávislého dovozce. Oficiální zastoupení japonská značka v Česku nemá.

Šarmem neokouzlí

Zatímco v domovském Japonsku je Daihatsu oblíbeným producentem takzvaných Kei-Cars, tedy roztomilých lehkých drobečků dlouhých maximálně 3,39 metru s objemem motoru do 660 cm3, v Evropě jde nejlépe na odbyt nenápadný model Sirion.

Pětidveřový hatchback dlouhý 3,6 metru je typickou ukázkou zvláštních představ, jaké mají o evropském vkusu manažeři automobilky v japonské Osace. Že se zájemcům o nové auto zatemní z půvabu sirionu mysl, je stejně pravděpodobné, jako že skupina amerických turistů upřednostní kofolu před coca-colou.

Zamilovat si daihatsu není snadné, zvlášť, když automobilka podceňuje téměř vše, co český motorista považuje za důležité. Zabouchnutí dveří doprovází spíše plechový než sympaticky dunivý zvuk a plasty použité v interiéru vypadají tak lacině, že by obstály jen ve srovnání s rumunskou dacií.

Sirion Daihatsu 4x4

A tak zatímco vyznavačům německého pojetí auta by sirion už v tuto chvíli nesměl přejet práh jejich garáže, hledači skrytých kvalit se mohou vítězoslavně usmívat. Pokud je mercedes synonymem pro komfort, BMW pro dokonale projetou zatáčku a volvo si lidé spojují s bezpečností, pak daihatsu má pověst nepřekonatelného automobilového dělníka. A sirion není v tomto ohledu žádnou výjimkou.
 
Na pohled subtilní vozík váží necelou tunu, přitom ale uveze úctyhodných 490 kg nákladu. Kompaktní rozměry karoserie nezabránily konstruktérům vytvořit čtyři velkorysá místa pro cestující (celkem jich sirion při troše skromnosti uveze pět), kde ani výška postavy kolem 190 centimetrů není na překážku.

Sirion Daihatsu 4x4

Široké a relativně vysoké dveře umožňují pohodlné nastupování a chytře obestavěný prostor nabízí i bezpočet odkládacích poliček. Nejsou tu jen do počtu, všechny jsou dobře použitelné, stejně jako šikovně umístěný držák na litrové lahve v loketní opěrce předních dveří. A kdo v jednoduchém interiéru hledá i nějakou tu zvláštnost, najde ji v dělených opěradlech zadních sedadel. Jejich sklon je možné nastavit ve dvou polohách.

Kufr sirionu je ve srovnání s prostorným interiérem v jasné defenzivě. Jeho 225 litrů je na velký nákup trochu málo, pokud jsou složená zadní sedadla, pak vznikne prostor s objemem 630 litrů (měřeno pod spodní hranu bočních oken). Podlaha kufru a složená sedadla jsou přitom v jedné rovině, což je v této kategorii aut věc spíše výjimečná.

Sirion Daihatsu 4x4

Konkurence jen z Itálie

Kdo pro sirion zahořel sympatiemi a nemusí mít na přední masce logo Daihatsu, může ušetřit i nějaké peníze. Prakticky identické auto nabízí Subaru jako model Justy za 280 000 korun. Jeho pražský importér, firma Carpenter, za něj žádá o deset tisíc méně než za výbavou srovnatelný sirion. Na rozdíl od daihatsu je však subaru k mání jen s nejmenším litrovým tříválcem a sedmdesáti koňmi.

To daihatsu nabízí ještě dva větší motory, volitelnou automatickou převodovku a také verzi s pohonem všech čtyř kol. A právě testovaná verze 4×4 dává koupi sirionu punc smysluplné volby. Protože od chvíle, kdy z českého trhu potichu zmizel stejně obdařený Suzuki Swift, je spolu s Fiatem Panda jediným zástupcem čtyřkolek v této kategorii.

Sirion Daihatsu 4x4

Já a ještě Lada Niva

Za slušného počasí není jednoduché výhody čtyřkolky odhalit. Zadní kola zaberou za asistence viskózní spojky až ve chvíli, kdy některé z předních kol začne prokluzovat. Na suchu tak lze připojení zadní nápravy vyzkoušet například při rychlém rozjezdu – efektní start s kvílejícími pneumatikami sirion 4×4 prostě neumí.

V sibiřských podmínkách letošní zimy však během týdenního ježdění musela nutně přijít i hvězdná hodinka malého sirionu. Stalo se tak v okamžiku, kdy se po úzké, zledovatělé silničce statečně vydrápal do osady na ještědském hřebeni. Kromě staré Lady Nivy to ve stejnou dobu bez řetězů nezvládl nikdo další, ani dnes tak populární SUV.

Průměrně si daihatsu během testu řeklo o 6,8 liru benzínu na sto kilometrů. Právě tolik, kolik by mělo spotřebovat i podle výrobce, což je za mrazivého počasí výsledek víc než dobrý. A protože to samé si myslí i samotné Daihatsu, rozhodlo se do názvu auta vměstnat ještě ekologický přívlastek eco.

Cena sirionu klesla

Aby nedošlo k nedorozumění, sirion vůbec není dokonalé auto. Při vyšších rychlostech se u něj naplno projeví přísný ekonomický dohled výrobce, kdy chabé odhlučnění interiéru propouští hluk od motoru a podvozku v míře sotva příjemné.  A na viklavé řazení pětistupňové převodovky si člověk musí zvykat stejně, jako na plochý zvuk rádia integrovaného v přístrojové desce.

Sirion Daihatsu 4x4

Důležité věci, jako jsou brzdy a jízdní stabilita v zatáčkách, si však Daihatsu dokázalo pohlídat. Stejně tak benzinovou třináctistovku, která se svou ochotou vytáčet dokáže i bez turba proměnit čtyřkolku v auto, se kterým je radost jezdit. Úsporu na materiálech naštěstí Daihatsu kompenzuje poctivou výrobou, takže zpracování auta ošizené není.

Vysoký kurz jenu se kupodivu projevil tak, že oproti loňsku dovozce snížil cenu sirionu 4×4 o devětatřicet tisíc. Dnes za něj chce přesně 350 000 korun. Ovšem i konkurence zlevnila. Čtyřkolka Panda už nestojí čtyři sta tisíc, ale momentálně jen 299 900. Na rozdíl od pandy má však siron v sériové výbavě klimatizaci, litá kola i autorádio, takže cena stejně vybaveného auta je nakonec velmi podobná. Malé daihatsu také vůbec nenabízí elektronicky stabilizační systém ESP. U pandy je za příplatek 7 500 korun.

Sirion Daihatsu 4x4

Individualistům chybět bude

Průměrně laděný český motorista, který si pochvaluje měkčené plasty ve své fabii a nasává voňavý interiér svého passatu, odchodu Daihatsu želet nebude. Ale přesto, že jeho evropské zastoupení zdaleka nenabízí místním motoristům to, kvůli čemu je značka ve své domovině tak populární, můžeme odchodu Daihatsu litovat. Z trhu zmizí lehká a prostá auta s vysokou užitnou hodnotou a pověstí nezlomných služebníků. Na první pohled to není právě efektní kombinace, ale zdejší majitelé daihatsu nikdy nepluli středním proudem. O to hůř se jim bude hledat adekvátní náhrada.

Daihatsu Sirion 1,3 ECO 4WD v číslech

Motor:
- objem (cm3)  1 298
- výkon (kW/k)  67/91 při 6 000 ot.
- točivý moment (Nm)  120 při 3 200 ot.
Zrychlení (0–100 km)  12,0 s
Max. rychlost (km/h)  165
Komb. spotřeba .......6,8 l

Rozměry:
- délka (mm)  3 605
- šířka (mm)   1 605
- výška (mm)  1 550
- rozvor náprav (mm) 2 430
Hmotnost (kg) 980
nosnost (kg) 490
Objem kufru (l) 225
palivové nádrže (l) 38

Záruka výrobce: 3 roky
Základní cena:  350 000 Kč

Autoři:




Nejčtenější

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Tuktuk Bajaj
Nejbizarnější motoristický zážitek je jízda tuktukem. Rád dělá kotrmelce

Byl to jeden z nejbizarnějších zážitků mého motoristického života, a to jsem jezdil už skoro se vším, co má čtyři kola. No jo, on má vlastně tuktuk jen tři,...  celý článek

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Kia Stinger
Žihadlo s pohonem zadních kol a šestiválcem je tady. Řídili jsme Stinger

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Má pohon zadních kol a pod kapotou podélně uložený benzinový šestiválec. Tahle kia je jedno z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.