Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dálnice D1 měla původně vést na Podkarpatskou Rus

aktualizováno 
Na první pohled to zní nelogicky. Dálnice D47, jejíž nový úsek se ve středu slavnostně otevíral, se po svém dokončení okamžitě přejmenuje na D1. Tímto krokem se definitivně spojí Praha s Ostravou dálnicí.

Nový úsek dálnice D47 - Slavnostní otevření nového patnáctikilometrového úseku dálnice D47 mezi Lipníkem nad Bečvou a Bělotínem v Olomouckém kraji | foto: Luděk Peřina, MAFRA

Řidiči jedoucí po trase z Lipníka nad Bečvou do Bělotína mohou nově využít další otevřený úsek dálnice D47, který se ve středu slavnostně otevřel. Trasa je dlouhá patnáct kilometrů a jsou na ní čtyři mimoúrovňové křižovatky a pětadvacet mostů.

Nyní úsek D1 z Prahy končí na východní Moravě před Kroměříží. V následujících letech se však tato autostráda posune až k Lipníku nad Bečvou, kde se napojí na nově zprovozněnou trasu.

Nový úsek dálnice D47

Nový úsek dálnice D47

A jaká je vlastně historie "dé jedničky"? Původní projekt, který byl schválen již 4. listopadu 1938, měl propojit hlavní město s Podkarpatskou Rusí. Uvádějí to dokumenty, které má k dispozici Ředitelství silnic a dálnic.

Se stavbou první tuzemské dálnice D1 se nakonec začalo 2. května 1939, ale práce přerušila 2. světová válka. Přestože pak byla výstavba po válce v omezeném rozsahu obnovena, v roce 1950 se definitivně zastavila. V roce 1963 tehdejší vláda schválila páteřní síť českých dálnic a počítala i se stavbou D1. Oproti původním plánům z roku 1939 se však trasa i parametry drobně změnily. Ještě nyní proto můžeme nalézt opuštěné a nepoužívané mosty z třicátých a čtyřicátých let minulého století v okolí vodní nádrže Švihov-Želivka.

Nový úsek dálnice D47

Výstavba dálnice D1, tak jak ji známe v současnosti, začala až v roce 1967 a již 12. července 1971 silničáři otevřeli vůbec první dálniční úsek u nás mezi Prahou a Mirošovicemi. Souvislý dálniční průtah mezi Brnem a Prahou byl pak dokončen 7. listopadu 1980.

V roce 1992 přibyl ještě úsek mezi Brnem a Vyškovem. Podle plánů z první poloviny devadesátých let měla dálnice D1 vést na Slovensko a končit na hraničním přechodu Starý Hrozenkov, ale toto rozhodnutí vláda v roce 1996 změnila. Nová pokračující stavba dálnice D1 od Vyškova přes Kroměříž byla zahájena v roce 2001. Nedávno se otevření posledního úseku této trasy posunulo z roku 2010 na rok 2015.

Nový úsek dálnice D47

Slavnostní otevření nového patnáctikilometrového úseku dálnice D47 mezi Lipníkem nad Bečvou a Bělotínem v Olomouckém kraji

Autoři:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Vyrábět ferrari je zlatý důl, na tesle proděláte

Ferrari SP35

Rozdíly v zisku z prodeje těch nejluxusnějších vozů jsou obrovské. Zatímco Ferrari vydělává, Tesla a Bentley v roce...

Elektřiny pro auta do zásuvky bude málo, musí vyrůst jaderné elektrárny

Závod elektromobilů Wave 2017

Automobilky a politici se vzájemně plácají po zádech, jak skvělá bude budoucnost dopravy v podobě elektromobilů. Ale...

VIDEO: Betonové bloky umí zastavit tank, rallyspeciály se jich moc bojí

Hinkelstein – hrozivý nepřítel rally speciálů

Slovo „hinkelstein“ patří do slovníku všech jezdců, kteří někdy zavítali na německou rallye. Betonové bloky...

Najdete na iDNES.cz