Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dálnice D1 měla původně vést na Podkarpatskou Rus

aktualizováno 
Na první pohled to zní nelogicky. Dálnice D47, jejíž nový úsek se ve středu slavnostně otevíral, se po svém dokončení okamžitě přejmenuje na D1. Tímto krokem se definitivně spojí Praha s Ostravou dálnicí.

Nový úsek dálnice D47 - Slavnostní otevření nového patnáctikilometrového úseku dálnice D47 mezi Lipníkem nad Bečvou a Bělotínem v Olomouckém kraji | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Řidiči jedoucí po trase z Lipníka nad Bečvou do Bělotína mohou nově využít další otevřený úsek dálnice D47, který se ve středu slavnostně otevřel. Trasa je dlouhá patnáct kilometrů a jsou na ní čtyři mimoúrovňové křižovatky a pětadvacet mostů.

Nyní úsek D1 z Prahy končí na východní Moravě před Kroměříží. V následujících letech se však tato autostráda posune až k Lipníku nad Bečvou, kde se napojí na nově zprovozněnou trasu.

Nový úsek dálnice D47

Nový úsek dálnice D47

A jaká je vlastně historie "dé jedničky"? Původní projekt, který byl schválen již 4. listopadu 1938, měl propojit hlavní město s Podkarpatskou Rusí. Uvádějí to dokumenty, které má k dispozici Ředitelství silnic a dálnic.

Se stavbou první tuzemské dálnice D1 se nakonec začalo 2. května 1939, ale práce přerušila 2. světová válka. Přestože pak byla výstavba po válce v omezeném rozsahu obnovena, v roce 1950 se definitivně zastavila. V roce 1963 tehdejší vláda schválila páteřní síť českých dálnic a počítala i se stavbou D1. Oproti původním plánům z roku 1939 se však trasa i parametry drobně změnily. Ještě nyní proto můžeme nalézt opuštěné a nepoužívané mosty z třicátých a čtyřicátých let minulého století v okolí vodní nádrže Švihov-Želivka.

Nový úsek dálnice D47

Výstavba dálnice D1, tak jak ji známe v současnosti, začala až v roce 1967 a již 12. července 1971 silničáři otevřeli vůbec první dálniční úsek u nás mezi Prahou a Mirošovicemi. Souvislý dálniční průtah mezi Brnem a Prahou byl pak dokončen 7. listopadu 1980.

V roce 1992 přibyl ještě úsek mezi Brnem a Vyškovem. Podle plánů z první poloviny devadesátých let měla dálnice D1 vést na Slovensko a končit na hraničním přechodu Starý Hrozenkov, ale toto rozhodnutí vláda v roce 1996 změnila. Nová pokračující stavba dálnice D1 od Vyškova přes Kroměříž byla zahájena v roce 2001. Nedávno se otevření posledního úseku této trasy posunulo z roku 2010 na rok 2015.

Nový úsek dálnice D47

Slavnostní otevření nového patnáctikilometrového úseku dálnice D47 mezi Lipníkem nad Bečvou a Bělotínem v Olomouckém kraji

Autoři:




Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.