Výrobce vozů Mercedes-Benz navrhne na valné hromadě konané 1. dubna dividendu ve výši 0,90 eur na akcii, uvedla společnost v souvislosti se zveřejněním hospodářských výsledků za loňský rok. Na dividendy půjde pouze miliarda eur ve srovnání s 3,5 miliardami za rok 2018, kdy společnost vyplatila 3,25 eur za akcii ze zisku 7,6 miliardy.
Výrazný propad v zisku přišel i přes rekordní loňské prodeje. A tržby, které vloni vzrostly o tři procenta na 172,7 miliardy eur.
„Ačkoli naše výsledky za rok 2019 odrážejí pokračující silnou poptávku po našich atraktivních produktech, se ziskem nemůžeme být spokojeni,“ uvedl šéf podniku Ola Källenius. Upozornil, že k posílení ziskovosti jsou zapotřebí rozsáhlé kroky ke snížení nákladů.
Značka Mercedes-Benz prodala v loňském roce 2,39 milionu aut, což je nejvíc v dosavadní historii a také nejvíc mezi konkurenčními prémiovými značkami. Důvodem jsou náklady spojené s aférou kolem emisí naftových vozů, vysoké investice do elektromobilů a rovněž určité problémy s výrobou. Například náklady související s naftovými agregáty a s nimi spojenými soudy činily 4,2 miliardy eur. Nemalých 828 milionů eur pak stálo ukončení výroby pick-upu třídy X.
„V prvním čtvrtletí roku 2019 bylo rozhodnuto, že oproti původním plánům nebude Třída X vyráběna v Argentině. Důvodem je fakt, že cenová očekávání jihoamerických zákazníků neodpovídala nabídce zaručující ekonomickou životaschopnost projektu. Nyní bylo rozhodnuto, že s koncem května 2020 bude výroba tohoto relativně mladého modelu ukončena,“ upřesňuje David Pavlíček z distributora Mercedes-Benz Vans Česká republika s tím, že globálně se prodalo více než 30 000 vozů Třídy X.
Právě i neúspěch pick-upu Mercedesu přispěl k tomu, že divize užitkových vozů Daimleru se překlopila ze zisku 312 milionů eur za rok 2018 do loňské ztráty 3,09 milionu.
Podle agentury DPA se nižší zisk dotkne nejen akcionářů, ale i zaměstnanců. Zatímco loni si každý ze zhruba 130 tisíc zaměstnanců v Německu odnesl 4 965 eur na odměnách souvisejících s hospodařením, za rok 2019 by to mělo být jen 597 eur – jako podíl na hospodářských výsledcích – a jednorázová odměna 500 eur.
Firma se však nevyjádřila k informaci, kterou zveřejnil německý deník Handelsblatt, podle kterého se chystá snížení počtu pracovních míst zhruba o 15 000 (psali jsme zde).
I v letošním roce musí firma investovat velké peníze do elektromobility. Chystá premiéru Mercedesu EQA, elektrického SUV velikosti modelu GLA. Začít prodávat by se měla i nová generace třídy S, ovšem pouze jako sedan. Verze kupé a kabriolet jsou údajně pro nerentabilnost zrušeny. V plánu je uvést i plně elektrickou dodávku EQV. Řada stávajících modelů pak dostane plug-in hybridní variantu. Vedení firmy i přesto očekává, že zisky budou v roce 2020 vyšší než loni. „Naším cílem je zajistit solidní čistou likviditu k ochraně nezbytných investic, a zároveň vyplatit atraktivní dividendy,“ uvedl finanční ředitel Harald Wilhelm.