Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mercedes bojuje proti pirátům. Plastový padělek šel do lisu

  14:00aktualizováno  14:00
Vyrábět a prodávat kopie se nevyplácí ani v automobilovém průmyslu. Automobilka Daimler uspěla u soudu v boji proti pirátské kopii svého legendárního "racka" a sklolaminátová karoserie šla do lisu. A další můžou brzy následovat.

Německá policie zabavila na hranicích kopii SL z plastu a Mercedes ji nechal sešrotovat. | foto: Daimler

Na začátku celého příběhu stojí všímavý celník, na jeho konci pak soudní rozsudek a doklad o sešrotování karoserie nejhezčího mercedesu všech dob. Znají ho díky jeho racčím křídlům – vzhůru vyklápěným dveřím – i ti, kdo se o auta nezajímají.

"Proti padělkům budeme vystupovat rázně," nechal se slyšet zástupce automobilky Daimler. Čtyři fotografie z firemního šrotoviště jeho slova potvrzují. Na toho, kdo naruší Daimleru jeho patentová práva, nasadí firma drtičku.

Mercedes 300 SL z padesátých let minulého století patří mezi sběrateli k nejobdivovanějším modelům, jaké kdy z bran stuttgartské automobilky vyjely. Svědčí o tom i skutečnost, že dnes jezdí po světě mnohem víc "originálů", než jich automobilka stačila vyrobit.

Německá policie zabavila na hranicích kopii SL z plastu a Mercedes ji nechal

Německá policie zabavila na hranicích kopii SL z plastu a Mercedes ji nechal sešrotovat.

K tomu přibývají i firmy, které automobil jednoduše napodobují. A Daimleru právě s takovými výrobci došla trpělivost. "Kopie poškozují dobré jméno naší automobilky a jejich výrobce budeme pronásledovat," vzkázal všem potenciálním pirátům Jürgen Wittmann, který se v automobilce specializuje na historická auta.

Tvar je duševní vlastnictví

Kauza začala nenápadně. Jedna německá firma chtěla před pár lety vyvézt Mercedes 300 SL řady W 198 do zahraničí. Vnímavý celník si ale všiml, že karoserie vozu není z oceli a hliníku, jak tomu je u originálu, ale ze sklolaminátu. Protože šlo o celníka, kterému ochrana duševního vlastnictví nebyla cizí, auto nechal zabavit.

Do případu se vložil také Daimler, který výrobce karoserie zažaloval. A stuttgartský soud dal koncem roku 2010 automobilce za pravdu. Tvar legendárního "flügetüreru" podle něj skutečně spadá pod zákon o ochraně duševního vlastnictví a nikdo cizí se nesmí na úkor původního výrobce obohatit. Pro pirátskou firmu rozsudek znamenal, že zabavenou karoserii už nikdy neuvidí. A co víc, musí zničit i všechny reklamní materiály, na kterých se výrobou repliky chlubí.

Německá policie zabavila na hranicích kopii SL z plastu a Mercedes ji nechal

Exekuce karoserie se u Daimleru ujalo Centrum opotřebených dílů, které se zabývá šrotováním zkušebních aut. Jeho lis vyvine tlak třiceti tun, takže z původní 148 kilogramů vážící karoserie zbyla jen hromada třísek. Automobilka podle rozsudku zničila pouze ji, protože na jiné části repliky se ochrana nevztahuje.

Fotogalerie

Výstraha všem majitelům

Zatímco s německou firmou si Daimler poradit dokázal, na zámořského výrobce Gullwing America je zatím krátký. Gullwing také na svých stránkách nabízí kopii Mercedesu W 198, dokonce i s moderním osmiválcovým motorem AMG.

Šéf motorárny AMG Volker Mornhinweg všechny potenciální zájemce o gullwing varoval, že Mercedes nemá nic společného s dodávkou dílů pro Gullwing America a nenese za ně odpovědnost. Gullwing se nijak netají původem celého vozu, na autě však chybí třícípá hvězda a modelové označení. To si musí nový majitel připevnit sám.

Vykonaný rozsudek je pro automobilku mocným nástrojem, jak odradit případné další zájemce o koupi repliky. Majitel takového auta si napříště nemůže být jist, že jeho draze zaplacená chlouba nedopadne stejně.

Hvězdy ho milovaly

Legenda jménem Mercedes 300 SL (Sport Leicht = sportovní lehký, jiné zdroje uvádějí Super Leicht) se začala psát v roce 1952, kdy ještě čistě závodní vůz vyhrál závod 24 hodin Le Mans.

Do dvou let připravili ve Stuttgartu civilní verzi, v níž však zůstal závodní trubkový rám, takže dveře byly zavěšeny na střechu.

Po jejich otevření vypadalo auto jako pták s křídly, proto se mu začalo přezdívat Gullwing (křídlo racka). Přidáme-li nádhernou aerodynamickou karoserii, nemohl mercedes nemít úspěch u soudobých celebrit.

Pořídila si ho třeba Sophia Lorenová, Gina Lollobrigida, Romy Schneiderová, Clark Gable či dirigent Herbert von Karajan, ale i řada korunovaných hlav – třeba řecký kníže a jordánský král.

Mercedes-Benz 300 SL, muzeum Malaga, Španělsko

Mercedes-Benz 300 SL, muzeum Malaga, Španělsko

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Stará auta zhodnotí peníze lépe než banka. Nejlepší je uleželé porsche

Pod stromem u cesty se roky skrývalo odložené Porsche

Bankéři ze Stuttgartu mají skvělý tip pro všechny investory, kteří se v důsledku neustálého snižování úroků poohlížejí...

Autofotka týdne: Maserati s nanukem toho moc nevyhrálo, bylo však první

Maserati Eldorado

V čem bylo Maserati Eldorado první? Když se s ním vydal před šedesáti lety věhlasný Stirling Moss na závodní trať v...

Autofotka týdne: Mini se s kupé nechytá. Spálilo se už po druhé

Broadspeed Mini GT 2+2

Mnoho věcí bylo vymyšlených dříve, než by se mohlo zdát. Platí to i pro mini s karoserií kupé, které poprvé vyjelo už v...

Najdete na iDNES.cz