Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Autofotka týdne: Parádní hračka pro velké kluky nemá dveře ani okna

aktualizováno 
Gian Paolo Dallara, jeden z nejslavnějších automobilových konstruktérů, představil auto nesoucí jeho jméno. Fenomenální Ital, z jehož hlavy jsou slavná ferrari, lamborghini a závodní speciály, hlavně formule, představuje karbonový sporťák jménem Stradale (to znamená „silniční“).

Dallara Stradale | foto: Dallara

V útrobách má 400koňový přeplňovaný čtyřválec 2,3 litru. Motor známý třeba z Fordu Focus RS nebo Mustangu je spojený s šestistupňovou manuální převodovkou, za příplatek je v nabídce robotizované provedení, které umožní řazení pádly pod volantem.

Spider bez dveří, čelního skla a střechy (zbyde jen ochranný oblouk za hlavami posádky) má muší váhu 855 kilo, to všechno se dá případně dokoupit a je z něj kupé se vzhůru výklopnými dveřmi. Variant střechy má být ovšem v nabídce víc, ze základního speedsteru se dá přidáním čelního skla postavit roadster (Italové spíš říkají „spider“), další variantou je targa a konečně kupé.

Dallara Stradale

Základní cena je 155 tisíc eur, to jsou asi čtyři miliony korun, čelní okno je za 450 tisíc navíc, střecha a dveře po čtvrt milionu korun (všechny ceny jsou bez daně). Dallara má zatím plán postavit v následujících pěti letech šest set aut, pak se uvidí... První kus předal Dallara zákazníkovi 16. listopadu, kdy slavný konstruktér slavil své jedenaosmdesáté narozeniny.

Základem je karbonový monokok, ke kterému jsou připevněné hliníkové rámy nesoucí motor a nápravy. Kromě příslušenství zvyšující komfort chce výrobce nabídnout také doplňky, které sportovní náčiní ještě přiostří: velké křídlo zvyšující přítlak na zádi nebo nastavitelné odpružení.

Fotogalerie

Dallara Automobili je známá hlavně ve světě okruhového motorsportu. Monoposty Formule Indy a také elektrické Formule E jsou bez výjimky od Dallary, na italskou legendu se obracejí také stáje Formule 1, kde přímo působil na přelomu osmdesátých a devadesátých let. Z hlavy samotného zakladatele značky je technická část veleslavného Lamborghini Miura, Dallara ovšem také pracoval na okruhové motokáře KTM X-Bow. Ve firmě sídlící naproti okruhu ve Varanu vyráběli také karbonové monokoky pro Bugatti Veyron a údajně i pro Alfu Romeo 4C.

Je tedy logické, že u své novinky kromě velmi nízké hmotnosti tvůrci vyzdvihují také vyšlechtěnou aerodynamiku. Při maximální rychlosti generuje údajně nejvyšší přítlak ze všech vozů své kategorie, má to být přes 820 kilogramů (dvojnásobek toho, co umí Porsche 911 GT2 RS). Díky tomu je auto schopné zvládat boční přetížení až 2G. Maximální rychlost má být 280 km/h, sprint na stovku auto zvládne za tři a čtvrt sekundy. Záměrem Dallary bylo postavit lehkonohé puristické náčiní pro nadšené řidiče, autu ale dopřál i moderní systémy v podobě systémů kontroly stability a trakce.

Dallara Stradale
Dallara Stradale

Pod dohledem Gian Paolo Dallary na vozu pracovalo dvacet inženýrů a pět mechaniků od roku 2015. Na ladění podvozku se podílel mimo jiné slavný testovací jezdec Loris Bicocchi, který šlechtil mimo jiné podvozky Bugatti EB110, radil Horaciu Paganimu nebo Christianu von Koenigseggovi. S vývojem pomáhal inženýrům Bosch (elektronické systémy řízení motoru a podvozku ABS-EBD-TCS-VDC) a Pirelli, které vyvinulo extra pneumatiky.




Nejčtenější

Vánoční shon znamená i chaos na parkovišti. A „ťukanců“ přibývá

Parkoviště před pražským obchodním centrem Metropole Zličín bylo během druhé...

Dlouhé minuty čekání, pak ještě delší hledání parkovacího místa a k tomu vystresovaní řidiči, kteří si navzájem...

Trik s dotací: Bude každý majitel Tesly v Německu vracet 4 tisíce eur?

Tesla Model S 85D

Aby bylo možné získat v Německu na koupi elektromobilu dotaci ve výši 4 tisíce eur, nesmí překročit cena vozu hranici...



Poctivost zdraží kontroly aut. Konec švindlů s měřením emisí

Fiat 500X při měření emisí ve švýcarské laboratoři na objednávku německé...

Od Nového roku začnou platit přísnější pravidla pro emisní kontroly. Každé auto bude mít fotku. Ale jsou s tím opět...

První jízda s Eclipse Cross. Nová éra Mitsubishi začíná nadějně

Mitsubishi Eclipse Cross

Japonsko je pro Evropana úplně jiný svět. Co je zvykem jinde, se tam nedělá. Třeba se nepřetahují zaměstnanci, prostě...

Filtr pevných částic z druhovýroby: Příliš drahá atrapa

Použitý filtr pevných částic

Problém s drahými filtry pevných částic řeší tisíce řidičů. Často se snaží ušetřit a vybírají mezi lacinými kopiemi....



Další z rubriky

Italský macho Urus v plné parádě. SSUV Lamborghini nemá konkurenci

Lamborghini Urus

Že bude z úplně nového lamborghini testosteron doslova odkapávat, čekali všichni. Realita je nakonec ještě šťavnatější....

Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Elektrická tříkolka Nobe

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro...

BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

BMW X3

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní...



Najdete na iDNES.cz