Dodge Challenger je na první pohled muscle carem američtějším než hamburger a jablečný koláč zapitý pořádným mléčným šejkem. Jeho technický základ však připomíná, že i onen zmíněný hamburger nese jméno německého přístavu.
Tak třeba: přední náprava je z Mercedesu třídy S kódového označení W220 z let 1998 až 2005, zadní pak z třídy E W211 z let 2002 až 2009 (to je ta poslední se čtyřmi kulatými světly). I základní motor Challengeru, šestiválec Pentastar s objemem 3,6 litru, pamatuje spojení amerického Chrysleru s německým Daimlerem. Byť se jeho premiéra odehrála pod kapotou Jeepu Grand Cherokee aktuální generace, což byl první model uvedený koncernem Chrysler po převzetí italským Fiatem, vývoj pamatuje právě spolupráci s Němci.
Současná generace Jeepu Grand Cherokee má stejnou platformu jako aktuální Mercedes-Benz GLE (dříve ML). Geny spojenectví DaimlerChrysler má i 2,4l čtyřválec Tigershark.
A to se bavíme jen o dvojici motorů a ikonických modelů v nabídce americké větve koncernu FCA (Fiat Chrysler Automobiles), díly od Mercedesu byste našli i v Chrysleru 300C (u nás se prodával přestrojený za Lancii Thema), Dodge Journey (u nás se pak prodával jako Fiat Freemont) nebo třeba Dodge Grand Caravan. Ještě nedávno Jeep udržoval při životě legendární odolný pětistupňový automat původem od Mercedesu – k dispozici byl v předchozí generaci ikonického terénního Wrangleru. Slavnou převodovku tak dnes používají jen policejní speciály Dodge Charger.
Spojenectví využít nedokázali
Spojení Daimleru a Chrysleru netrvalo ani deset let a za jednu z příčin jeho neúspěchu se považuje i to, že obě strany nedokázaly dostatečně zužitkovat plody možného společného technického vývoje. Dnes se zdá, že i tak nese svoje ovoce.
Auta, které tato aliance zplodila, hrají pro FCA významnou roli i v roce 2018. „Vývoj a výrobní nástroje jsou dávno zaplacené, takže jsou v současnosti jasným strojem na peníze,“ říká Dave Sullivan, analytik společnosti AutoPacific.
Z dávno zkrachovalé aliance dnes paradoxně nejvíc těží někdo úplně jiný: Fiat. Právě Jeep (byť i s modely postavenými na platformách italské automobilky) je jednou z nedůležitějších součástí FCA. Má tvořit až 70 procent výdělků celého koncernu.
A svou roli má značka odvolávající se na kompaktní terénní auto, které vyhrálo druhou světovou válku, i v budoucích plánech Fiatu. V její nabídce se v dohledné době objeví hned trojice nových SUV.
Jejich vývoj tedy paradoxně platí i vysloužilé komponenty z dnes již pomalu bazarových Mercedesů. Financují ostatně i znovuzrození Alfy Romeo nebo nový nástup Maserati – tedy dvou přímých konkurentů Mercedesu.
DaimlerChrysler – příběh spojení rovnýchV polovině 90. let se německý Daimler strachoval o budoucnost. Tehdejší šéf Jürgen E. Schrempp pracoval na velké transformaci společnosti: ukončil spolupráci s výrobcem letadel Fokker, prodal stejně zaměřený Dornier a rozpustil AEG. Celý koncern se měl zaměřit na automobily, dopravu a s tím spojené služby. Schrempp sázel i na úspěch v USA. V únoru 1997 sjelo z linky v alabamské Tuscaloose první SUV ML320 a o rok později byly úspěšně ukončeny námluvy s automobilkou Chrysler, která mj. vlastní i značky Jeep nebo Dodge. Schrempp koupil 92 procent akcií Chrysleru a vytvořil tak koncern DaimlerChrysler AG, jenž se okamžitě stal jedním z předních hráčů na automobilovém trhu. Mercedes samotný v té samé době spouštěl rovněž modelovou ofenzivu, která zahrnovala mimo jiné zcela novou a pro automobilku v mnoha ohledech přelomovou třídu A. Celé spojení vydrželo jen do roku 2007. Problémem byly mimo jiné soudní spory, které převzetí následovaly, obě automobilky také nedokázaly možnosti spojení patřičně vytěžit po technické, ale ani ekonomické stránce. Ke konci roku 2005 Jürgen E. Schrempp skončil ve vedení koncernu a k 1. lednu 2006 ho nahradil současný šéf Daimleru Dieter Zetsche. Stačil další rok a akcionáři DaimlerChyrsleru 99procentní většinou odsouhlasili prodej americké odnože automobilky. Z německé se stal Daimler AG, Chrysler koupila investiční společnost Cerberus Capital Management. Pak přišla finanční krize, bankrot a v roce 2009 bylo zahájeno převzetí Chrysleru italským Fiatem. Ten zprvu vlastnil jen 20 procent akcií, v roce 2012 podíl vzrostl na 58,5 procenta, roku 2014 pak došlo k plnému spojení obou výrobců. Vznikl tím současný koncern Fiat Chrysler Automobiles. |