Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Franta a další dakarské speciály řádily v Sosnové

aktualizováno 
Už vyšplhání do kabiny je výkon. Jsou tu tři anatomické sedačky, do té pravé se kurtuji a nasazuji helmu. Přijde mi to trochu zbytečnost, kvůli pár kolům. Aspoň budeme styloví. Pilot usedá a až pak nasazuje volant. Zděšeně se ptá, jestli chci jet s foťákem v ruce. Uklidňuji ho, ať se nebojí. Směje se a ví, že bát se budu brzy já.

O průjezd zatáčky driftem nebyla nouze. | foto: Jan Altnerpro iDNES.cz

Dakarský speciál Liaz, kterému Macík se svým týmem dali přezdívku Franta, s námi vystřelí jako raketa a už se neslyšíme. Hluk motoru občas přehluší jen řev slečny sedící vedle mě. Já neřvu jen proto, abych si zachoval tvář. Stroj má neuvěřitelné zrychlení a Martin Macík si s tímhle kolosem pohrává jako s motokárou.

Snažím se udělat pár fotek z kabiny, ale troufám si jen na rovinách, v terénu svírám svůj fotoaparát v náruči. Brzy chápu, že helma na mé hlavě není jen ozdoba a schytávám několik ran, nejčastěji o dveře nebo o rám. Podvozek funguje skvěle v zatáčkách i v terénu. Na některých skocích jdeme do vzduchu všemi čtyřmi, ale podvozek pobírá návrat na zem výborně, i když v kabině lítáme jako hadroví panáci. V duchu jsem rád, že jsem si stáhnul pásy opravdu pevně. Na výbornou fungují I brzdy, které zastaví osm a půl tuny celkem přesvědčivě. Jízda v dakarském speciálu je opravdovým zážitkem, který stojí za to.

Ani tato sympatická slečna nedokázala třináctilitrový šestiválec překřičet.

Ani tato sympatická slečna nedokázala třináctilitrový šestiválec překřičet.

Srdcem sedm metrů dlouhého a osm a půl tuny vážícího dakarského speciálu Liaz týmu BigShock racing, kterému tým říká Franta, je řadový šestiválec o objemu 12 700 ccm disponující výkonem 970 koní. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 140 km/h. Zajímavostí je 16 stupňová převodovka ZF. Objem nádrže je 900 litrů nafty a spotřeba tohoto stroje se podle podmínek a způsoby jízdy pohybuje mezi 30 až 150 litry na 100 km.

Setkání dakarských dobrodruhů

Ten adrinalinový zážitek byl vrcholem setkání týmů specializujících se na dálkové offroadové rallye - Dakar a Africa ECO Race - autodromu v Sosnové. Dorazila v podstatě celá naše špička, takže nemohli chybět Buggyra Racing, Big Shock Racing, Bonver Dakar Project, Barth Racing, Ultimate Dakar Racing, Adria Karavany Sedlčany, Moto Rracing Group a motocyklisté Ondřej Klymčiw a Lukáš Kvapil

Ani Tatrovky se nedaly na trati zahanbit.
Občas je to na hraně, ale to už k jejich práci patří.

Počasí přálo, takže na třetí ročník tohoto setkání dorazilo osm tisíc fanoušků, kteří si mohli prohlédnout vozy jak v akci na trati, tak v depu, kde si mohli popovídat nejen se závodníky, ale i se členy týmů. Návštěvníci tuto možnost hojně využívali a depo bylo neustále v bležení. Zájem nebyl jen o závodní techniku, ale i zázemí a doprovodná vozidla. Na trati se střídaly v jednotlivých blocích právě doprovodné vozy, historické závodní stroje Liaz a Tatra a samozřejmě i současná vozidla.

Součástí programu bylo i představení nového vozu týmu South racing. Tento tým sice sídlí v Jižní Africe, ale prezentuje se jako globální tým a má v úmyslu zvýraznit své aktivity i v České republice. To, že to myslí vážně, doložil i představením dvou čekých posádek pro nový vůz. South racing spolupracuje s automobilkou Ford, pro kterou připravuje dakarské speciály a právě nový speciál Ford Ranger odhalil na setkání v Sosnové. Jedná se o monstrum, které má se sériovou verzí jen málo společného. Hlavní hvězdou představení vozu byl Xavier Pons, který v minulosti působil jako týmový kolega Sebastiana Loeba v Citroenu a v posledním ročníku Dakaru na sebe výrazně upozornil, když se propracoval na fantastické druhé místo, z kterého bohužel po nehodě závod opustil.

Milan Engel z týmu MRG za řidítky KTM

Milan Engel z týmu MRG za řidítky KTM

Zdeněk Tůma řádí se svou čtyřkolkou na trati v Sosnové.

Zdeněk Tůma řádí se svou čtyřkolkou na trati v Sosnové.

Nám se nechtělo na celou akci jen dívat a proto jsme využili možnosti absovovat trať s týmem Moto Racing Group v jejich doprovodných vozidlech. I doprovodný tým, jede na Dakaru tak trochu svůj vlastní závod, protože přesouvat se stovky kilometrů mezi jednotlivými místy závodu je opravdu náročné.

Fotogalerie

Mezi jednotlivými etapami nejsou vyjímkou ani přesuny okolo sedmi set kilometrů. Pokud není tým na přesunech a pokud nejsou na cestách, pracují na závodních motocyklech. Na spánek a odpočinek zbývá minimum času, jak nám sami členové týmu potvrdili. Lidem s kterými jsme se setkali rozhodně nasazení nechybí a nadšení z nich čiší. Po pár hodinách v jejich společnosti pochopíte, že tohle není povolání, ale spíš diagnóza. Ervín Krajčovič (šéf týmu MRG) potvrdil, že prioritou pro nadcházející sezónu je samozřejmě Dakar, ale tým by rád absolvoval i další přípravné závody v Maroku a v Řecku.

Diváci si mimo zajímavé exhibice užili i opravdové závody, protože pauzy mezi jednotlivými exhibicemi vyplňovaly závody MOGUL Driving cupu. Děti, ale i tatínci se pro změnu bavili u trati pro rádiem řízené modely trucků. Obrovský zájem byl i o autogramiádu jezdců.

Autoři:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

VIDEO: Stradivariho štětec udělal z Mini unikát, vydraží se na iDNES.cz

Unikátní Mini Cooper polepený podle návrhu architekta a designéra Lucy...

Luca Stradivari pomaloval Mini Cooper, pětidveřové provedení ikonického vozu mu posloužilo jako plátno. Jedinečný...

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

Evropa hlasuje o emisních limitech. Podle výrobců jsou mimo realitu

Měření emisí v laboratoři

Evropský parlament schválil cíle pro snižování emisí pro osobní automobily a lehká užitková vozidla. Výbor pro životní...

Najdete na iDNES.cz