Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mercedes ukazuje budoucnost aut: bez řidiče a tankovat budou vodík

aktualizováno 
Německý koncern Daimler představil prototyp luxusního futuristického vozu. K jízdě nepotřebuje řidiče, takže se sedadla v interiéru dají otáčet tak, aby čtveřice pasažérů mohla sedět proti sobě.

Samořiditelný Mercedes F 015 Luxury in Motion se představil na největším světovém veletrhu spotřební elektroniky (CES) v Las Vegas.

Mercedes F 015 Luxury in Motion

Auto má sice pořád volant a místo, které je obvykle vyhrazeno řidiči, ale to se může otáčet. Takže se řidiči mohou otočit proti směru jízdy a v prostorné moderní kabině připomínající luxusní obývací pokoj třeba hrát se zbytkem posádky karty.

Může se hodit

Chcete se svézt mercedesem už dnes? Vyberte si ho ze široké nabídky modelů na Automodul.cz.

Prototyp na elektrický pohon je možné řídit manuálně volantem, nebo přepnout do autonomního módu. Auto pro jízdu bez řidiče používá kamery, radar a ultrazvuková čidla.

Šéf Daimleru Dieter Zetsche na otázku, kdy auto, které nepotřebuje řidiče, vyrazí na silnice, odpověděl: „V příští dekádě.“ Systémy, které umožňují částečné autonomní řízení, dnes nabízejí automobilky do těch nejpokročilejších aut, ale i podle Zetscheho je k autům bez řidiče stále ještě dlouhá cesta.

Mercedes F 015 Luxury in Motion

„Kdokoli se soustředí pouze na technologie, ještě nepochopil, jak autonomní řízení změní naši společnost,“ prohlásil Zetsche. Role auta se podle něj rozšiřuje. To přestává být pouhým dopravním prostředkem a „stane se nakonec mobilním životním prostorem“. Tam směřuje i vývoj dnešních aut, který se dnes ubírá výrazně směrem „internetu věcí“, komunikačních technologií a spotřební elektroniky.

„Před třiceti lety jsem se na takové obrázky díval a snil jsem o takových autech. Být u jeho realizace je fantastické,“ říká a věští, že auto bude „znovu vynalezeno“ kolem roku 2030. Bude vymyšlené jinak, bude jezdit bez emisí i řidiče.

Analytici se domnívají, že technologie autonomního řízení zásadním způsobem změní automobilový průmysl. Samořiditelná auta by mohla otevřít dveře novým hráčům na trhu, třeba internetovému gigantu Google, a znamenat ohrožení pro ty výrobce, kteří se změnami nedokážou držet krok. Google představil plně automatizované automobily bez volantu, plynu nebo brzd už loni. Zanedlouho vyrazí první prototyp do ostrého provozu - více čtěte zde.

Mercedes F 015 Luxury in Motion

MPV pro ufony

F 015 je vlastně MPV, odpovídá tomu tvar karoserie i variabilita interiéru. Chce být ovšem hlavně luxusním obývákem na kolech. Tvary má velmi čisté, organické, bez ostrých linek. Skoro chybí kapota. A kola jsou úplně v rozích, aby podběhy nepřekážely v kabině.

Kabina je kvůli lepší komunikaci s okolním prostředím a zábavě vybavena šesti digitálními displeji, které je možné uvést do chodu dotykem, gesty nebo pohyby očí. Anebo můžete sledovat okolí díky velkým proskleným plochám.

Fotogalerie

Designéři a vývojáři dělali všechno pro to, aby pobyt na palubě posádce co nejvíce zpříjemnili. Dřevo, kůže, leštěný hliník, sklo a měkké světlo LEDek jsou samozřejmostí. Ještě více se líbí konstrukce karoserie, která je díky použití uhlíkových vláken zesíleného plastu tak tuhá, že není třeba středový sloupek. Od sebe otevírané dveře tak interiér parádně otevřou (otevírají se do pravého úhlu) a usnadní nastupování, stačí si jen natočit sedačku.

Auto umí komunikovat také navenek, na silnici promítá různé signály, třeba pustí chodce a na vozovku mu promítne přechod. To doprovodí proměnlivým osvětlením z LEDek, kterým informuje ostatní řidiče vzadu.

Karoserie je z lehkého a pevného karbonu, mercedes budoucnosti je totiž pořádný kus auta. Na délku má 5,22 metru, široký je 2 018 mm, vysoký 1 524 mm a rozvor je 3,61 metru.

Mercedes F 015 Luxury in Motion

Auto používá vodíkový pohon, ke kterému se vývojáři automobilek po letech útlumu vracejí jako k energetickému zdroji budoucnosti.

Na zadní nápravě má koncept dva elektromotory, každý z nich má výkon 136 koní a 200 newtonmetrů, celkový výkon pohonu je tedy 272 koní. Z nuly na stovku má umět F 015 vysprintovat za 6,7 sekundy a maximálka je 200 km/h. Mercedes udává i spotřebu paliva: na sto kilometrů jízdy má tomu hodně futuristickému konceptu stačit 600 gramů vodíku, třílitrová nádrž tedy vystačí na 1 100 kilometrů.

Mercedes F 015 Luxury in Motion není klasický koncept, který je rád, že dojede na autosalonové podium. Tento koncept se při CESu vydal do ulic Los Angeles, aby ohromoval kolemjdoucí, protože přímo na CES má veřejnost vstup zakázán.

Mercedes F 015 Luxury in Motion
Mercedes F 015 Luxury in Motion
Mercedes F 015 Luxury in Motion




Nejčtenější

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017).
Bílé čáry na silnici mají řidičům napovídat, změnit je není jednoduché

Tragická nehoda u Nelahozevsi, při které řidič předjíždějící v zatáčce na plné čáře zabil sebe a matku dvou dětí, rozpoutala diskuzi ohledně vodorovného...  celý článek

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.