Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dakarská rallye na vlastní kůži a v trabantu? Proč ne!

  14:29aktualizováno  14:29
Sledujete z pohodlí své pohovky souboj Monsieur Dakara se saharským pískem a říkáte si, že byste také chtěli ochutnat vzrušení, radost i beznaděj, kterou na maratónské trase z Paříže do Dakaru zažívá? Není nic jednoduššího! Sežeňte druhého do party a můžete vyrazit.

Závodní speciál? Žádný strach, tým inženýrů a mechaniků shánět ani platit nemusíte.

Pořizovací cena vašeho vítězného stroje nesmí podle pravidel Plymouth Dakar rallye přesáhnout 100 liber.

V "klasickém" rallye nejde jen o výkon vozu, ale především o jeho výdrž. A v rallye vraků to platí dvojnásob.

Nevadí, že se váš speciál doplazí do cíle šnečí rychlosti, hlavně když sedm tisíc kilometrů do hlavního města Senegalu přežije. A "stodvacítku" zná každý správný Čech do posledního zarezlého šroubku.

S čím z Plymouth do Dakaru vyrazit?
Nejšetřivější sáhnou po Škodě 120, které se stávající majitel rád zbaví i zadarmo. Marnotratníci se plácnou přes kapsu a pořídí pouštního sysla polské provenience - Fiat 126p "Maluch"

Tajný tip: Co zkusit velblouda...?

Za vším stojí Julian Nowhill, v dospělém životě distingovaný britský makléř v obleku na míru, v tom druhém milovník dálek a motorů. Legendární závod, který před čtvrtstoletím vymyslel Thierry Sabine, se mu však zdál až příliš "učesaný" a "naleštěný". Pro méně majetné milovníky dobrodružství vymyslel Plymouth Dakar rallye.

Atmosféru dřevních dob dakarské rallye prvních ročníků bez doprovodných vozidel a jištění z vrtulníku okusíte až do morku kostí. Vytlačte z hloubi garáže reznoucí vzpomínku na své řidičské začátky nebo přemluvte souseda, ať vám za "metr piv" přenechá vrak, co překáží před domem, a hurá do Dakaru.

První a nejzákladnější pravidlo závodu (při pohledu na startovní pole spíše odyssey) je hodnota závodního speciálu: nesmí přesáhnout 100 liber (přibližně 4500 korun). Druhé pravidlo také slibuje velkou zábavu: do připrav auta na závod nesmíte investovat více než dalších 15 liber (asi 700 korun). 

***

Více informací na oficiálních stránkách Rallye Plymouth Dakar

***

Stačí, když váš speciál vydrží cestu tam. Nazpátek se všichni startující vrací ledadlem. Plymouth rallye má totiž také humanitární rozměr. Auta, která "přežijí", se vydraží v aukci a výtěžek jde ve prospěch obyvatel oblastí, které rallye vraků postihne. Co na to říká africká příroda, kterou vraky oblažují unikajícím olejem a dýmem z výfuku, který se dá krájet, se Evropané, kteří by za likvidaci vraku museli doma ještě zaplatit, raději neptají.

Tváří v tvář (ne)cestám afriky, se rozdíly ve výkonu, velikosti a kategorii auta smazávají. Švédská ocel volva, vedle aristokratické nadřazenosti mercedesu a lidovosti golfu druhé generace. V konfrontaci s nástrahami dakarské rallye jsou si všichni rovni.

Pravou perlou jednoho z ročníků byl bakelitový zázrak z DDR - Trabant. S nejoriginálnějším rallyeovým speciálem však startovala stáj "Creamy treats" dvou bratrů z Michiganu. Maratón absolovovali se starou zmrzlinářskou dodávkou. V parnu sahary přeci přijde zmrzlina k chuti.

Čtěte také: S nebezpečím musím počítat

(Karel Loprais a jeho tatrovka)

Závodní speciál Rallye Plymouth Dakar připravený ke startu

Autoři: ,






Nejčtenější

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Další z rubriky

Renault Captur
Ojetý Renault Captur: cliu na chůdách se vážné problémy vyhýbají

Před čtyřmi lety Renault přišel s městským crossoverem Captur. Vůz, který je módní alternativou ke klasickému cliu, si rychle získal oblibu. Je...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Škoda Favorit
Škoda Favorit: nejlevnější ojetina na trhu i sběratelský kousek

Škodu Favorit si pořizují nenároční motoristé, kteří ocení možnost na autě sem tam něco vlastními silami opravit, nebo sběratelé. Ti ve škodovce, která letos...  celý článek

Ford Transit 2.2TDCI/81kw L3H3
Ford Transit 2.2TDCI/81kw L3H3

r.v. 2006, naj. 288 000 km, diesel
131 890 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.