Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autofotka týdne: Dálnice D1 pod drobnohledem špionážního automobilu

Exkluzivně
Modernizace dálnice D1 je takřka hotová, první nové úseky už za sebou však mají 7 let provozu. V jakém jsou stavu? A jakou budou potřebovat údržbu? To všechno zjišťuje monitorovací vůz, který dálnici pravidelně projíždí. Takto vypadají snímky, které pořídí z každého kousku povrchu.
Model povrchu ukazuje detail příčné dilatační spáry na dálnici. Laserové skenery dokáží na povrchu zaznamenat i nerovnosti menší než jeden milimetr. Skenovací vůz přitom jede kolem 80 kilometrů za hodinu.

Model povrchu ukazuje detail příčné dilatační spáry na dálnici. Laserové skenery dokáží na povrchu zaznamenat i nerovnosti menší než jeden milimetr. Skenovací vůz přitom jede kolem 80 kilometrů za hodinu. | foto: VARS

Konec stavby, začátek údržby. S dokončením modernizace nejstarší a nejvytíženější české dálnice se otevírá otázka, co nový povrch vydrží a jakou bude potřebovat péči. Nový povrch dálnice je ale pod mnohem větším drobnohledem, než by se mohlo zdát.

Monitorovací auto, které celou dálnici mapuje, totiž za jízdy odhalí nejen na první pohled viditelná poškození, ale i mikrotrhliny, které lze okem vidět jen tehdy, kdyby dálnici někdo pěšky procházel. A to pochopitelně nejde.

Dobrá zpráva na začátek: z prvních měření, kterým prošly už dokončené úseky, vyplývá, že dálnice je po technické stránce postavena kvalitně. „Musíme si uvědomit, že nešlo o žádnou opravu. Tady se v podstatě za provozu postavila úplně nová dálnice. Každopádně co se týče rovinatosti, protismykových vlastností a odchylky od geometrického vedení trasy, tak je nová D1 v prvotřídní kondici,“ shrnuje pro iDNES.cz výsledky prvních měření na některých modernizovaných úsecích Tomáš Miniberger, generální ředitel společnosti VARS, která monitoring na objednávku Ředitelství silnic a dálnic provádí. První kontrolu dálnice absolvuje hned po dokončení – takový záznam pak ŘSD slouží jako argument při reklamaci.

Když si všimnou řidiči, je už dávno pozdě

„Špion“ má podobu oranžové dodávky, která je vybavena velmi přesnými skenery s vysokým rozlišením, které pomocí laserové technologie sledují povrch dálnice. Zvládají to přitom i za horších světelných podmínek a hlavně: zvládají to za běžné rychlosti. Monitorovací auto označované jako CleveRA Car jede přes osmdesát kilometrů v hodině, takže nezavazí víc než běžný kamion.

„Mediálně se teď probírají odlomené hrany dilatačních spár, ale mnohem větším problémem jsou mikrotrhliny. Pokud se nezachytí včas, tak se z nich po osmi až dvanácti letech stanou trhliny, které u tohoto typu cemento-betonové vozovky znamenají závažnou poruchu. Pak je nutné vyměnit celou desku mezi dilatačními spárami,“ vysvětluje Miniberger.

Experti, kteří vyhodnocují záběry ze skeneru, rozlišují čtyři stadia poruch betonového povrchu – od nepoškozeného přes lehká a těžší poškození až po závažné trhliny, které vyžadují kompletní rekonstrukci úseku. Platí přitom, že než nastane poslední stadium, běžný řidič v autě žádný problém nepozná. Až v poslední fázi se totiž z povrchu dálnice začnou vylamovat kousky betonu a dochází – odbornou terminologií – ke ztrátě hmoty. Jenže to už je na dílčí opravy pozdě.

Skenery na monitorovacím autě ale mají takové rozlišení, že odhalí i nerovnosti menší než jeden milimetr. „Nejdůležitější je monitorovat povrch pravidelně. Díky tomu má investor – v tomto případě ŘSD – přehled o aktuálním stavu, ale i o tom, jak povrch postupně degraduje. To je pro něj silný argument v rámci případné reklamace a zároveň to umožňuje potenciální problémy podchytit včas a naplánovat údržbu nebo opravu co nejefektivněji,“ vysvětluje Miniberger s tím, že pravidelná údržba a průběžné opravy jsou z dlouhodobého hlediska vždycky výrazně levnější než výraznější oprava.

Na dálnici D1 bude VARS pravidelně monitorovat kromě mikrotrhlin i stav oněch „mediálně atraktivních“ hran a také asfaltové zálivky, která dilatační spáry vyplňuje. Auto celou dálnici projede každý rok, prozatím je takový monitoring naplánovaný do roku 2024.

Ulámané hrany? Celoevropský betonový trend

Před několika týdny se objevily zprávy, že nové úseky dálnice už mají „ulámané“ hrany dilatačních spár. Podle Minibergera jsou tyto vady mnohem méně nebezpečné než mikrotrhliny. Způsobené jsou nejspíš nejspíš tím, že se spáry řezaly dřív, než stihl beton pořádně ztuhnout. „Stejně jako mikrotrhliny je to důsledek tlaku na co nejkratší dobu výstavby. Obecně se nyní v celé Evropě používají cementy, který rychleji tuhnou a mají větší pevnost, ale prostě degradují více než speciální silniční cementy, které se používaly před desítkami let,“ vysvětluje.

A mírní i rozjitřené diskuse na téma, jestli bylo správné modernizovat D1 s cemento-betonovým povrchem namísto asfalto-betonového. „Konstrukčně jsou to zcela jiné vozovky. Mají jiné poruchy a jinak se opravují,“ vysvětluje. Asfaltobeton je sice levnější, dá se levněji a snadněji opravit – třeba tak, že se asfalt vyfrézuje a položí se nový koberec – ale celkově vydrží méně. „Cemento-betonová dálnice má plánovanou životnost 30 let, ale představa, že se na ni nemusí celou dobu sáhnout, už dávno neplatí,“ uzavírá Miniberger. 

Autor:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...