Dakarská rallye na vlastní kůži a v trabantu? Proč ne!

  • 5
Sledujete z pohodlí své pohovky souboj Monsieur Dakara se saharským pískem a říkáte si, že byste také chtěli ochutnat vzrušení, radost i beznaděj, kterou na maratónské trase z Paříže do Dakaru zažívá? Není nic jednoduššího! Sežeňte druhého do party a můžete vyrazit.

Závodní speciál? Žádný strach, tým inženýrů a mechaniků shánět ani platit nemusíte.

Pořizovací cena vašeho vítězného stroje nesmí podle pravidel Plymouth Dakar rallye přesáhnout 100 liber.

V "klasickém" rallye nejde jen o výkon vozu, ale především o jeho výdrž. A v rallye vraků to platí dvojnásob.

Nevadí, že se váš speciál doplazí do cíle šnečí rychlosti, hlavně když sedm tisíc kilometrů do hlavního města Senegalu přežije. A "stodvacítku" zná každý správný Čech do posledního zarezlého šroubku.

S čím z Plymouth do Dakaru vyrazit?
Nejšetřivější sáhnou po Škodě 120, které se stávající majitel rád zbaví i zadarmo. Marnotratníci se plácnou přes kapsu a pořídí pouštního sysla polské provenience - Fiat 126p "Maluch"

Tajný tip: Co zkusit velblouda...?

Za vším stojí Julian Nowhill, v dospělém životě distingovaný britský makléř v obleku na míru, v tom druhém milovník dálek a motorů. Legendární závod, který před čtvrtstoletím vymyslel Thierry Sabine, se mu však zdál až příliš "učesaný" a "naleštěný". Pro méně majetné milovníky dobrodružství vymyslel Plymouth Dakar rallye.

Atmosféru dřevních dob dakarské rallye prvních ročníků bez doprovodných vozidel a jištění z vrtulníku okusíte až do morku kostí. Vytlačte z hloubi garáže reznoucí vzpomínku na své řidičské začátky nebo přemluvte souseda, ať vám za "metr piv" přenechá vrak, co překáží před domem, a hurá do Dakaru.

První a nejzákladnější pravidlo závodu (při pohledu na startovní pole spíše odyssey) je hodnota závodního speciálu: nesmí přesáhnout 100 liber (přibližně 4500 korun). Druhé pravidlo také slibuje velkou zábavu: do připrav auta na závod nesmíte investovat více než dalších 15 liber (asi 700 korun). 

***

Více informací na oficiálních stránkách Rallye Plymouth Dakar

***

Stačí, když váš speciál vydrží cestu tam. Nazpátek se všichni startující vrací ledadlem. Plymouth rallye má totiž také humanitární rozměr. Auta, která "přežijí", se vydraží v aukci a výtěžek jde ve prospěch obyvatel oblastí, které rallye vraků postihne. Co na to říká africká příroda, kterou vraky oblažují unikajícím olejem a dýmem z výfuku, který se dá krájet, se Evropané, kteří by za likvidaci vraku museli doma ještě zaplatit, raději neptají.

Tváří v tvář (ne)cestám afriky, se rozdíly ve výkonu, velikosti a kategorii auta smazávají. Švédská ocel volva, vedle aristokratické nadřazenosti mercedesu a lidovosti golfu druhé generace. V konfrontaci s nástrahami dakarské rallye jsou si všichni rovni.

Pravou perlou jednoho z ročníků byl bakelitový zázrak z DDR - Trabant. S nejoriginálnějším rallyeovým speciálem však startovala stáj "Creamy treats" dvou bratrů z Michiganu. Maratón absolovovali se starou zmrzlinářskou dodávkou. V parnu sahary přeci přijde zmrzlina k chuti.

Čtěte také: S nebezpečím musím počítat

(Karel Loprais a jeho tatrovka)

Závodní speciál Rallye Plymouth Dakar připravený ke startu

,