Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dálnice je stále spíš závodní dráha

  14:48aktualizováno  14:48
Nový silniční zákon sice donutil řidiče zpomalit v obci nebo ve městě, v případě dálnic a rychlostních silnic to však neplatí. Někteří ze "závodníků" se dál klidně řítí dálnicí i rychleji než 230 kilometrů v hodině. MF DNES přináší údaje o tom, jak rychle jezdí řidiči na dálnicích.
Někteří se dál řítí dálnicí i rychleji než 230 kilometrů v hodině. Ilustrační foto.

Někteří se dál řítí dálnicí i rychleji než 230 kilometrů v hodině. Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Například na obchvatu Olomouce si podobným způsobem "testovalo" své auto v prvních červencových dnech v průměru 88 lidí za den.

"Mám pocit, že někteří lidé si rychlou jízdou na dálnici kompenzují to, že v obci museli zpomalit, aby se vyhnuli trestu," řekl v úterý Rostislav Plachý z ředitelství republikové dopravní policie.

"Naštěstí teď není na dálnicích příliš hustý provoz, takže tito závodníci nejsou takovým rizikem pro ostatní řidiče," dodal.

Pro některé řidiče zákony stále neplatí
Údaje o tom, jak se řidiči na dálnicích a rychlostních silnicích začali chovat po novinkách v dopravě, vycházejí z měření Ředitelství silnic a dálnic. MF DNES má jeho výsledky k dispozici.

Testy proběhly hned dva. Nejprve silničáři sledovali, jak lidé jezdí na dálnici u Brna a na obchvatu Olomouce ve dnech od 26. do 30. června, kdy ještě nový zákon neplatil.

Druhé měření proběhlo od 1. do 9. července, tedy už po zavedení změn. Na tom, jak danými úseky řidiči jezdí, se však změnilo jen málo. Zpomalit donutily přísné tresty za překročení rychlosti pouze některé lidi.

"Vliv to mělo hlavně na řidiče, kteří jezdili na dálnici do sto padesáti, sto šedesáti. Ti zpomalili a jezdí nyní podle pravidel," řekl mluvčí silničářů Jan Hoření. "Majitelé dražších aut a silných motorek si však z novinek moc nedělají. První zřejmě věří, že mají dost peněz, aby případnou pokutu s úřady nějak vyřešili, a ti druzí doufají, že policejním kontrolám snadno ujedou," dodal.

Jeho slova potvrzují údaje z měření. Nejvíc zpomalili ti, kteří dřív jezdili do 160 kilometrů v hodině. V červnu u Olomouce každý den takovou rychlostí projelo téměř šestnáct set řidičů. O týden později to bylo už "jen" necelých osm set.

U "závodníků" to dopadlo přesně naopak. Více než dvoustovkou se tu řítilo poslední červnový týden v průměru každý den 88 řidičů. V červenci jich bylo 112. Obdobné zkušenosti mají s řidiči policisté i z jiných dálnic. "Pro část řidičů prostě nová pravidla neplatí," řekl Vladimír Doležal, šéf dálničního oddělení Bernartice na dálnici z Prahy do Brna.

Čekání na nové "stroje"
Policisté věří, že situaci na dálnicích a rychlostních silnicích se podaří ještě změnit díky nákupu nových aut a rychlých motorek. Nyní se totiž většinu "závodníků" ani nesnaží pronásledovat, když je zastihnou při překročení rychlosti.

"Je to příliš riskantní. Moc to neděláme," připustil Plachý. "Většinou se snažíme přestupek zdokumentovat, řidiče s jeho autem vyfotografovat a snímky pak posíláme na příslušnou radnici. A pak jen doufáme, že se úředníkům podaří přestupek vyřešit," dodal.

Nová auta a motorky má policie dostat na podzim. Dnes má na dálnicích k dispozici jen několik rychlých fordů.

Další změnu by mělo přinést posílení dálničních oddělení. To však přijde ještě později. Až příští rok na podzim, kdy se Česko zapojí do schengenského systému. Díky němu už nebude muset být na státních hranicích tolik policistů. Ti by se pak měli přesunout na dálnice a silnice.

Jak jezdíme po dálnici

Autor:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.